Ännu en "hjälp mig välja telefon" tråd

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sam K, 28 okt 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Sam K

Sam K Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dags att köpa ny telefon. Jag vet egentligen inget om smartphones utom att jag inte vill ha en iPhone, så jag har ingen aning om vilken som bäst uppfyller mina krav, så jag hoppas få lite hjälp här. Krav:

1. Bra ljud för samtal. När jag använder min nuvarande telefon så låter det som en robot som bor i en 1800-tals fabrik pratar i en plåtburk. Det skorrar, ekar och låter för jävligt. Jag tillhör den gamla skolan som faktiskt anser att det är rätt viktigt att kunna PRATA i min telefon, appar och webben är bonusar. Bra mottagning är också viktigt.

2. Bra ljud för spotify. Okej, jag ljög, det finns en onlinetjänst som är livsnödvändig. Jag har för jävla lång resväg till jobbet, så en telefon där jag kan lyssna på musik under tiden vore trevligt. Jag inser att medföljande headset suger på nästan alla telefoner, så jag får väl köpa till bättre hörlurar.

3. Bra batteritid. Som sagt, jag kommer lyssna en del på musik, vilket jag antar drar en del batteri. Och jag har en nästan övernaturlig förmåga att glömma att ladda upp telefonen på natten. Jag fattar att smartphones alltid kommer dra en del ström, men det är en fördel om jag kan glömma att ladda den nån natt utan att behöva dra med mig laddaren till jobbet för att kunna ringa dagens första samtal om jag glömt lägga den i laddaren nån natt.

4. Stryktålig. Jag vet, smartphone, inte tegelsten. Men man tappar grejer ibland. Jag kanske begär för mycket om jag hoppas att den ska överleva ett fall från 1 meter utan att falla i bitar?

En bra kamera vore trevligt eftersom jag inte äger en i dagsläget, men mindre viktigt egentligen.

Kostnad är sekundärt utifrån kraven. Fanns det en damm, vatten, stöt och skottsäker telefon med bra ljud, stöd för spotify och 24 timmars taltid skulle jag gladeligen betala 10k för den (och sen använda den för att slå sönder min kollegas iPhone :P).

2. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jättesvårt att rekommendera en telefon rakt av sådär. Till dig som ny i smartphone världen skulle jag däremot bara vilja understryka det som jag tror många glömmer när dom skaffar sin första (Android). En utav styrkorna med Android är just valfriheten, men glöm för guds skulle inte bort att "Androidupplevelsen" på två telefoner väldigt sällan är den samma.

Det gäller dels bland olika tillverkare, men framförallt även bland de olika prissegmenten.
    En mobil för 2000 och en för 5000 har fler skillnader än t.ex. enbart storleken på skärm.
    Anledningen till att jag säger detta är att folk många gånger verkar köpa en billig Androidtelefon (kanske med tillverkarens eget UI), är missnöjda med upplevelsen och hoppar på iPhonetåget, i tron om att Android var den där dumma sega telefonen dom hade när dom var för snåla för att köpa en iphone.

Inget kan vara längre från sanningen. Android är hela skalan från den där supersega mobilen för 1000kr upp till värstingmobilen för 6000 som piskar skiten ur vilken mobil man vill.

För att återknyta till det du faktiskt frågar efter så skulle jag rekommendera något i mellanprissegmentet, 3-4000. HTC Legend får väl räknas som ganska stryktålig iom sitt aluminiumskal, Sony Ericsson X10 (vanliga, inte mini) får väl ses som lite av en mediamobil (jag är inte helt insatt i den men en gissning är att ljudet inte är helt pissigt).

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.