Problem: Ännu ett batteri relaterat problem

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av exionen, 11 feb 2014.

1. exionen

exionen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Tjena.
    Har ett väldigt märkligt batteriproblem.
    Det är som såhär, köpte min polares mobil nu i helgen, en one x,
    denna var på reperation förra sommaren pga den slutade ta laddning helt. Dom bytte i princip allt i den, så den har till och med nytt imeinummer.
    Hur som helst, efter att han fick tillbaka den så började batteristatusen bete sig märkligt.
    Det som händer är att när man sätter i laddaren så laddar den som den ska, om än väldigt slött, men efter ett tag så hänger sig statusen. Den stannade efter igår natt på 44% och dioden var fortfarande röd när jag vaknade, men efter att stängt av telefonen och satt igång den igen så var stapeln full och den visade 100%. La in en customrom i förgår för att jag trodde det var mjukvarurelaterat, trodde mig även ha rätt då jag lagt in romen så visades batteristatusen som den skulle, tills jag laddade den, då den hängde sig mitt i laddningen igen och stannade på 25% och visade inte rätt förrän jag stängde av och satte igång den igen. Verkar som det är hårdvarurelaterat och frågade min polare varför han inte reklamerade reperationen ifall den var så från att han fick tillbaka den, vilket han svarade att han pallade inte :D Förstår honom, dom hade mobilen i typ 5-6 veckor :eek: Skyllde på att dom väntade på reservdelar från hTc varje gång han ringde och kollade vad som dröjde.

Men hur som helst, vad kan ha hänt? Vad kan göras? Kanske behöver byta batteri igen, dvs måndagsex av batteri?

2. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Märkte även nu på jobbet när jag kopplade in min samsungladdare som har output på 1A att den istället för ladda upp, drog ur batteriet istället.
    Men har visserligen haft problem med den laddaren ett tag nu, min gamla lur tog bara längre och längre tid på sig att ladda, så antar att antingen så börjar adaptern bli kass eller kabeln.
    Hur som helst, ROMen jag kör nu är Cyanogen, bara för testa för se om det var mjukvaran. Nu när det visade sig inte vara mjukvaran så kan jag ju med gott samvete gå tillbaka till Sence, vilket var största anledningen till att jag köpte den, för jag ville testa sence. Ska ju bli nytt mobilköp till sommaren då abonnemanget går ut, så står mellan sence och xperia, och både sony och hTc ryktar sig om nya "flaggskepp" som förhoppningsvis släpps i tid med mitt ab går ut :)
    Frågan är nu som jag ställer mig efter läst alla batteritrådar, kanske är det så att den laddar för sakta, vilket gör att statusen buggar ur? Ska prova att byta USB kabeln på laddaren hemma, ev. testa en kompis laddare som har över 750mA, se om det är det som är problemet, isåfall är ju antingen kabeln eller adaptern kaputt. För batteritiden är helt ok efter att startat om den, och statusen visar urladdningen precis som den ska när den väl visar rätt % på batteriet.

edit. Startade om luren och såg att den inte alls laddat ur telefonen. Det var statusen som tydligen buggat sig igen. När jag laddade den tickade den ner från 23% till 21%, startade om och så visade den 42%... hmmm...

edit2. tände skärmen efter skrivit första edit, och då hade den hoppat ner till 32%...

Last edited: 11 feb 2014
  3. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Uppenbarligen ingen som varit med om det här, så verkar vara unikt fel som "reperatören" lyckats med. Provade en clear batstats i CWM med fullladdat batteri, hjälpte inte heller så utgår nu ifrån att installationen av batteriet är utfört av nån som troligen inte visste vad han höll på med, så står ut med det här nu tills det är dags för mobilbyte. Hoppas bara nya omtalade flaggskeppet M8 har något att komma med :)