Äntligen blir batterierna mycket bättre och effektivare!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Iamfree, 16 nov 2011.

1. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Kanske hör detta hemma i Off Topic men lade det ändå här då det (förhoppningsvis) kommer till våra kära mobiler framöver. Trevlig läsning är det iaf!

"Researchers increase charging capacity, speed of lithium ion batteries by a factor of ten"

Källa:
    Researchers increase charging capacity, speed of lithium ion batteries by a factor of ten -- Engadget

Henkulah, simpleminds och Snusdus gillar detta.
  2. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Undrar hur kritisk man kan vara nu, det sägs ju att kapaciteten begränsas av en fysiskt faktor nu mer eller mindre, menmen, man får väl se.

3. Graffen

Graffen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ett bevis på att grundforskning behövs.
    Applikationer med det Nobelprisvinnande Grafén lär vi se mer av.

4. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Verkligen på tiden, man har ju undrat alla år när ska nästa breakthrough inom batterier komma..

5. Da^MsT

Da^MsT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 10
    Platta:
    ASUS ZenPad 10 (ZD300CL)
    Dessvärre så brukar all sådan här forskning ta år innan de hamnar på marknaden. Det finns svensk forskning på samma område (används t.ex i vissa laptops), kommer dock inte ihåg vad företaget heter (de var med i TV4as morgonprogram). Har inte blivit direkt utbrett än heller.

6. Henkulah

Henkulah Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Stabilt. Fram tills dess går det alltid hitta batterier i Kina av dubbel storlek.
    Typ på Focalprice eller liknande sidor.

Rolig tanke: En förbättring på x10 borde rent teoretiskt göra att min S2 lur bara skulle behöva laddas var 8-14dag och då i 15 minuter. Låter som ren Sci-Fi i mina öron, men visst har utvecklingen chockat mig förr. Planerar inte att byta telefon så länge den här håller så det finns en chans att den får uppleva dessa batterier.

7. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Även om inte forskarnas resultat ännu bekräftats och om den är så bra som de påstår så tar det helt klart att tag innan den når marknaden. Ändå intressant läsning som inger hopp. Batteriet är ju de smarta telefonernas akilleshäl.

8. Walle

Walle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Galaxy Tab S3
    ROM:
    Orginal
    Helt underbart att de hittar på sätt att förkänga batteritiden men tyvärr kommer vi nog inte se det på ett bra tag.

9. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det kommer att ta en evighet att ladda ett mobilbatteri på 10x dagens kapacitet

SGSIIan har ett batteri på 1,8Ah, laddas idag med ca 1A, tar mao teoretiskt sett två timmar att ladda, LiIon/Po batterier kan dock inte laddas med konstant ström utan det är en sk CC/CV process (vilket är varför det går snabbt att ladda upp till 80-90% och sen en evighet till 100%)
    Ska du ladda ett batteri på 10x kapaciteten (1,8 x 10 = 18) på 15 minuter behöver du en strömstyrka på ~72A, viket är extremt mycket, det kräver dessutom en laddare som klarar ca 360W, ett nätagg till en lite äldre PC är ofta på ~300-400W eller en nyare typ Dell/HP/Packard Bell ect brukar ligga på de wattalen...
    Jag är inte så påläst om vilken storlek på kontakter och kablar som är specade för 70-80A men vag vet att en 4mm banankontakt av bra kvalité *klarar* det (det ligger troligen utanför specen, vilket gör att en seriös tillverkare skulle välja någonting ännu större)...
    Helt klart skulle det krävas något större än vad man använder till en riktigt högtalare (lite Googling tyckte kabeln skulle vara ca 5mm i diameter)...

/asshole mode off

10. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Du tänker kanske på Boston Power?

Kina var ordet sade Bull. Så även för Boston Power:

Boston Power ger upp batterifabrik i Ludvika - Dalarna - dt.se

Vi får se hur länge det dröjer innan något "Peking Power" levererar billiga och bra batterier som bygger på en bortglömd svensk innovation.

m v h Henrik

11. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    En klumpig laddare gör väl inte så mycket. Kan ha klumpen hemma sen ta med en liten nätt reseladdare. Bara å docka när man kommer hem så får den ladda fullt över natten, skulle man behöva stödladda på resande fot tar man den lilla. Men med en 10 gånger så hög batterikapacitet finner jag det mindre troligt att jag skulle behöva stödladda över dagen. Dvs det är bara på längre resor som reseladdaren behöver åka med....