Äntligen dags för ny ROM

Diskussion i 'Blade' startad av Lilak, 22 nov 2011.

1. Lilak

Lilak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej på er!

Jag är ny som medlem här på Swedroid, men har läst en hel del under några månader. Har märkt att de finns mycket kunskap och vilja att hjälpa här. Nu är det min tur att be om hjälp, hoppas ni har tid.

Nu är det dags för ny ROM, lite nervöst, men det ska säkert gå vägen, hade tänkt att följa denna guide: https://swedroid.se/forum/49478-guide-gen2-flasha-en-rom-till-din-zte-blade-uppdaterad-den-13-10-11-a.html, några synpunkter på det?

Några frågor innan jag sätter igång.

1. Går det att säga vilken ROM som är mest stabil, eller är det väldigt individuellt. Isf vilken?

2. Skulle också vilja partitionera om intern-minnet för att få så mycket utrymme som möjligt. Vilken metod ska jag välja om min Blade är Gen 2?

3. Ska partitioneringen göras före eller efter jag lägger in den nya ROM:en?

4. Om jag parttionerar om telefonen, kan jag då lägga in backupen jag skapar vid flashningen, om jag så önskar vid senare tillfälle?

5. Om svaret på fråga 4 är NEJ, har jag någon annan möjlighet att gå tillbaka till stock-ROM?

Det här är de frågor jag har för tillfället.

Tack på förhand

MVH

Jonas

Last edited: 22 nov 2011
  2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 935
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Hej och välkommen Jonas!

Guiden är den bästa i dagsläget! (Tack Saibot)

1. Visst skiljer det något på stabilitet mellan de olika rommarna, men det handlar även om hur mycket man överklockar. Vissa rommar t.ex. CM 7.1 ska vara stabil vid övercklockning. Vill man ha det stabilaste så är det Ginger Stir Fry B26 som gäller. Men den rommen utvecklas inte mer och där har du en otroligt stor fördel med att köra CM som har ett stort utvecklingsforum.

2. Har jag inte en aning om, men finns trådar här på forumet som kan hjälpa dig. Sök så finner du!

3. Partitionering görs alltid före installation. (Samma sak med datorer, partitionering sen installation av OS).

4 & 5. Jag är inte helt hundra här men jag skulle spontant säga ja! Det du kan göra är att använda kallt_kaffes fina guide för att även kunna återställa återställningspartitionen (recovery).

Finns här; https://swedroid.se/forum/37364-aterstallnings-rom-ar-svensksalda-zte-blade.html

Lycka till!

Last edited: 22 nov 2011
    Lilak gillar detta.
  3. Lilak

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej igen!

Tack för ett snabbt svar, tyvärr är inte jag lika snabb. Har bara hunnit med att roota luren och ta backup.

Eftersom ingen säger emot och jag tycker mig förstå guiden jag länkade till, kör jag på den. Har bestämt mig för att testa CM.

Kvar är då frågan om att partitionera. Min telefon är köpt som Gen 2, kan jag då följa den här guiden, Gen 2/3 TPTs - Android @ MoDaCo?

MVH

Jonas

4. chraist

Mottagna gillanden:
    8 935
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    "These TPTs are for Gen 2 European Blades that either came as stock Gen 2 or were upgraded using the Windows Flasher method."

Det borde gå om din blade inte är köpt via telia eller comviq om jag förstår meningen rätt.

Någon som vet helt hundra?

5. Lilak

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vad är det som gör att du inte tror att det går med en lur köpt från Telia?

MVH

Jonas

6. chraist

Mottagna gillanden:
    8 935
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Det går säkert att använda dig av guiden, var mest en allmänn fråga för att vara helt hundra. Men som sagt det går alltid att återställa med länken jag gav dig tidigare, tuta och kör :cool: