Äntligen

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av jorgeng, 7 april 2010.

1. jorgeng

jorgeng Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Idag fick jag min x10:a från Ellos.

Jag fick med två hörlursset, en med kuddar som sitter fast redan, tror den ska kopplas in i den lilla medföljande radion.

Det andra hörlurssetet verkar vara med samtalsknapp på en dosa.

Har alla fått två hörslursset?

Jag har inget skärmskydd påsatt, ska sätta på det senare.
    Det sitter ett stort skydd på nu men det är ett sånt man ska ta bort tror jag.

Ingen manual finns med, ingen cd-skiva, undrar hur man ska synka mot datorn.

Imorgon bitti ska jag börja använda x10:an när batteriet laddat i 12 timmar, det stod ingenstans att man skulle ladda 12 timmar, gör det mest för gammal vanas skull.

Min gamla x1:a som var oootroooooliiiiiiiggggt seg lämnar jag nu därhän.

Hoppas x10:an går fortare.
    :cool:

2. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Tro alla på svenska marknade får två hörlurssett. Den "lilla radion" är blåtandsheadsetet MV600, hörlurarna med gummikuddar på är för musik och ger bra ljud. Om man inte vill använda dom över blåtand kan man koppla dom direkt i X10:an, vill man ha handsfree med sladd så följde det med en sån också, alltså ena änden in i X10:an och andra änden en kontakt där man kopplar i ett par hörlurar.

Batteriet är laddat i fabrik (batterier står sig bättre när dom är laddade) så du skulle kunna dra ur det först och sen ladda länge (över natten).

3. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Manualen som är med är ingen bok-variant utan en sån man viker igång. Förresten kanske det itne är en manual utan bara en snabbstartsguide.

Det finns även en användarguide som applikation i X10, men ja ghar inte kollat så noga på den, det mesta ger sig självt.

CD-skiva behövs inte, programvaran finns på minneskortet. Koppla bara in usbsladden, så får du i X10:an dra ner rullgardinen (ta fingret på fältet med klockan klockan däruppe och dra neråt) och välja USB-grejen som kommit upp där, välj sen Montera så kommer minneskortet upp som ett usb-minne i datorn.

4. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tror det ska sitta ett skärmskydd under det skydd som du ska tar bort. Inte säker dock. På min telefon fanns det. Tror jag i varje fall. Det ser verkligen ut som att det är ett lager extra på om man kollar kanterna.

5. jorgeng

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag ringde supporten på 013-numret, han kollade på deras telefoner och enligt honom ska det sitta ett skärmskydd på redan som är lika bra som det medföljande, man behöver alltså inte sätta på det medföljande skärmskyddet.

Sådana här saker hade varit bra att skriva om i informationskartan man fick med, inget om det finns där....

Enligt supportkillen behöver man ej ladda batteriet i 12 timmar heller första gången efter inköp, finns ingen guidning heller i informationskartan om hur länge batteriet behöver laddas när det är nytt.

:ehm:

6. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ladda tills det är fullt, ta ut, använd tills den dör.
    12 h, då har den ju varit fulladdad i tio timmar eller något sådant, förstår inte varför man har fått för sig något sånt.

7. jorgeng

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu var x10:an fulladda och startar mobilen.
    Vad händer då, jo touchningen är väldigt lätt och jag får in kinesiska som språk.

Någon som vet hur man får in svenska?

:sealed:

8. AndreasE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Dra upp menyn.

Inställningar är ikonen med en skiftnyckel och en skruvmejsel

Välj det 11:e alternativet som är "språkkod och text" på svenska

Sen alternativet högst upp "välj språkkod" på svenska

Sen kommer alla språk upp där.

Hoppas det är till någon hjälp :)

9. jorgeng

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack, jag lyckades få tillbaka svenska tack vare din instruktion.
    Jag har enorma problem med att scrolla, har dock märkt att har man mobilen i högerhanden kan man scrolla upp ner med höger tumme, då funkar scrollningen.

Att hålla mobilen i vänsterhanden och klicka med höger pekfinger fungerar inte alls, då kommer man in i undermenyerna.

Nu står klockan på 8.49, vet inte hur jag ska få det till 17.49, dock...

:)

10. AndreasE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fast det är väl hela tanken. Jag håller bara i högerhanden och styr allting med tummen bara, tycker det funkar jättesmidigt :)
    Klockan finns också under inställningar, jag valde bara "automatiskt" så visar allt rätt.
    Upptäckte dock nu när du skrev det att min stora klocka mitt på displayen visar en helt annan tid en klockan uppe i högra hörnet...

11. jorgeng

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har fått det att fungera genom att ändra tidszonen så att klockan längst upp till höger visar samma som startskärmen.

En undran, går det inte att få bort den svepande kontrollen med fingret man måste göra efter att man tryckt på on-knappen högst upp på telefonen för att låsa upp telefonen? Som det är nu är det dubbeljobb för att accessa telefonen.

En annan störande grej är att när jag klickar på webbläsaren går det inte att ändra adressen högst upp till ex expressen. Däremot går det att på startskärmen dra fingret åt sidan och då finns google sök högst upp, lite inkonsekvent.

Finns det ingen filhanterare i android som i symbian, windows mobile?
    Hur ser man vilka filer som finns på mobilen?

Android market gick inte att komma åt, först måste man skapa ett gmail konto, sedan gick det bra.

En undran, jag har switchat på nätverkskortet och skrivit in lösenordet till nätverket, tror att det är det jag kör på, men hur vet jag säkert?
    Jag har inget flatrate abbonnemang så det blir dyrt att ladda ner via android market om man gör det på telia-abbonnemanget.
    På x1:an kunde man i communication manager se att nätverket var aktivt för surf och ej telia-abbonnemanget.

:ehm:

12. AndreasE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kom på det med klockan, man måste radera den och dra ut den igen ifall stora klockan ska anpassa sig till telefonen. Den verkar vara osynkad och tickar vidare på den tiden som var i telfonen när widgeten skapades.

Svepen vet jag inte faktiskt.

För att skriva i webadress. När du är inne i webbläsaren, klicka på den fasta knappen längst till vänster, då kommer det upp en liten meny och tryck på "kör". Den knappen är ofta användbar.

Hantera filer kan du göra i "officesuite" som följer med i telefonen, finns i menyn.

Hmm, gå in på inställningar och trådlösa styrenheter, anslut till det trådlösa nätverket via WIFI, där bör det även synas. jag har inte använt det själv ännu så är lite osäker :)

13. jorgeng

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag installerade lite appar härifrån:
    http://androidguiden.idg.se/

bla estrongs task manager
    bubble
    decibel
    spare parts
    abduction

Någon som vet någon bra widget som visar batteristatus man kan ha på startskärmen?
    Jag skulle vilja ha en widget för att kunna switcha av/på nätverskortet också, nu får man scrolla höger hela tiden för att aktivera nätverskskortet.
    ;)

14. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Battery Status Free.Det är vel ingen widget,men den lägger seg som en liten ikon högst upp i vänstre hörnet.Den visar i procent.

15. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Där finns en widget som du kan stänga av sätta på BT gps wlan och ändra belysning.

Sen hur man ser ifall man är uppkopplad till wlan, ser man högst upp en prick med vågor som går uppot.

Sen kan jag tycka att man ska ha ett data paket till en android.

16. jorgeng

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag antar att det är standarswidgeten på höger startsida du menar?
    Det är den jag använder, verkar inte finnas någon smidigare widget som är
    lika stor som kalender-symbolen att ha på start-sidan.

Jag hittade wlan-pricken med vågor, tack.

Jo, man kanske skulle ha flatrate på android-mobilen men tycker det räcker med 300 kr/mån för bredbandet i hemmet till bredbandsbolaget idag. Hemma går det att använda x10:an via wlan-et och på jobbet med.

Jag kör inte facebook och twitter privat, däremot via mitt företags facbook och twitter-konto. Man behöver inte alltid vara online...

Förresten installerade jag documents to go för android och nu kan man skapa excel o word-dokument igen i mobilen, suveränt. x1:an hade ju word och excel inbyggt...

;)

17. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER