Fråga: Är Amazon Fire HD 10 Kids helt kört i Sverige?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av XenapZ, 22 aug 2023.

1. XenapZ

XenapZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

En bekant bad mig försöka installera lite grejer åt honom på plattan han köpt till sonen men går bara på nit efter nit.

Till att börja med går det inte att välja Svenska. Amazon Kids+ som skall ingå gratis i ett år fungerar inte i Sverige och även om jag sideloadar Google Play på vuxenprofilen så verkar det inte gå att koppla dom spel jag laddar ner till barnprofilen och om jag försöker sideloada Google Play på barnprofilen så kan jag inte komma åt filerna på sd-kortet från barnprofilen även om jag drar ner en file manager från Amazon och sen kopplar den till barnprofilen.

Dessutom verkar den vara baserad på android 9 och Hej albert som var tänkt att vara huvudappen fungerar bara på android 10.

Jag antar att man skulle kunna roota den och installera stock android men då tappar han ju hela poängen med att kunna kontrollera skärmtid, appar osv till sonen och han är hemskt oteknisk själv så känns som att man kommer behöva vara support resten av livet och så tappar han ju även den extra bra garantin som Amazon erbjuder för kids-plattorna.

Man skulle väl kanske kunna lura plattan att man bor i Tyskland men känns bökigt för honom om han ville beställa något i framtiden och misstänker att man bara skulle få tyska grejer dessutom.

Är det någon som använder en av dessa till sina barn, hur har ni gjort för att gå runt alla vansinniga restriktioner?

Funderar på att råda honom att lämna tillbaka den och skaffa en vanlig Android men finns det några liknande barn-inriktade plattor som ni kan rekommendera i sådana fall?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var har han köpt den? Jag trodde inte Amazon sålde plattorna i Sverige?

Mycket med Amazon är ju som du upptäckt regionanpassat. Visst, man kan kanske testa en VPN, men det blir ofta lite körigt i längden.

upload_2023-8-22_12-0-27.png

Vad gäller att begränsa skärmtid osv. finns ju Google Family Link: Hantera ditt barns skärmtid - Google For Families Hjälp

3. orangeone

orangeone Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER