Är Android 2.3, 3 och 4 vackert?

Diskussion i 'Allmänt' startad av otto, 22 oktober 2011.

?

Är Android snyggt?

1. Ja

46 röst(er)
    75,4%
  2. Nej

10 röst(er)
    16,4%
  3. Inte direkt, men jag bryr mig inte

5 röst(er)
    8,2%
  1. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Är det bara jag, eller är inte Android i grundutförandet något så fruktansvärt fult? Alltså rent estetiskt. Jag förstår verkligen inte formspråket. Det känns Windows 95 - det fungerar utmärkt och är i allmänhet riktigt bra, men fan så fult. Med ICS hade jag hoppats på någon sorts estetisk revolution, men det har om möjligt blivit ännu fulare. När blev neon inne igen? Det är väl precis så ute det kan bli. Jag är egentligen alldeles för gammal för att prata om "inne" och "ute", men vafan. Jag kan ändå skilja på de två. Varken loafers eller varg-tshirts är inne, inte heller Win95.

Glada, härliga färger och en "avspänd" attityd verkar vara Googles nya formspråk på www nu för tiden (med tanke på design-(re)evolutionen på deras tjänster), men varför återspeglas inte det i Android? Varför Tron?

Jag har en Nexus S och kommer med största sannolikhet köpa Galaxy Nexus, så bespara mig något vinklat hat.

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag tror det är en högst individuell bedömning.
    Jag kan uppskatta fyrkantighet (Audi Urquattro) och mer "rakt på sak".
    För mig ger Android en tydlighet geonom att inte dölja sina budskap genom
    effekter och genom att "övergöra" gränsnittet.

Jag föredrar så som Android ser ut. Eventuella förfiningar kan jag enkelt fixa själv
    med lite widgets.

Så, jag håller inte med.

/Anders

3. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Hur svårt är det att göra om det hur man vill? Det tar max 1h så har du det som du vill

4. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Det är vad man gör det till helt enkelt.

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Det är inte alls svårt. Inte för mig iaf, men det ändrar inte topic. Det är hur som helst svårt för gemene man att ändra djupare design, såsom utseende på meny-val och i inställningarna.

6. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Tycker Android ser riktigt bra ut, gillar överlag Googles lite mer enklare designer. Men måste säga att Android 4.0 ser riktigt riktigt bra ut.

7. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Googles röda tråd känns för mig väldigt modern och web 2.0. En stilren och funktionell design som jag tror tillfredsställer den bredare massan i överlag. :)

Less is more!

8. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ja! Exakt! Satt o mös i Google Calendar och planerade ett halvårs schemaläggning. Oerhört lätt, glatt och följsamt. Någonting jag INTE kan säga om Android. Det känns mer "Seriöst? En grön bock i en ruta? Hex #CCC? som avgränsare?"

Självklart är det en fråga om tycke och smak, men jag ser väldigt få likheter rent designmässigt med Google på www och Android. På ICS tex, varför ha Tron-ikoner för Hem/Tillbaka/Sök? Varför inte inspireras av top-menyn på www?

Joomla är en sådan där tjänst som också är glatt och lätt, på samma sätt som Drupal inte är det. I orginalutförande. Jag tittar avundsjukt på Windows 8 och Windows phone 7 och deras designspråk, som ju går i samma linje som Googles nättjänster gör. Men Android? Varför tar de inte formspråket från nättjänsterna?

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.256
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tycker inte ren android känns speciellt sammanhängande designmässigt och i stort sett varje android version har varit direkt ful med undantag för ICS som ser OK ut. Men inte mer.

Tycker Google överlag är relativt kassa på design och interface med Chrome som praktexempel.