Är Android-arkitekturen 32bit eller 64bit?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Thiesen, 20 aug 2012.

  1. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Japp... topicen ställer frågan.

    Jag kan inte minnas att jag nånsin har läst vad det är för adressrymd som används i Android (nej, jag tänker inte grotta ner mig i AOSP, jag är ingen kodknackare)
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    32 körs idag på mertalet av ARM iaf så har svårt att tänka mig att det skulle vara 64bit.. vidare finns det ju eg ingen som helst anledning att köra 64bit idag.
     
  3. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Den är idag 32 bitars men kan köras på 64 bitars tror jag. ARM fick stöd för 64 bitar i version 8
    Det behövs kanske inte nu men snart kommer inte minnet att räcka till då ram minnet i telefoner ökar lavinartat.

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    om några år är väl 4gb aktuellt det finns bra mycket bättre sätt att optimera lurarna ist för att bara fläska på med ny hårdvara oxå. nånstans måste det mättas.
     
  5. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    SÅ mao finns möjligheten att växla till 64bit relativt enkelt ifall behovet uppstår inom en snar framtid om jag tolkar det rätt??
     
  6. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Beror väl på antar jag. Hur system och appar sköter sig och om allt är bakåtkompitabelt. Nu vet jag ingenting om hur 64/32 bit påverkar system förutom RAM grejen då utan jag bara spekulerar.
     
  7. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Linux som är kärnan fixar 64 bitar utan problem men sjöva Android ovanpå är en 32 bitars process vilket betyder att kärnan kan köra 64 bitars och då få mer minnes allokering men i Android måste de nog ända en del kod. Även om java finns i 64 bitar så kräver det nog en hel del jobb från Google. Sedan är det nog kanske idee att de tittar på det nu innan minnet går i taket på telefonerna eller surplattor för den delen. Att kräva optimering vore ett steg i rätt riktning men jag tror att inom 2 år har man gått i minnestaket och då speciellt på surfplattor. Fast just nu finns ju inget behov direkt och ARMv8 kom ut 2011 så jag vet ej hur många proppar som stödjer allt än.

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
     
  8. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Så kärnan som används tillsammans med Dalvik-motorn är kompilerad för 64bits arkitektur redan (på de ARM proppar som stödjer 64bit) medan Dalvik är en 32bits arkitektur? Mao samma koncept som tex Microsoft använder sig av när man kör ett 32bit program på ett 64bit version av Windows (Windows On Windows)
     
  9. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det är inkorrekt att säga att Linuxkärnan fixar 64bit.
    Det är också inkorrekt att säga att (min tolkning av vad som skrevs) att du kan köra
    32bits binärer på ett 64bits OS.
    Detta stämmer inte. Allt måste vara 64bit. Två olika archiekturer.
    Däremot går det utmärkt att lägga in dubbletter av alla libbar och annat för både 32 och
    64bit och tillåta 32bitsexekveringar av ELF-binärer. Men de startar inte utan att en
    legacyoption finns med.

    I ett Linuxsystem har du i regel dubbel uppsättning av libbar för att hantera både 32
    och 64bit. Likaså i t.ex Solaris.

    Så, som sagt, det är inkorrekt att säga att Linuxkärnan klarar 64bit rakt av i en ARM diskussion.
    Den gör det för t.ex Intel x64, SPARC 64 osv.
    Däremot finns det inget som påvisar att den är särskilt långt utvecklad för ARM64
    bara för att de övriga är utvecklade.
    Jag har läst mycket diskussioner kring det och många inbäddade system gick inte särskilt
    bra med 64bits Linux på ARM. Idag kan det dock vara annat.

    Sen innebär inte 64bits ENDAST att man kan addresera mer ramminne.
    Bussen är betydligt bredare i 64bit. Du kan flytta MER data åt gången.

    En 32bits cpu är snabbare än en 64bit.
    Ett 64bits OS går snabbare än ett 32bits.

    Allt beror på tillämpningen.
    Vi har nog inte behovet av 64bits bus mot grafikdelen då 32bit troligtvis kommer räcka
    ett bra tag till.

    // Anders