Är Android byggt så man kan föra över apps med data mellan olika ROMs utan problem?

Discussion in 'Allmänt' started by Khan, Dec 22, 2011.

1. Khan

Khan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är android byggt så att apparna fungerar med sin data oberoende av vilken ROM de körs på? Så det är lugnt att flytta apks med data mellan olika ROMs utan att man buggar ner sin nya ROM?
    Hört något för länge sen om att man inte skulle föra över sina appar med data från en gammal rom till en ny. Att man bad om prestationsförsämring då.

2. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns applikationer som kan spara och föra över gamla applikationer och inställningar, men det kan också ställa till något problem för någon applikation, men i huvudsak fungerar det mycket bra och smidigt.

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har provat och använt App Saver som sparar appar och kan föras över till andra telefoner.
    Det har fungerat bra men det borde ju kunna uppstå problem om appen är anpassa för tex 2.2 och du lägger den på en 2.1 telefon. Vissa appar finns det ju olika versioner av.

4. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Det funkar. Sparade alla mina appar och appdata från min Desire (2.3.7) och la in på min nya Galaxy Nexus (4.0.1) med Titanium backup och har inte stött på nåt problem.

5. Khan

Khan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, testade med Mybackup Root nu, från 2.2 till 2.3, men funkade ej helt smärtfritt. Flesta(om inte alla) dyker ej upp i Market, och det går heller inte flytta några av dem från telefonminnet till SD-kortet, trots att de ska gå. Får meddelandet "out of memory"-något, trots att det finns några gig ledigt på SD-kortet.

Är det bara myback up root som är kasst? Ska testa titanium och app saver.
    Någon som testat den inbyggda backupen i astro annars? Är den bra?

6. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Titanium backup kan fixa Market länkarna så att apparna dyker upp där och kan uppdateras. Har dock aldrig själv labbat med att flytta runt appar själv mellan de olika minnena. Men det finns funktioner för det i titanium också.. Tycker det är en kanonapp.

Dock ska man ju vara väldigt klar med att system appar och system inställningar inte skall återställas mellan olika telefoner eller ens olika rommar på samma telefon. Det är att be om problem.

7. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Personligen har jag inga bra erfarenheter av Titanium eller MyBackuPro som jag också har för att återställa hela appar.

Jag väljer i princip alltid att göra en superwipe samt sedan låta Market automagiskt återställa mina appar. Tar lite längre tid men är man anluten till WiFi så är det fixat på någon halvtimme.

Sen har jag just nu bara TrueCaller som måste installeras från en apk.

Återställer sedan SMS, samtal etc från MyBackupPro-backupen.

Utesluter alla onödiga buggar på det viset och vet att luren är helt rent installerad.

8. Khan

Khan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Visade sig att det räckte med att bara rensa datan i market och de dök upp. Men vad menar du med system appar? Antar att Dolphin browsers inte ingår där? Fast den är också buggig efter en överföring(går ej flytta den till SD nu). Opera funkar inte överhuvudtaget. Menar du appar som droidwall?

Ja, mybackup har inte varit någon höjdare på appar. Den är lite buggig och långsam överlag för mig. Enda anledningen jag använder den är att jag inte hittat någon annan app som kan backa upp och återställa MMS.

Någon som har något bra tips att överföra appar och data mellan ROMs? Är googles online backup det enda som fungerar?
    Jag skulle behöva göra det offline då jag inte har någon 3G nu och inget wlan för tillfället.

9. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Titanium är det som gäller. Tyvärr kräver den root.

Med systemapps menas appar som ligger i systemet (alltså sådana du inte kan ta bort) som tex. standard browsern, market och liknande.

10. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Njau jag vidhåller att det är säkrare/bättre att få rena nya installtioner via Market och "Mina Appar". (sen kan man återställa detaljer med Titanium samt MyBackupPro)

11. Khan

Khan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Inga problem, root har jag. Annars skulle jag inte flasha så ofta. :)
    Ska testa titanium free. 50kr är lite matigt, men verkar ha en hel del funktioner.

Fast det förtar ju hela poängen. Vill ju spara min data. Eller menar du att jag ska uppdatera enbart datan med mybackup eller titanium?
    Problemet är att vissa appar är uppdaterade och jag vill ha de äldre apk.

12. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo men poängen är ju att få rena installationer ihop med en ny rom.

Sen kan man återställa småsaker med Titanium samt MyBackupPro.

Om man vill köra en äldre apk så är sedan bara att avinstallera appen och sedan installera apk'n.

Personligen så föredrar jag så rent som möjligt och bandbredden betalar jag ju redan för att hämta ner alla apps från Market.

(vissa spel kan då undantas eftersom det kan vara en större nedladdning)

13. Khan

Khan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad menar du med vissa småsaker? Lutar åt att jag ska göra en clean backup och sen bara använda datan på de som blir för jobbiga annars. Men trist att det inte finns något bekvämare sätt att göra det på.

Och går det ej göra backups på Titanium Free? Hittar inget backup. Eller måsta man backa upp apparna en i taget med gratisversionen?

14. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo men det finns inget bekvämare än att lägga ifrån sig luren när man är klar med setupen med den nya romen, man tar en fika och låter Market fixa apparna.

Jag har bara kört backuper på enskilda appar med Titanium. MyBackupPro tar rubbet om man vill det.

Med småsaker menar jag SMS, samtalshistorik, bokmärken etc.... nog så viktigt !

15. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Så länge det är appar från market så ska det funka att göra som du tänkt. Har hört om folk som fått liknande problem som plun beskriver men aldrig upplevt det själv. Har använt titanium i 1 1/2 år nu och inte haft några problem. Jag har dock inte återställt saker som inställningar för wifi, gamla versioner av system appar eller SMS. (har aldrig sett nyttan med att spara gamla SMS)

Det ska gå att göra backup även med gratis versionen av titanium. Men jag antar att du råkade på det som faktiskt suger lite, och det är ju användargränssnittet. Det är en aning rörigt. Backup döljer sig under meny - batch.
    Begränsningen i gratis versionen brukar vara att återställning måste bekräftas mellan varje app som återställs.

16. Khan

Khan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Som sagt kört Mybackup Root, men det är oftast mer besvär än vad det är värt. SMS och MMS funkar bra, men apks med data har mer varit miss än hit.

SMS håller jag med om! Bokmärken ska jag nog börja lägga i stock browsern, annars fattar inte de andra vart de ska ta dem ifrån.

Men verkar rätt svårt att göra något offline med Android. Problem nummer två är att backupa calender och contacts utan att använda Googles tjänst. Tror jag får köra en ny tråd om jag inte löser det snart(verkar ej gå exportera födelsedagar varken från calender eller contacts, och custom titlar i contacts hänger ej med om man exporterar en .vcf-fil). :)

Aldrig kört titanium, men mybackup root har inte varit helt klockrent när det gäller det. Ska testa titanium och kanske eventuellt tom köper, verkade finnas en hel del godis i den appen. Fast UIt kunde som sagt vara bättre. :)

Tackar för tipset om batch! Kollar aldrig under batchsettingen i vanliga fall. Som sagt, skumt ui...

17. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Självklart är det bättre att glömma bort datan på alla appar. Men förbannat osmidigt och jobbigt.

Titanium har ett värdelöst UI men funkar bra och den gör det den ska.

18. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

titanium is the shit, annars miui backup, men den funkar ju bara med miui... :)

//Felix

(god jul)