Är den köpvärd trots sina brister ???

Diskussion i 'Blade' startad av swecoke, 30 apr 2011.

1. swecoke

swecoke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är i valet och kvalet om man ska slå till på en 995:- comviq blade ...

Det man läser här att det finns vissa kvalitets brister ...

1: Skärm brukar gå sönder , standard fel ?? Går telefonen ofta sönder , andra fel ??

2: Comviq ver är nedlusad med comviq appz ?

3: Telenor funkar inte på nya comviq Blade , trots upplåsning ?? Funkar bara nya telenor simkort , eller finns det ingen lösning på telenor ??

4: Låsta APN som inte går att ändra på Comviq Blade ??

5: Lågt ljud , med brus vid mp3 lyssning

6: Högtalare telefon , funkar dåligt , mikrofon lågt ljud ??

7: Kamera dålig ,men vissa säger den är ok utomhus

Va säger ni som äger en , eller köpt den nya comviq modellen

Är det här något som stämmer eller är det bara rykten ??

Ska man man köpa blade , eller kanske en LG optimus One 1599:- , som har sämre skärm , eller ska man kanske vänta ett halvår tills det kommer nya modeller ??
    Det kanske kommer några nya ZTE modeller snart ??

Last edited: 30 apr 2011
  2. Nickman1200

Nickman1200 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

1. Både min och min tjejs och en polares blade funkar kanon. Inga fel på hårdvaran.

2. Inte direkt nerlusad.. typ 4 st appar och en annan bootscreen. Enkelt att flasha bort med t.ex KK's rom Swedish Spring.

3. Är bara gamla SIM kort som har problem. Be om ett nytt så ska det funka.

4. Ingen aning. .Men det är ju bara att roota och flasha en ny rom så är ju inte detta ett problem längre.

5. Inte märkt detta på min.. Men jag är heller inte så kräsen när det gäller sådana saker.

6. Aldrig använt.

7. Använder inte kameran. Har en systemkamera för att ta bilder.

För 999:- så får du ingen annan telefon som är bättre. Är toknöjd med min Blade och ångrar inte att jag köpte den.

3. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

1. Jag har ifs UK-modellen men det har inte varit något problem alls sen jag köpte den i november.
    2. Det var väl någon app för att kolla saldo och några till. Gick själv omkring med nån Orange-app för billig bio på måndagar (i UK) i nån månad och jag överlevde. Men flashar man in nån trevlig ROM slipper man ju allt sånt.
    3. Det har nog med åldern på SIM-kortet att göra.
    4. Köpte ju som sagt min i UK men på den var det inga problem. Och lägger du in en annan rom är det inget problem.
    5. Köpte en MV600 och den tycker jag funkar bra. Den handsfree som följde med har jag knappt använt.
    6. Är inte det typenligt med dåligt ljud när man kör högtalartelefon? Mina gamla SE var helt kass på det. Har dock inte provat med Blade.
    7. Kameran är helt klart inte i toppklass men men...

Men för att summera så säger jag samma sak som Nickman1200. För 999kr är det svårt att hitta en bättre telefon. Sen finns det givetvis bättre telefoner men ofta är dom ju 3-5 gånger så dyra. Har en Wildfire som jobbmobil och Blade är bättre på alla sätt bortsett från att den saknar lampa.

4. bfly

bfly Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Nickman1200 och Evian har mitt fulla stöd i sina kommentarer :D köpt en till frun som gillar den skarpt jmfr med den Wildfire hon hade innan - Köp!

5. Villor

Villor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har precis köpt en Blade från Comviq för 999kr. Rekommenderar den starkt! Har inte haft några problem med den hittils och är jättenöjd. Flashade in Swedish Spring RLS5 direkt när jag fick den, det var superlätt om man följde Kallt_Kaffe's instruktioner och använde OneClickRecovery. Visst kameran är rätt kass, men det har man ju digitalkamera till :)
    Finns nog ingen mer prisvärd telefon under 2000kr.

6. team@

team@ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kameran är väl inget man vinner fototävlingar med kanske.

Men så urusel tycker jag nog inte att den är. Den är till exempel alldeles en utmärkt "dokumentationskamera" och tar helt ok bilder av även riktigt små saker på nära håll.

Som geocachare tycker jag den funkar skitbra till att fota de där små oläsbara sifferkoderna på coins. Funkar även som "förstoringsglas" när man behöver identifiera elektronikomponenter...

7. MarkusB

MarkusB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Note 10
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1
    ROM:
    ArrowOS 11.0
    Info:
    Lektelefon
    Min telefon köpte jag från telia.. men iaf

1. Min skärm fungerar finfint, inga fel på den inte

2. borde gå att ta bort, men vet inte hur

3.

4. Vet faktiskt inte, borde ju gå att lägga till/ta bort APN?

5. Lyssna med "headset/hörlurar", borde lösa det

6. för mig fungerar den toppenbra, pratar lagom volym, hör motparten/motparten hör mig

7. Kameran fungerar bra!

Glöm inte bort att du får vad du betalar för, det är trots allt en "budget" lur som är lite bättre än vanliga budget-lurar!

8. DroidJ

DroidJ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med!
    Det som förstör min upplevelse av denna är Tele2 s nätverk och MMS problem.
    men om man har en annan operatör så är den lysande.

9. Red Beaver

Red Beaver Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

dennq mobil slår iaf min ett år ganla sony ericsson vivaz med hästlängder på allt utom kameran (fast där va det en bugg i njukvaran som gjorde att man knappt kunde ta kort endå, som SE strunta i att fixa). Byggkvalitet, ljudet på högtalarna osv skärmen är myckrt bättre på mib blade för 999kr än min vivqz för 4400kr...

10. andash

andash Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Råkar du också ha problem med 3G-anslutningen? Jag kan inte använda min anslutning öht just nu, på min Blade. Undrade om det var något fel på min lur/inställningar, ett känt problem hos Bladen eller något temporärt hos Tele2.

Köpte luren förra veckan så har ej använt 3G tidigare på den, det har alltså inte fungerat förut och slutat fungera nu. Testat olika APN-inställningar som jag hittat här och på Tele2's hemsida.

Lite off topic men kanske relevant, om det nu är ett återkommande problem med Blade.

Är i övrigt sjukt nöjd med telefonen, för det otroligt låga priset IMO.

11. bfly

bfly Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Finns/fanns problem
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=563827#post563827

12. eurynom

eurynom Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

köpte nyss en blade från comviq fick hem en gen2 med 2.2, älskar den redan.
    den är rapp som satan för att va så billig. och jävligt bra skärm, ja har inte lyckats hitta nåt jag INTE är nöjd med iaf.

kameran är väl ingen systemkamera men de hade ja inte förväntat mig heller, men nog duger den att ta bilder med typ "på grillfesten/jobbet/kul sak på stan" vill man ligga o ta närbilder på blommor en junikväll i motljus ska man nog ha en systemkamera iaf ;)

ljudet är jag helnöjd med, ett par schyssta lurar lär du ha dock, sen hjälper de o ha en equalizer app om man vill pilla lite

13. fldc

fldc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Pris?

Det jag undrar är, var hittar ni denna telefon för 995? 1499 ser jag?
    --edit--

Det var inget, jag såg nu att det var ett student-erbjudande ;)

Last edited: 2 maj 2011
  14. Red Beaver

Red Beaver Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag behövde dock aldrig fylla i några uppgifter från csn/Mecenat när jag köpte min.

15. swecoke

swecoke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. gustaff

gustaff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1: Inte läst särskilt mycket om. Min fungerar perfekt.
    2: Skulle inte säga nedlusad... några apps som faktiskt inte är helt tokiga om man använder comviq. Jag flashade dock in CM7 ganska direkt, och det rekommenderar jag starkt. CM7 förvandlar den här telefonen från prisvärd till riktigt bra!
    5: Jag tycker att ljudet från hörlursutgången var för lågt från början, lite svårt att höra musiken ibland ifall det är mycket ljud runt omkring. Kanske är fixat i CM7 dock, men är inte säker.
    7: Kameran är inte bra för att fota människor kan man väl säga... Den är långsam, oerhört långsam. I övrigt så måste jag säga att den faktiskt tar skarpa bilder. Om man har tid att hålla kameran, sig själv och det man fotar stilla, så blir bilderna helt okej! Bra närbilder också :)

Iallafall, jag köpte min för 1499, och tycker att den är prisvärd för det priset. Nu finns den för 999kr, och jag tycker inte det är så mycket att fundera på. Köp den.

Känner du dig någorlunda tekniskt begåvad (läs: inte efterbliven) så kanske du vågar dig på att flasha nån Custom ROM. Jag kan som sagt verkligen rekommendera CM7. Android 2.3 är mycket snabbare än Android 2.1.

EDIT: Enda anledningen till att jag möjligen skulle avvakta, är att jag hört att ZTE Skate är på väg. Dock så har jag inte hört något alls om release-datum, så det är förmodligen fortfarande ett tag kvar. I och med det så hade jag nog köpt Blade nu ändå... Om man ska vänta på nästa modell så kommer man vänta förevigt :)

Last edited: 3 maj 2011
  17. Lobbe

Lobbe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Självklart är den värd. Nu kan du köpa en riktigt billig telefon som ger otroligt mycket för pengarna. Eftersom den är så billig så behöver du inte känna något krav att ha den i 3år heller.

18. SLeeZy

SLeeZy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

precis så jag resonerade så jag har köpt mig en idag, den lär väl dimpa ner runt tis onsd skulle jag tro :)

19. gnomen

gnomen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ladda ner power amp för musik o fast burst camera för snabbare kamera.
    Bättre ljud och kameran tar bilder mycket snabbare.

20. panda

panda Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag kan stämma in i köpkören på alla punkter utom 5. Jag stör mig ganska grovt på bruset i ljudutgången. Med bra in-ear lurar (i mitt fall ett par sennheiser cx-300) brusar det verkligen mycket. Det verkar dock vara lättdrivna lurar som har detta problemet. Kör jag istället med mina stora AKG studiohörlurar så brusar det inte, men man får istället inte ut nån vidare volym ur mobilen.

Har läst att man kanske kan komma undan detta genom att köra med ett bluetooth headset eftersom det tydligen är själva ljudutgången och eller AD-omvandlaren som är kass och inte telefonens ljudchip. Men jag har inte provat med bluetooth själv.