Är denna "totala återställning" verkligen säker?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Taylor, 22 mar 2016.

1. Taylor

Taylor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    De flesta vet ju vid det här laget att en vanlig fabriksåterställning inte på långa vägar faktiskt tar bort din personliga data. Telefonen markerar bara minnet som ledigt och skriver över gammal data allt eftersom telefonen fylls på med nytt innehåll. Med andra ord så kan en nyfiken ny ägare av telefonen få fram dina pinsamma semesterbilder och personliga dokument som du inte vill att någon annan ska få fram.

Jag har därför läst runt på nätet och den enade skaran är överens om att det säkra sättet att fullkomligt radera all data från enheten på ett säkert sätt utan möjlighet att få tillbaka den är att:

1. Kryptera enheten.
    2. Utföra en fabriksåterställning av all data (som vid det här laget alltså är krypterad)
    3. Fylla telefonen med massa skräp för att vara på den säkra sidan.

Jag undrar nu dock hur det här verkligen fungerar - Och är det verkligen säkert? Det är nämligen en sak jag inte förstår.

A) Man krypterar all data på telefonen. Allting kastas runt och går inte att läsa utan rätt kod. Det förstår jag.

MEN: När man väl har utfört en fabriksåterställning och ska sälja telefonen så måste man ju slå av krypteringen. Innebär inte det att allting dekrypteras och man är tillbaka på ruta ett med data som går att få tillbaka?

Eller hur funkar det?

Tacksam för svar. Är egentligen överdrivet nojig, men jag har alltid varit sån. Tanken att någon okänd människa i framtiden kommer sitta och titta på när jag solar mig i Spanien ger mig rysningar. Och jag tycker det är ett intressant ämne.

Tacksam för svar.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du först dekrypterar enheten och därefter gör en återställning går det rimligtvis att återläsa den dekrypterade informationen efteråt.

Om du däremot inte dekrypterar informationen utan istället gör en återställning på en gång så formateras enheten utan att någon information dekrypteras. En enhet behöver alltså inte dekrypteras för att den skall vara möjlig att formatera/återställa. Efter återställningen är enheten inte längre krypterad förrän du aktiverar krypteringen igen.

Ref: https://static.googleusercontent.com/media/source.android.com/en//compatibility/android-cdd.pdf

Kan tillägga att det i Android 6.0 är standard med att krypteringen är aktiverad för det inbyggda minnet (om inga tekniska hinder föreligger, så som minnets prestanda) och i dessa fall saknas rentav något alternativ för att dekryptera informationen.

Så här ser det ut på Nexus 6P exempelvis. Krypteringen är aktiverad från scratch och trycker man på "Kryptera telefonen" händer ingenting.

2016-03-21.png

ps. Välkommen till Swedroid!

Last edited: 22 mar 2016
    indika gillar detta.
  3. Taylor

Taylor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svaret! Då förstår jag. Men konstigt att det inte är aktiverat från början på min Samsung Galaxy s6 Edge.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Galaxy S6 Edge tror jag inte har fått Googles senaste Android-version 6.0/Marshmallow ännu i Sverige. I Android 5.1/Lollipop är krypteringen inte aktiverad som standard.