Är Desire rätt telefon? Fixar den detta...

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av robned, 23 aug 2010.

1. robned

robned Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Första inlägget för min del på ett Android forum någonsin.

Kört en HTC HD som börjar bli väldigt trött och långsam. Är själv mycket trött på Windows Mobile som vi tackar Steve Ballmer för: mannen som skrattade åt iPhone för att den kostade 500 dollares och inte hade en "keyboard"...Jag har aldrig varit nöjd med HTC HD förräns jag började köra Kitchen Rom's som gjorde det HTC och i första hand WM inte fixade.

Min fråga innan jag kastar mig in i en Android värld jag inte har en aning om - Vi är sugna på att köpa på oss ett antal HTC Dream till företaget. Lite reflektioner innan som jag hoppas ni Dreamare kan ha svar på:

- Kan man synka med Outlook 2010 med Windows 7 (64 bit) - eller måste man först synka sin outlook med Google och sen synka Dream "on the air"?

- Finns några bra applikationer, typ eWallet - som man kan ha krypterad info om tex kreditkort, internt sites etc...?
    Denna ska kunna synkas med dator så fort man pluggar i USB.

- Kan man med Sense för Dream på samma homescreen (dvs utan att växla), få plats med datum, klocka, väder, icons (personer och program) samt ha 4-5 listade kalenderhändelser? (typ Cookies Applikation för Windows Mobile för er som känner till detta)

- Kan man få kalenderhändelser (fler än en) på lock-up homescreen?

- Är alarmfunktionen tillräcklig bra som den är - dvs jag har 5-6 olika alarmtider för olika dagar med snooze etc som kan ställas in? Windows Mobile klarar bara 3 alarm (ja det är sant!!!) om man inte kör extra program för detta...

- Kan man headset (tråd -headset) trycka på mikrofonknappen för att spela nästa låt? Stoppa musik? En mycket viktig fråga när man är ute och cyklar.

- Är HTC Dream inköpt i Sverige på svenska eller ännu bättre engelska?? Med WM är man låst till Svenska.

- Kan man få tag på tangentlayout som inkluderar åäö på en "svensk" ROM - och kan man ändra språk för Sense till engelska om den kommer med Svensk ROM?

Väntar med stor förhoppning på era kloka ord...

2. knarrevik

knarrevik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta är en kravspecifikation du bör lämna i samband med en offert till leverantörer.

3. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tråden heter "Är Desire rätt..." och ligger i Desire-forumet, men i själva texten skriver du HTC Dream. En förväxling?

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Alltså, jag skulle säga , JA!

Den kan allt... Om du ger dig fanken på att lägga ner tid och söka efter appsen du söker efter.
    Kolla upp hur du gör för att synca.

Så ja... Jag tror den skulle klara det... Och ÅÄÖ på tangentbordet kan du få med Scandinavian Keyboard..

5. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    ÅÄÖ har alltid funnits, iaf i min Desire. Du behöver inte något annat jokks när HTC lagt in själva ÅÄÖ från start. ;)

"Inställningar" > "Språk och tangentbord" > "Touch Input" > "Tangentbordstyper" > "Kompakt QWERTY".

6. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Är så van nu att skriva utan Å, Ä och Ö att jag börjat göra det på datorn och den har ju inte HTC's eminenta rättstavning.

De få ord man måste stava med dessa bokstäver fixar man ju lätt med långtryck.

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    USCH O FY FÖR DET TANGENTBORDET!! .. BLää!! >.<

8. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

+1 Jag upplever precis samma grej, iaf när jag varit utan datorn en längre stund och/eller pillat mycket med telefonen... :D

Till trådskaparen: som sagt, sannolikheten att funktionerna du söker finns är ganska stora, och om inte annat borde det finnas en app som fixar det - men du bör skicka en kravspec. till dem du planerar att beställa ifrån.

Vad jag har hört av folk som jobbar för företag där kryptering, säkerhet etc. är viktigt så kör man windows mobile... men jag har inte själv någon erfarenhet. Jag kanske dock skulle be dig att vänta några månader med inköpet tills windows phone 7 series kommer senare i höst...

9. charlie4

charlie4 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

JA, dina frågor är ibland LITE konstiga....... men några svar kommer här.

- Kan man synka med Outlook 2010 med Windows 7 (64 bit) - eller måste man först synka sin outlook med Google och sen synka Dream "on the air"?
    Man synkar med Exchange, eller någon annan POP eller IMAP-server, som med all synkning. Sen finns ju Lotus Notes.....

- Finns några bra applikationer, typ eWallet - som man kan ha krypterad info om tex kreditkort, internt sites etc...?
    Denna ska kunna synkas med dator så fort man pluggar i USB.
    Finns mycket bra apps för detta, men synkning med dator? Vet ej, har absolut inget behov av det. Varför ha hemlig info på TVÅ ställen?

- Kan man med Sense för Dream på samma homescreen (dvs utan att växla), få plats med datum, klocka, väder, icons (personer och program) samt ha 4-5 listade kalenderhändelser? (typ Cookies Applikation för Windows Mobile för er som känner till detta)
    Detta bör du nog själv undersöka, då detta är MER smaksak än funktion, det mesta går men då brukar det bli hiss eller diss på hur det ser ut. Dessutom beror det på vilka apps du vill ha.

- Kan man få kalenderhändelser (fler än en) på lock-up homescreen?
    Här ska jag erkänna att jag går bet på vad du menar.

- Är alarmfunktionen tillräcklig bra som den är - dvs jag har 5-6 olika alarmtider för olika dagar med snooze etc som kan ställas in? Windows Mobile klarar bara 3 alarm (ja det är sant!!!) om man inte kör extra program för detta...
    JA

- Kan man headset (tråd -headset) trycka på mikrofonknappen för att spela nästa låt? Stoppa musik? En mycket viktig fråga när man är ute och cyklar.
    Detta beror naturligtvis på headsetet och har inget med telefonen att göra, beror helt och hållet på vilken sekvens som Bluetooth sänder till telefonen när man trycker på en viss knapp, men det finns headset som har dessa funktioner!

- Är HTC Dream inköpt i Sverige på svenska eller ännu bättre engelska?? Med WM är man låst till Svenska.
    ???? VAD är frågan?

- Kan man få tag på tangentlayout som inkluderar åäö på en "svensk" ROM - och kan man ändra språk för Sense till engelska om den kommer med Svensk ROM?
    Se ovan, finns flera lösningar.

10. fremar

fremar Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag synkar min HTC Desire med HTC Sync mot datorns Outlook 2010 och jag kör Windows 7 64-bit, däremot så fick jag avinstallera Office 2010 64-bit och köra in 32-bit istället för annars hittade inte HTC Sync Outlook.

11. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Min desire är köpt i Sverige och jag kan använda det medföljande headsetet att hoppa både fram och bak samt pausa (skönt när man är ute och joggar).
    Vad gäller telefonspråk kan jag som standard välja engelska plus en drös olika nordiska varianter. Jag kör engelskt telefonspråk med engelskt tangentbord fast svensk ordlista vilket gör att jag inte har eller ens upplever att jag behöver åäö.99 gånger av 100 gissar telefonen rätt på vad jag vill skriva ändå. (ofta träffar jag inte en enda tangent rätt med mina gigantiska tummar men telefonen fattar ändå. Blev helt häpen första veckorna)

12. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag lyssnar ofta på musik med telefonen, och den inbyggda musikspelaren är inte direkt den bästa, skapar jag mappar på sd kortet och lägger in det som jag vill så finns dom mapparna inte med i musikspelarens spelarlista, så jag måste en och en välja alla låtar jag vill ha och skapa en ny spelarlista..... vilket är GALET jobbigt....

13. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Som man säger: "Smaken är som baken"! ;)

14. opi

opi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gillar desire standard tangentbord jag ser inte problemet att man ska ha ÄÖÅ när den auto stavar åt en

15. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tror nr1 är att reda ut ifall det är en Dream eller Desire som ovanstående frågor gäller för.

16. desire.

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Någon som har ett vettigt svar? :)

17. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Offtopic, men:
    Se till att alla mp3orna har samma id3-tags och synka in playlistsen med double twist, sailing sync eller liknande.

18. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Mortplayer + Mortplayer widget är klockrent om man gillar att basera sin musik i mappar.

( jag dumpade standardspelaren just pga att den vägrar samarbeta med mappar på ett vettigt sätt.)

19. desire.

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tack för tipsen ska testas återkommer ifall det inte blir ngn bra :)

20. Stiffe

Stiffe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z Fold 4
    Telefon 2:
    S20 FE
    Snacka om trådkapning....
    (Svar på vad? Du ställde aldrig någon fråga.)

@robned:
    Android klarar allt du önskar.
    Vad det gäller program/synkning av känslig information
    så kan jag tipsa om Keepass.
    Finns klient för android på Android market som heter Keepassdroid.
    Jag har löst min synkning som så att jag har lagt filen jag vill synka, i detta fallet en .kbd-fil på "Dropbox" (www.dropbox.com).
    Och mot den filen synkar jag min Desire, stationära datorn, laptoparna.
    På så sätt har alla enheterna omedelbart uppdaterad info ang lösenord mm.
    Funkar hur bra som helst.

Mvh