Är det gratis att skicka SMS till 72188?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fractalogic, 29 jan 2014.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

När jag försöker skicka ordet "STOPP" till 72188 så får jag en varning från Android om att det här kostar pengar.

Jag kan klicka på Cancel eller Send.

Kommer jag att bli debiterad eller är det min telefon som ljuger för mig?

Det är viktigt att jag skickar det här meddelandet för att slippa betala för en app som inte fungerar. Det handlar om den pissiga appen som heter "Pluspaket Säkerhetspaket" från Tele2. Jag har "haft" den gratis i en månad nu, och från nästa månad börjar de debitera mig 39 kr för den varje månad. Jag säger "haft" den eftersom jag aldrig lyckats installera skiten. Det är en av de dummaste apparna jag sett på länge.

Det är en lång historia. Men min fråga är alltså, varför får jag den här varningen från Android? Varför är det inte lika enkelt som att skicka SMS till vilken annan mobiltelefon som helst, och utan varningar?

Last edited: 29 jan 2014
  2. bananfjong

bananfjong Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Tror det är inställt på att ge en varning varje gång det är ett sånt typ av nummer, även om det skulle vara en kostnadsfri tjänst. Tror inte telefonen känner av ifall det kommer dras pengar men är inte säker på det.

Fractalogic gillar detta.
  3. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jag har aldrig fått en varning ens när jag vet att det är ett betal-sms, låter konstigt.

4. Askan Askan

Askan Askan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får också varningar när jag ska skicka sms till 71xxx och 72xxx nummer, har en s4.

Däremot så kostar det inget för dig att skicka ditt sms med Stopp, har själv gjort det ;)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Fractalogic gillar detta.
  5. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ja, det funkade ändå. Jag tror också att det är telefonen bara som varnar, alltså Android. Jag tror inte den känner av det via mobilnätet om det är ett betalnummer. Den går nog efter en intern lista på vanligt förekommande betalnummer, antingen exakta nummer eller någon typ av mönster, t.ex. hur långt ett mobilnummer är etc. Men jag hittade ju ingen beskrivning av det här i manualen?... kan man stänga av det? Nåja, jag får väl leva med det.

Den här varningen kommer nog inte upp om man har en gammal version av Android på telefonen. Det här är nog något som har tillkommit med Android 4.x eller något som Samsung har byggt in.

Men jag tog kontakt med Tele2 kundtjänst via chatt först. De sa att det är kostnadsfritt. Så då skickade jag iväg det i alal fall.

Men det dumma är att Tele2 ville att jag skulle betala 39 kr en månad, alltså för februari. Det beror på att det är 1 månad uppsägningstid på den här "tjänsten". Trots att jag skickat ett antal mail till Tele2 tekniska support för mobiltelefoner och en speciell e-postadress som har hand om support för appen utan att lösa problemet.

Jag har även försökt nå utvecklaren (företaget baserat i England) men utan att lyckas, får bara autosvar som innehåller frågor av FAQ typ och ett formulär där de frågar efter saker om min telefon och inställningar som redan står i mailet jag skickade. Jag har försökt installera appen flera gånger utan att lyckas, jag får varje gång bara "parsing error" (betyder ungefär "tolkningsfel" på ren svenska). Men ändå så ville Tele2 debitera mig för skiten. Trots att jag inte använt det en enda gång. Men de gav sedan upp när jag protesterade och det kommer (förhoppningsvis) inte på min första faktura.