Är det någon mer än jag som har börjat leka med Google Voice?

Diskussion i 'Off Topic' startad av beejizzle, 17 feb 2010.

1. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Som rubriken lyder... Jag kan berätta om lite tips & tricks/läsning för att få igång Google Voice (halvt).

Jag har sedan ett tag tillbaka fått tag på en Google Voice invite, direkt när jag testade det så stötte jag på ett antal problem:

1: Man kan inte gå med från svenskt IP
    2: Man MÅSTE lägga till minst ett äkta pstn-nummer
    3: Google Voice-appen är värdelös om du inte har ett pstn-nummer

Jag började tricksa lite och med hjälp av US-proxy så kunde jag aktivera & logga in på google.com/voice

Problem två tog lite längre tid, jag orkade inte bry mig fram tills idag när jag fick min Nexus One. Så jag hittade en gratistjänst på nätet som ger ut gratis pstn-nummer ipkall.com dock måste man ha ett SIP-nummer att vidarekoppla det till...

Detta löste jag genom att utnyttja Gizmo5 (som google nu köpt upp) där jag fått ett SIP-nummer 1-747-492-1851. Allting gick prima och jag kunde lägga till mitt pstn-nummer 206-203-5665 i google voice - här skulle de dock verifiera mitt nya nummer, ytterligare ett problem.

Detta löste jag genom att installera Sipphone från Market och fyllde i mina sip-uppgifter. Klickade sedan på Call me now från Google Voice och några sek senare ringer en dam som ber mig slå verifikations-siffran, med Sipphone-programmet var detta inget problem dock så funkar det inte med alla program t.ex. inte Fring.

Nu fungerar allting och från google.com/voice kan man nu skicka gratis sms till svenska nummer från mitt google-nummer (720) 213-8586 och givetvis ska man kunna utnyttja de andra funktionerna också men jag tvivlar på att de fungerar eftersom Sverige är spärrat men jag skall kolla upp det lite mer nu.

Problem 3 är dock applikationen Google Voice, på min Magic kunde jag tanka ner det från Market och logga in men på min Nexus One så finns tydligen redan programmet installerat (och man ska tydligen få 3 invites gratis också) men de verkar ha spärrat de på något sätt för oss utanför US. Jag kan inte hitta programmet och inte öppna det från Market, är det någon annan som har det här på sin Nexus eller vet hur man får fram det?

Återkommer med mer info när jag hittat något kul!

2. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Intressant läsning, ser fram emot uppdateringar från dig.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Man har ju anmält sig till en invite. Hoppas detta börjar funka i Sverige inom någon framtid alls.

4. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag fattar inte riktigt vad man ska använda Google Vioce till? Kan någon snäll själv berätta för mig :)

5. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ni behöver inte svara, jag har googlat ;);) Och signat upp mig på att få en invite. Skojj med nya grejjer :)

Haha. Det är lite komiskt att du har gått igenom alla dom där stegen för att få det att fungera (sådär bra) :) En Eloge till dig! Som sagt, hoppas dom drar igång det i sverige snart.

Last edited: 27 feb 2010