Fråga: Är det skillnad på billaddare och billaddare?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av matti.vx, 5 jun 2012.

1. matti.vx

matti.vx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Är det som jag tror, att alla billaddare levererar samma mängd ström i samma hastighet (eller hur man nu ska uttrycka det), eller finns det vissa billaddare som är kraftfullare?
    Fick köra en liten ihopbygd lösning till min SXS med en sådan plupp (som säger sig leverera 1200mA) och en väldigt lång USB-kabel (Uttaget sitter bakom växelspaken i Peugeoten, så alla vanliga sladdar spände sig över den, vilket fick telefonen att flyga varje gång man växlade).
    Körde Borås-Varberg-Borås idag, och hade både GPS och Spotify igång, batteriet var fulladdad när jag lämnade huset, och den användes knappt när jag var i Varberg (ca 1 timme), men när jag kom hem, hade jag 55% batteri kvar, trots att billaddaren varit ikopplad under hela resan.

Så min fråga är egentligen - Finns det kraftfullare billaddare att få tag i? Känns inte så tryggt att veta att telefonen till och med tappar laddning när man laddar den! Har några mycket längre resor snart, och vill inte att mobilen dör!

Tack för hjälpen!

2. Bebben

Bebben Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Till min förra telefon (iPhone) så köpte jag en Belkin-laddare att ha i bilen och den levererade grymt mycket ström. Jag har tyvärr sålt den nu så jag kan inte kolla hur mycket den levererade, men telefonen blev ju fulladdad på lite mer än en timma iallafall.

Så ja, det är skillnad.

Men i ärlighetens namn, halva batteriet kvar efter lite streaming och GPS låter som att laddaren inte levererar det den ska.

Den laddaren jag kör nu köpte jag på Gekås (Ullared), kostade väl en 50-lapp och den laddar ungefär som laddaren gör i väggen hemma.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Det är skillnad på laddare, titta efter hur många A (ampere) den kan leverera. 1200mA som du skrev är mer än standard (500mA) men det finns de som klarar drygt 2A.

4. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Spelar ingen roll hur många A den kan pumpa ut, mobilen (batteriet) måste stödja det också.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

5. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Tja, det spelar roll om telefonen behöver 2A för att kunna driva display, gps och ladda lite samtidigt. Men ja, du har rätt i att det spelar bara roll om telefonen kan ta emot en högre strömstyrka.

6. matti.vx

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Tackar! Men det stödjer väl SXS? Med tanke på snabbladdaren och så...

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2. Sär striving are, fel stavningar och autokorrigeringsfel fel till handa hållna av SwiftKey Beta 3.

7. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Har en original SE billaddare till min Nexus, och kör jag gps och Spotify så laddar den "lite", typ 5% på 30 min, och det är helt ok enligt mig iom att skärmen är igång.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Telefonen drar inte mer än den "får". Om telefonen drar 500 mA och laddaren kan ge 2 A så kommer telefonen ändå bara att dra 500 mA. Om telefonen drar 1 A och laddaren bara kan ge 500 mA så kommer laddaren att överlastas (och antingen går en säkring eller så stänger den ner).

Specifkationen för USB säger att en enhet inte får dra mer än 100 mA (0.1 A) utan att ha förhandlat om det med värden.

En normal USB-port kan ge max 500 mA (0.5 A).

För att telefonen skall dra mer än 500 mA så måste den få veta att den sitter ansluten till något som man ge så mycket ström. För de flesta tillverkare idag signaleras det genom att man kortsluter de två data-trådarna i USB-kontakten (mittenstiften). (Annars skulle det behöva sitta en USB-värd i laddaren som telefonen kan förhandla med och det skulle bli för dyrt.)

Jag köpte en billaddare som kan ge 1 A, men min telefon laddade bara med 500 mA. Så jag öppnade laddaren och lödde en liten kort tråd mellan mittenstiften i USB-kontakten och vips drog min telefon 1 A från laddaren.

Apple har såklart gjort en egen variant, där handlar det om att det sitter olika motstånd anslutna till datastiften i kontakten som signalerar vad det är för laddare telefonen (eller plattan eller iPoden) är ansluten till. Så laddare till iPhone fungerar inget bra till Android-telefoner även om de råkar ha en USB-kontakt.

9. matti.vx

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Tack för svaren! Men hur är det med SXS? Skulle den klara av 2A genom billaddaren? Är tveksam till att pilla inuti laddaren eller mobilen, eftersom jag är ingen elektriker...

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2. Sär striving are, fel stavningar och autokorrigeringsfel fel till handa hållna av SwiftKey Beta 3.

10. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Tveksamt, stiften i en vanlig USB-kontakt är inte specade för mer än 1.5 A (det är den vanliga USB-kontakten, micro-USB undrar jag om den klarar så mycket).

11. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Här har du en usb-laddare som åtminstone påstår sig klara att leverera över 2A. Men om den verkligen gör det och vad som händer när man försöker trycka in det i en micro-usb vet jag inte.

12. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag har väl bara en sak att tillägga i tråden, längre och smalare usb-kabel är lika med högre resistans och lägre ström till telefonen.

From my I9100 it is sent

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Alltså, grejen är att kontakten eller kabeln riskerar att bli för varm och kan smälta.

Visst, en halv ampere extra kanske inte gör så mycket, men jag är tveksam till om nån USB-enhet drar mer än 1.5 A just eftersom de riskerar ju att smälta sänder kablar eller kontakter om de drar mer än vad kabeln tål.

Laddaren levererar aldrig mer än vad telefonen försöker dra. Och telefonen drar så mycket ström den bestämt sig för att dra.

Längre och smalare sladd påverkar inte hur mycket ström telefonen drar, det påverkar möjligen vilken spänning den får (på grund av spänningsfallet).

14. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Tror något är tok med hans utrustning i vilket fall som helst, jag ska se vad min billaddare ligger på men tror den är på 1a och då kan jag ha skärmen igång och gps+ spotify och den laddas. Vad jag har hört så tar s2 bara emot 700mah laddning vad du än laddar med.

Sen så kan kablar klara mer, galaxy tab levererades med en 2ah laddare och funka fint.

From my I9100 it is sent

15. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Blanda inte ihop enheter, A och Ah är två helt olika saker.

Sen att laddaren kan ge 2 A betyder ju inte att telefonen drar 2 A från den.

16. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Laddare räknar alltid ampere per timme ah. Galaxy Tab klarade av att dra det men då är den ju byggd för det och en annan kontakt och rätt så tjock kabel.
    Sen räknas ju alltid ampere per timme, om något drar en ampere så drar den ju det per timme alltså en amperetimme.

From my I9100 it is sent

17. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nej nej nej nej. Ah är amperetimme, inte ampere per timme.

En ampere i en timme är 1 Ah och det används främst för att ange batterikapacitet.

En ampere per timme är en enhet som jag inte vet vad den skulle motsvara... 1 coloumb är den laddning som 1 A överför under 1 sekund. Ampere per timme skulle väl då bli nån slags "laddningsacceleration".

Laddare brukar ange en utspänning (V) och en maximal ström (A).

18. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Alla laddare jag har sett har det stått ah eller mah på.

From my I9100 it is sent

19. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Du får nog titta igen då. Ah eller mAh är ingen egenskap en laddare kan ha, för det skulle innebära att laddaren tog slut efter ett tag.