Är det tele2 som är skit eller min telefon?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Gustafthomsson, 28 dec 2011.

1. Gustafthomsson

Gustafthomsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Har ett problem med min telefon, som för övrigt är precis ny. (HTC Sensation)
    Jag förlorar täckningen och kan inte ansluta till något nätverk efter det. Får bara felmeddelandet ditt SIM-kort kan inte ansluta till detta nätverk. Varje morgon då jag vaknar har jag förlorat mottagningen och får detta felmeddelande när jag skall ansluta. Hade en HTC Legend innan jag köpte denna och hade samma problem där, trodde att problemet låg i telefonen och uppkom inte lika ofta så det var inte lika irriterande. Nu har jag som sagt ingen mottagning varje morgon. Jag bytte sim-kort men problemet kvarstod. Ringde upp tele2 men fick inget vettigt svar. Någon som har eller har haft liknande problem? Kan jag ha haft sån otur att min nya telefon också är kass? Har inte testat med ett annats sim-kort då alla i min omgivning har tele2.

2. Grimster

Grimster Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Hej!

Svårt att säga vad som är problemet här. Jag har Tele2 själv och har aldrig haft några liknande problem. Jag har dock en SE Arc så jag är väl inte så överdrivet mycket hjälp men om inga av dina polare har problem så låter det ju som att det är knas med luren. Händer detta oavsett vart du är någonstans eller är det när du är hemma? Om hemma så kanske det är nåt operatörs strul just i ditt område?

3. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Jag hade väldigt mycket problem med tele2. Telefonen ville hela tiden växla över till gprs eftersom det inte var tillräcklig signal på 3g. Och på 3g fick jag ingen fart alls trots surf max eller vad det hette. Fick ofta starta om telefonen för att den skulle koppla upp sig över huvud taget.

Nej jag bytte till 3 och har inte ångrat mig trots att det blir lite dyrare, men det funkar i alla fall.

4. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    "Är det tele2 som är skit"

Ja, du får det du betalar för

5. Swendroid

Swendroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Beställ ett gratis kontantkort från Tre eller någon annan operatör än Fele2, jag menar Tele2. Funkar det med det kontantkortet så är ju telefonen utesluten som felkälla.

Sent from my Ericsson Hotline using NMT

6. Gustafthomsson

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag bor nere i en källare så kan vara lite halvtaskig mottagning här nere, ingen av mina vänner har samma problem. Bor på Gotland och tele2 håller på att byta ut sitt nät, men har haft det här problemet i över ett halvår med min Legend och att det fortfarande kvarstår nu är skitskumt tycker jag. Är väl höjden av otur att få samma fel på 2 telefoner i rad, är inte bunden på mitt abonnemang och vet att telenor har grymma erbjudanden just nu så skall avvakta lite och se om det blir bättre för jag tvivlar faktiskt på att det är luren som det är fel på

7. Gustafthomsson

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Smart, det kan jag faktiskt göra. Tack

8. 3Sverige

3Sverige Infant Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. MatsHelgesson

MatsHelgesson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Hör gärna av dig till supporten så kan de kontrollera täckningen. Det kommer inte göra någon speciell skillnad med annan telefon om du har armerade betongväggar. En specifik operatör kan ha bättre täckning om basstationen står närmre, då får du eventuellt lättare att ansluta till nätet.

Generellt är det rätt kraftig dämpning på 3g-signaler genom speciellt armerade betongväggar. Det kan vara 15-20 dB dämpning och då räcker inte alltid 3g-signalerna som går på 2100 MHz-bandet fram. GSM har lättare att penetrera kraftiga väggar.

Tele2 har för övrigt bytt ut Motorola GSM-basstationerna mot Huawei-basstationer och det ger 2G/EDGE & LTE 900 & 2600. 3g-nätet påverkas inte av det.