Är detta möjligt?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av vaquin, 27 jun 2010.

1. vaquin

vaquin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla!

ska försöka förklara vad det är jag försöker göra såpass enkelt som möjligt för er.

Jag skulle vilja ladda upp ett filmklipp på någon stor serversida, exempelvis att länken blir:

www.storlänksida.se/filer/136136/filmklipp.avi

Sen skulle jag vilja göra en länk på en hemsida där länken säger att denna länk ovanför ska öppnas i en mediaspelare som finns installerad på en android telefon.

Exempelvis
    <A href="www.storlänksida.se/filer/136136/filmklipp.avi">Filmklipp>Openwith="Mediaspelare för android">

Detta ska alltså se ut så att när du går in via din mobil på exempelvis min hemsida och klickar på denna länk "filmklipp" så öppnas den i mediaspelaren på telefonen och börjar buffra och tillslut spela klippet där, istället för att den försöker ladda ner klippet.

Förstår att detta är konstigt förklarat, men jag hoppas att ni förstår och jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänliga hälsningar

Fredrik

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

"storlänksida.se" låter i mina öron som om den enklast ersätts med youtube.com, t ex

http://www.youtube.com/watch?v=-5OmdTaPzd8

Du behöver inte lägga in några konstiga specialare i länken. Då man klickar på en sådan länk i en android-telefon får man upp frågan om man vill öppna länken i en webläsare eller i youtube-appen.

När man skriver sidor på webben gäller det att inte krångla till saker i onödan. I samma ögonblick som du förutsätter något om alla dina besökare, t ex att de kikar på din sida med en android-mobil så förlorar du en massa besökare, i detta exempel alla de besökare som kikar på din sida med en vanlig webläsare från en dator.

Om du bara gör en vanlig länk till youtube enligt ovan kommer länken åtminstone vara kompatibel med både android-mobiler och de webläsare som är youtube-kompatibla (d v s har färsk flash).

m v h Henrik

3. vaquin

vaquin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar henrik

Dock kan det inte vara youtube, då det är mera privata filmklipp som läggs upp, och det är därför jag söker en filserver där man kan ladda upp material i småstorlekar på uingefär 30-40mb styck och där man inte behöver vänta på att klippet ska laddas ner, utan att det ska ploppa upp direkt när man klickar på länken i android spelaren. Därav funkar inte youtube i detta fall men jag förstår precis vad du menar.

Med vänliga hälsnigar

Fredrik

4. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Givetvis går det utveckla en spelarklient som kan streama film från en server.
    Det som streamas bör vara i ett format optimerat för den skärmstorlek som gäller, för att undvika att onödigtvis hög bandbredd behövs. Så om du har innehållet på servern i ett format med högre upplösning än vad en mobiltelefon kan producera eller återge så är det bra (eller rättare sagt en förutsättning) att kunna serva innehållet i en alternativ kvalitetsnivå, antingen förformatterat i en given upplösning eller mer sofistikerat om du kan åstadkomma realtids-transcoding. Att transkoda torde dock vara prestandakrävande på serversidan om du har många samtidiga klienter. Man kan ju dock tänka sig att det transkodade kan cachas och återanvändas för alla användare som kommer efter den första.
    Hur du implementerar i detalj går jag inte in på här men det finns inga tekniska begränsningar om man bortser från att det troligen inte finns mkt färdiga lösningar att tillgå.

5. vaquin

vaquin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter vettigt det du säger och precis vad jag försöker åstadkomma. Finns det några på forumet som besitter kunskapen att bygga denna typ av spelare, och isåfall går det att anlita någon sådan person?

Med vänliga hälsningar

Fredrik

6. vaquin

vaquin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte kolla med er som kan. är det möjligt att när man går in via internet på en android mobile exempelvis desire och går sedan in på denna länk:

http://82.182.186.183/android.htm (har gjort en temporär sida med en filmtrailer)

Och när vi väl är inne där och klickar play via mobilen så tas det upp i en mediaspelare som existerar på mobilen, så att full skärm blir möjligt och att den buffrar tills det är möjligt att spela klippet utan lagg och dylikt.

Tacksam för svar!!