Är detta tekniskt möjligt?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Mailman, 25 apr 2012.

1. Mailman

Mailman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har fått i uppgift att undersöka möjligheten att ersätta en "handdator" med en HTC-telefon. Det "handdatorn" används till är att läsa in X antal streckkoder för att sedan när den läggs i en dockningsstation som är kopplad till datorn skicka en "batch" med inscannade streckkoder till ett program i datorn (som simulerar tangentbordsbuffert för att kunna fylla ett formulär på en webbsida för beställning av produkter som motsvarar de inscannade streckkoderna).

Frågan är alltså kort och gott. Går det att skicka data från telefonen över USB-kabeln till ett program på en PC?

2. spot_1337

spot_1337 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja det går men vore det inte smidigare att göra det över 3g/wifi istället?

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

4. Mailman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet (tror jag) är att "batchen" ska skickas till just en specifik dator :)användarens dator) där användaren med rätt behörighet för att skicka beställningar är inloggad. Det är iaf så det funkar med "handdatorn" idag.

Har för mig att jag läste någonstans att USB-kabeln på en Android inte var avsedd att skicka "data" till en dator på det sättet (men jag kan ha fattat fel).

5. tokani

tokani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Att göra en android-app som skannar streckkoder med kameran, sparar dem temporärt i telefonen är nog rätt enkelt. Nästa steg är att föra över datat till din dators program. En idé kan ju vara att datat sparas i en fil på sd-kortet i telefonen och när du då kopplar in en usb-sladd så får ju datorn tillgång till sd-kortet och kan läsa filen.

6. Mailman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo själva inläsningen är nog inget större problem. Det är just överföringen till datorn som jag funderar över.

Jo det kanske vore en lösning, om det kan ske automagiskt. Tror nämligen att den generella datorkunskapen hos användarna kan vara varierande så att behöver öppna utforskaren och hämta filen kanske kan vara "för omständigt".

7. tokani

tokani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nuvarande lösning: handdatorn skickar data till ett program i datorn.
    Du måste nödvändigtvis ha exakt det beteendet? Inga förändringar på datorsidan? All förändring skall göras på handdator/telefonen? Då måste du nog berätta mer angående nuvarande gränssnitt mellan handdator och dator.
    Om du kan tänka dig smärre ändringar på datorsidan så finns det nog fler möjligheter.

8. Mailman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar. Nu har jag fått lite mer "kött på benen" så nu får chefen avgöra om det ska göras eller ej :-)