Är detta vad vi kan se fram emot i nya versionen?

Diskussion i 'Hero' startad av mirose, 22 mar 2010.

1. mirose

mirose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Android goes up a notch

The Android meter is ticking pretty fast, isn’t it? We only just managed to review a single handset running Android 2.0 and along came Android 2.1.

The Android 2.1 official changelog says there are no new user features. Instead things are stirred up a bit on the developers’ end. The truth is Google have put a few of the newly released APIs to good use already but the update should be most evident in the Android Market.

Here goes the Android 2.x changelog showing the new stuff in the last two Google OS iterations. It's not the full technical changelog, but only highlights we've hand-picked for you.

Messaging and typing

Multiple accounts can be added to a device for email and contact synchronization, including Exchange accounts. (Handset manufacturers can choose whether to include Exchange support in their devices.)
    Quick Contact for Android provides instant access to a contact's information and communication modes. For example, a user can tap a contact photo and select to call, SMS, or email the person. Other applications such as Email, Messaging, and Calendar can also reveal the Quick Contact widget when you touch a contact photo or status icon.
    Combined inbox to browse email from multiple accounts in one page.
    Search functionality for all saved SMS and MMS messages.
    An improved keyboard layout to makes it easier to hit the correct characters and improve typing speed.
    The framework's multi-touch support ensures that key presses aren't missed while typing rapidly with two fingers.
    A smarter dictionary learns from word usage and automatically includes contact names as suggestions.

Camera features

Built-in flash support
    Digital zoom
    Scene mode
    White balance
    Color effect
    Macro focus

Web browser

Refreshed UI with actionable browser URL bar enables users to directly tap the address bar for instant searches and navigation.
    Bookmarks with web page thumbnails.
    Support for double-tap zoom.
    Support for HTML5:
    Geolocation API support, to provide location information about the device.
    video tag support in fullscreen mode.

Media Framework

Revamped graphics architecture for improved performance that enables better hardware acceleration.

Bluetooth

Bluetooth 2.1
    New BT profiles: Object Push Profile (OPP) and Phone Book Access Profile (PBAP)

To that list we should also add a host of newly released APIs. The most interesting of them from user's perspective is without a doubt the Live wallpapers feature that allows developers to make interactive and animated wallpapers for the homescreen.

2. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

+ mer eftersom HTC meklat en massa med den utöver 'vanilla's' funktionalitet...

Dom sista hemkokta ROM'arna jag testat har haft en ny Iphone-rippad cut-and-paste-lösning dessutom, vet inte om den är Androids eller HTC's egen. Är den HTC's så släng till ett patentbrott till på Apple's lista, hehe, för den är rippad rakt av från Iphone... ;)

Å andra sidan: http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU

3. dalailama

dalailama Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag använder idag PDANet för att kunna surfa via mobilens internet på min dator.

Efter vad jag har förstått så går detta att göra via bluetooth om man har rootat telefonen. Min fråga, kommer detta också att bli möjligt i den nya versionen?

Vore grymt :)

4. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Det lär inte vara några problem med 2.1 - snarare tvärtom.

5. mirose

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Finns det någon Roll Back funktion på Hero´n? Om det nu skulle visa sig att det uppstår problem med nya uppdateringen så man har möjlighet att gå tillbaks tills allt satt sig. Lite luddig fråga kanske...

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det finns inte inbyggt i original nu och hur det ser ut när 2.1 kommer vet nog ingen.

Kör du custom roms så blir det lite bättre. För att kunna flasha custom roms så byter du recovery och där kan du göra nått som kallas nandroid backup. Det är en backup på systemet så är du inte nöjd med nästa rom du flashar så kan du lätt gå tillbaka med en restore. Det är dock inte en automatisk funktion så det gäller att komma ihåg att göra backupen innan du lägger in en ny rom.

7. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Bara för resonemangets skull, hur gör man en sån där restore då. När jag flashade till BeHero, så gjorde jag en sån där Nandroid, för så stod det i wikin, men just nu vet jag inte varför eller hur jag ska använda den... :D

Det är en mapp som heter Nandroid, i den ligger en mapp som heter som mitt serienummer på Heron, sen en undermapp BDS- nånting och sen i den en del filer som slutar på .img

Det kanske skulle vara bra om det infördes i wikin hur man går åt andra hållet också... Eftersom det är filer på .img, så är det väl inte så enkelt som det var med att flasha in ROM:en. Det var ju .zip och bara en fil dessutom...

8. mirose

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Humm, spontant känns det som jag nog väntar med det:) med min tur har jag väl förvandlat min Hero till en LG KP500 om jag börjar mecka för mycket.

Jag läste detta någonstans "Improved colour depth of the screen (65k vs. 262k)" innebär det alltså att man mjukvarumässigt kan höja upp upplösningen i telefoner?

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Vill du backa tillbaka till romen du hade innan så väljer du bara nandroid restore i recoverymenyn. Nandroidfoldern innehåller den säkerhetskopia på systemet du gjorde så det kan vara en bra idé att kopiera den mappen till datorn också.

10. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jo, den ligger på min dator nu (plus en USB-sticka för att vara riktigt säker :)
    Så, det är alltså bara att kopiera Nandroidmappen till SD-kortet och välja Nandroid restore? Okej, tack! :)