Är E-post appar från tredje part säkra?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Sklurg, 24 mar 2014.

1. Sklurg

Sklurg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja som rubriken säger - är det aldrig en risk att använda e-post appar från en tredje part? Innebär det inte i praktiken att man lämnar ut sina inloggnings uppgifter till totalt främmande människor i t.ex Ryssland och Kina? Är det en risk att ens mail blir kapad? :ehm: Hur resonerar ni kring detta?

Och ni kan gärna tipsa om några säkra, snygga, bra e-post appar.
    Jag har tidigare använt Inomail, men den har krånglat på sistone, i min utkorg ser det ut som att jag skickat 5-10 ex av samma mail om jag skickat via mobilen.

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 295

MINA ENHETER

Jag har använt Moxier mail och TouchDown, den sistnämnda i över 1 år. Just dom 2 känner allafall jag förtroende för men jag förstår din oro. Har varit restriktiv att testa andra av just den anledningen. Kan inte säga att någon av dom är speciellt snygg men TouchDown som jag använder nu fungerar allafall väldigt bra, den har många inställningar bla att man kan ställa in så att kalender notifieringen tjatar tills man själv stänger av den och man kan skapa egna vibrationsmönster på mailen.

Skickat från Tapatalk

Sklurg gillar detta.
  3. Sklurg

Sklurg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för svar!
    Jag ser att många andra har läst tråden, hoppas på lite svar från er också?
    Eller använder ni bara mobilens egna inbyggda mail funktion?

4. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det finns stora företag som använder touchdown och Moxier så dessa två borde i alla fall vara ok.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

5. mjoha

mjoha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag kör inomail och har gjort det i flera år, har aldrig haft problem med den. Har provat i stort sett alla mail clienter men alla andra har något som jag saknat. Har även gjort en tråd med lite olika mail clienter som jag skrivet recensioner till.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 258

MINA ENHETER

Tekniskt sett finns givetvis möjligheten att appen tar dina lösenord och skickar till utvecklarna eller till någon som moddat appen. Men för välkända mailappar så borde det inte vara något problem eftersom någon då borde ha upptäckt problemet och slagit larm. Seriösa utvecklare vill att man använder appen och vill alltså inte ta risken att fiffla med något sådant här.
    Däremot ska man alltid se till att trafiken går krypterad mellan telefon och mailserver, webserver etc.