Är hyperthreading typ som att spel använder fler kärnor?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 29 oktober 2011.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 november 2010
    Inlägg:
    10.160
    Mottagna gillanden:
    3.144

    MINA ENHETER

    Spelade ett spel för ett tag sen som var runt 2005-2006 och det var utvecklat för en kärna, men stödjer hyperthreading.

    Om en processor, typ som min, har två kärnor. Har den då tekniskt sett fyra trådar? Och varje tråd kan användas som en kärna? Eller har jag virrat bort det totalt?
     
  2. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2010
    Inlägg:
    2.225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Om du kom att tänka på det via denna tråden, varför inte köra en sidoböj och fråga där på en gång istället för att skapa en ny tråd? :-)
     
  3. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 september 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hyperthreading gör att en kärna kan utföra två trådar samtidigt. Spel med stöd för HT är rent bullshit.
    En processor med 2 cores + HT kan exekvera 4 trådar
    En processor med 4 cores utan HT kan exekvera 4 trådar, dock mer effektivt än ovanstående

    Fattar inte riktigt din fråga. Allt stödjer HT eftersom datorn ser det som riktiga kärnor.
     
  4. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2010
    Inlägg:
    2.225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    I spel är HT ren rappakalja, har dock för mig att ett visst prestandalyft framgick med HT i tyngre applikationer?
     
  5. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 september 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Spel utnyttjar ~4 trådar
    Photoshop utnyttjar ~8 trådar
    Blender, Maya m.m utnyttjar upp till 24 trådar, och då kan du skapa sådant här fascinerande...
    http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=sSVwMpss9O0
     
    Last edited: 29 oktober 2011
  6. Droid113

    Droid113 Guest

    I spel och om man vill överklocka är HT värdelöst, i tunga proffsiga program är HT bra att ha. HT kan förövrigt stängas av i BIOS, eller UEFI om du har det.
     
  7. droidbobby

    droidbobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Han älskar ju att starta nya trådar.
     
    Alto, Dirk Diggler, Ascii och 2 andra gillar detta.
  8. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
  9. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 september 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jo, teoretiskt sett, men renderingen hade tagit åratal.