Övrigt: Är inte nöjd med Nexus 6, sålde den precis !

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av night77, 11 feb 2015.

1. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Efter 2 månader intensiv användning av Nexus 6 så har jag sålt den vidare. Har rootat och unrootat och gjort massa men till slut så bestämde jag mig att behålla min Xperia Z3, anledningarna är som nedan Och snälla sluta med rekommendationerna om att roota telefonen. Det finns många som INTE vill eller kan göra det, vi pratar om helt original upplevelse:

OBS: Jag jämför inte två telefoner här, utan jag försöker förklara vad bristerna är i en original upplevelse för en vanlig användare, är ingen fans av någon något speciellt märke direkt utan ger tummen upp eller ner efter egen erfarenhet.

På den negativa sidan är (baserad på icke rootad/modifierad mjukvara i telefonen och inte heller med några få 3:e parts appar) :

1. Telefonen är lite för stor för min smak, svårt att hantera med en hand och bära i jeansbyxor.
    2. Batteritiden är inte bra jämfört med min Xperia Z3, speciellt skärmtid !
    3. Bakstycket började lyftas upp en aning, det tyder på att batteriet har tagit stryk av höga temperaturer!
    4. Inga appar som spelar in samtal fungerar överhuvudtaget! Har testar 7st såna, telefonen vägrar spela in som Xperia Z3 gör.
    5. Inbränningar på skärmen bara en vecka efter användning är absolut det värsta jag har varit med om en så dyr telefon!
    6. Kameran är inget att jämföra med ens min gamla Xperia Z (3 år gammal). Riktigt dålig speciellt under sämre ljusförhållande. Även mjukvaran är buggig.
    7. Många kraschar hit eller dit, kontakt appen som hänger sig ofta, SMS appen som inte anger notifiering alltid, seghet i vissa sammanhang.
    8. Går ej att stänga av stigande ringsignal.
    9. Går ej att MUTA telefonen helt.
    10. Går inte att välja bort krypteringen.
    11. Helt kass Battery Save mode, alltså förstår inte hur de kunde ens implementera sådan funktion som inte funkar bra. Jämfört med Sonys Stamina Mode är Googles funktion bara ett skämt.
    12. På Musik sidan så finns inget som sticker ut med Nexus 6 jämfört med Xperia Z3 där jag har Walkman och alla underinställningar, APTX o.s.v som ger mycket bättre ljud.
    13. Ingen LED notifikation.
    14. Ingen tap to wake funktionalitet.

På den positiva:
    Telefonen kör en ren Android version, får alltid uppdateringar direkt från Google (vilket gjorde att jag valde just en Nexus men inget mer än det).

Köpråd: Köp inte telefonen OM du inte är medveten om bristerna jag nämnde ovan.

Last edited: 12 feb 2015
    Drag och 220volt gillar detta.
  2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

9. Är väl bara att välja None?

3. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Då släpps inga samtal/SMS in .. Google är medvetna att MUTE saknas och det är tänkt den ska in igen till nästkommande Android 5.1.

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är väl poängen med att stänga av ljudet? Att det inte ska låta även vid samtal?

Det som saknas är ljudlöst där bara alarm släpps igenom. Och priority mode är aningens buggigt.

5. MathiasM

MathiasM Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Varför spelar folk in samtal? Det begriper jag mig inte på.

Poteta, MightyMike och ASR gillar detta.
  6. Jaxione

Jaxione Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Skönt att man är olika. Nexus 6 är den klart bästa mobiltelefonen jag ägt och har inte ens tänkt på "bristerna" du nämner ovan. En Sony telefon däremot hade jag aldrig köpt. Förutom kameran så finns det inget som tilltalar mig med Z3 tex. Tråkigt gränssnitt och ful design. Men det är vad jag tycker.

Mvh J

Last edited: 11 feb 2015
    MightyMike, zaragon och Jan-Bertil gillar detta.
  7. Jan-Bertil

Jan-Bertil Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Du har helt fel.
    Det första jag gjrde var att testa "Callrecorder" (av Skvalex). Fungerar perfekt.
    Spelar till och med in båda sidor, när BT-headset används. Helt suveränt!
    Det finns fler appar som fungerar. Men vill man inte roota, är det kört...

MathiasM:
    Har du det där samtalet med försäljaren, informatören, kontraktsförnyaren etc
    inspelat, riskerar du aldrig att ord står mot ord, om motparten börjar krångla.
    En av de första appar jag installerar, vid varje byte av telefon.

8. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 679
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Att du vågade starta en tråd och kritisera Nexus 6 alla brister! Du får akta dig för Nexus-maffian bara :D

dannejanne, zaragon, maxperes och 2 andra gillar detta.
  9. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Är väl bara ställa in priority mode.
    Funkar då för mig,blir aldrig störd .
    Tycker de är grymt bra..Bara ställt in så dagis och vissa kontakter kan nå mig,allt annat av.

Krypteringen märker jag inte av.
    Inga buggar direkt förutom en gång när ja inte kunde svara,startade om telefonen.

Kan inte påstå att jag bryr mig om batterysave funktionen,Bara sticka i laddaren några min.

Ingen led,bara en fördel.
    Tycker systemet den har nu är mycket bättre i 99 procent av fallen.. Saknar inte alls led som alltid varit ett måste för mig.

På de stora hela är jag väldigt nöjd.
    Inga inbränningar heller.

Kameran är väl däremot ingen höjdare i alla lägen eller om de är mjukvaran...Är väl de som stör mig mest.

10. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Körde just olika testbilder i fullskärm.
    Inte en tillstymmelse till inbränning eller ghostning på min skärm

11. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag spelar in samtal på mitt jobb under möten på telefon. Behöver då och då återgår och lyssna på vad de andra har sagt om jag missade något. Kanske är inget för dig men det är för många andra.

12. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Du nämner det själv .. att den spelar in båda (när BT används) vilket jag ogillar och har absolut inte fel i det. Jag vill ha inspelningsmöjligheter utan krav på BT/Headset eller annat. Bara trycka på en knapp och that's it. Detta gör samtliga Xperia telefoner jag har haft, förstår inte varför inte Nexus gör det!

13. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag utgår ifrån att vi är fullvuxna människor här på forumet så jag har skrivit om min erfarenhet och inget annat, allt jag nämnde stämmer till 100% och vissa användare kan ändå acceptera dessa bristerna trots allt.

Jag var en av de mest aktiva när Nexus 6 hade lanserats och ville ha en sån fort så möjligt att jag satt i december med 3st enheter. Men efter ett par månader med intensiv användning så blev jag trött på att dessa brister kommer aldrig att åtgärdas varken av Google eller nån annan och det är skillnaden mellan en Google produkt och mellan HTC/Sony/Samsung/LG/Apple produkter där de lyssnar på sina slutkunder och åtgärdar saker o ting i senare uppdateringar.

Helt enkelt kan jag säga att Nexus telefoner är inget för "icke" utvecklare eller Teknikintresserade och det är därför många väljer bort det.

Jiz gillar detta.
  14. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    1. Storleken på telefonen är inte hemlighetstämplat och de flesta äger en tumstock eller måttband. Den får med lätthet plats alla mina jeans och byxor iaf..

2. Den får säkerligen stryk av Z3 i batteritid, Z3 ska vara i topp i den aspekten. Men jämfört med många andra top-telefoner ligger min N6 mycket bra till. Jag kan därför inte hålla med dig.

3. Reklammationsärende mao. Telefonen är defekt.

4. Callrecorder av Svalex fungerar.

5. Vissa verkar drabbas mer än andra. Jag har 0% Inbränningar sedan december. Samtidigt som jag kan säga att jag har väl synliga på gamla S4an utan att ha stört mig på dem. Amoleds akilleshäl.

6. Kamera har aldrig varit Nexus storhet. I mörkare ljusförhållanden är den sämre än andra telefoner i hemmet men vid dagsljus är den det bästa jag har sett av en telefon.

7. Jag kör sms via Hangout och har aldrig varit med om att den inte plingat till. Inget annat än supersmooth och stabil är min erfarenhet av telefonen.

8. Utan root nej, men att köpa en Nexus utan att roota är som att köpa en Ferrari och montera en moppemotor.

9. Det gör jag varje kväll så det går visst.

10. Jodå, det fixas på minuter. Superlätt.

11. Har aldrig testat denna funktion. Har aldrig behövt eftersom batteriet håller så pass bra ändå.

12. Högtalarna låter mycket bra, speciellt med Viper! Ingen apt-x nej det tycker jag är dåligt faktiskt, men detta har bara via Bluetooth att göra och jag hör ingen skillnad mellan N6 och S4 med apt-x och samma hörlurar.
    Jag har alltid kört med Poweramp och den slår Sonys musikapp Walkman. Smaken är som baken.

13. Bakom övre högtalaren sitter led och den fungerar mycket bara att installera Light Flow, eller flasha en rom med funktionen inbyggt.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2

MightyMike och droidsmurf gillar detta.
  15. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jepp, håller med att vi är olika och det är skönt. Sen att Sony är tråkig kan du alltid "roota" och ha en annorlunda ROM än original, eller hur ;) Att det är ful design på deras lurar är ju smaksak .. tycker att Samsung samtliga modeller är fula som satan .. vissa andra tycker däremot att de är snygga som in i helvete :D

Men men .. i vilket fall som helst så handlar det hela om smak och användningsområde :) Jag ville bara dela med mig min erfarenhet just med Nexus 6. Har även skrivit liknande om andra produkter på andra trådar.

16. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Försöker svara på dina svar punktvis:

4. Håller inte med, utan BT/3.5 kontakt eller högtalarfunktion så finns det ingen app som spelar in båda rösterna under ett samtal. Har till o med kontaktat Google och Motorola om saken och de erkände att deras lur INTE stödjer denna funktion.

5. Min telefon var tydligen drabbad av skärm inbränningar och orkade inte göra en reklamation, försökte förklara det åt Elgiganten i Malmö och de ville inte erkänna saken och det blev lite jobbigt att tjata till sig ett garantiärende.

7. Eftersom Nexus 6 har en SMS app som stock så använde jag den som huvud SMS app. Jag ogillar Hangout. Stock SMS appen ska fungera till 99.9% i vilket fall som helst utan att modifiera något eller använda en annan app.

8. Jag ogillar att roota, tycker bara det är för jävligt o behöva ens det för att få igång en viss funktionalitet.

9. Det går faktiskt INTE att muta telefonen helt + vibrator OFF. Däremot kan du blockera samtal under en viss period. I Kitkat håller du nere volym ner knappen så går du till Vibrator läge, fortsätter du trycka så är du på helt ljud och vibratorlös läge vilket är inte fallet för Lollipop. (Google erkände den här bristen och försöker lösa till kommande Android 5.1)

10. När du startar din telefon för första gången så är Android versionen installera är krypterad och du kan inte välja bort det alls. Så det är inte standard att du kan välja bort krypteringen. Jag nämnde tydligen i min post ovan att jag pratar om standard upplevelse och inte om rootad eller modifierad mjukvara.

11. Skärmtiden med standard inställningar för mig har alltid varit max 2-2,5h .. riktigt uselt tycker jag jämfört med konkurrenterna och därför blev jag besviken helt.

12. Jag köpte PowerAmp och ändå lyckades inte komma i närheten av vad Walkman erbjuder i alla punkter. Externa högtalaren däremot slår samtliga telefoner jag har testat, den är hög, klar och tydlig dock händer det då och då att ljudet låter konstigt som att högtalaren är sprucken.

13. Som sagt, LightFlow går ej att installera om man inte modifierar Nexus 6 och jag pratade om standard upplevelse utan modifikationer. Förutom det så LightFlow gör att LED lampan lyser fast bara ! ingen blinkande eller nåt sånt som gör att man förstår vad indikationen betyder.

17. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kan någon förklara vad problemet med tyst läge via "volymknapp tryck" välj "none/ingen (ber. systemspråk) och "indefinetly/för alltid" är?

18. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Sjukligt minne, jodåvars, det finns såna. Önskar bara jag kunde komma ihåg något bra exempel

Frisell gillar detta.
  19. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Utan att raljera, Elgiganten? Och du ville inte tjata? Om du måste tjata för att reklamera har du valt fel leverantör (vilket jag kunde ha sagt ändå. Elgiganten...) Om du är osäker på var du ska handla rekommenderar jag Prisjakts av användare gjorda omdömen

20. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Nej men jag försökte förklara minst två gånger för Elgiganten att skärmen har fått problem, de kollade själva och ändå sa att de kunde inte se nån inbränning o jag kunde se det så det blev lite dålig stämning och till slut så struntade jag i det hela o stack iväg.