Är mitt batteri trasigt, eller annat fel?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av jolerius, 21 dec 2010.

1. jolerius

jolerius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej, vet att det finns massor av trådar för batteriförbrukning. Jag har letat igenom de och inte hittat svar på mitt problem.

Igår kväll laddade jag upp mobilen till fullt och drog ur sladden vid 23 tiden.
    För det första så går den direkt ner till 99% direkt när jag drog ur sladden och tilläggas bör att den hade varit fulladdad i ca 10 min innan det.
    Sen när jag vaknar imorse så funkar delvis inte alarmet, och alla ljud och sånt kommer inte. Men det här inte till saken, det som bedrövar mig mest är att batteriindikatorn står på 61% vid 06,30. Detta betyder alltså att telefonen har dragit ut nästan 40% på bara 7,5 timme, känns inte helt rätt enligt mig?

Jag fortsatte att använda telefonen lite grann och drog väl ur ca 2%, men sen när jag startade om telefonen då dök den från 59% ner till 11%. Jag undrar lite vad det är som händer med mitt batteri???

Jag startade sedan om telefonen någon halvtimme senare igen för att den låste sig och döm om min förvåning när den då har ökat till 18%???

Vad är det med mitt batteri egentligen??

Jag kör launcher pro och tasker, men har inte påverkat batteriet nämnvärt innan. Först efter 2.2 uppdateringen som det ballade ur.

Vad kan jag göra?? Och finns det något program som exakt talar om för mig vilka program, widgets m,m som drar batteri. Jag vill ha något som talar om exakt i procent vad som dragit batteri. Inte så bristfälligt som många andra gör.

Hoppas någon kan hjälpa mig??????

2. Aloha

Aloha Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var det 2.2 uppdateringen som utlöste det hela för din del?

För mig så hände det något i fredags som gör att batteriet nu tar slut på ~ 4 - 5 timmar efter att jag kopplat ur den från laddaren fulladdad. Innan dess så räckte batteriet 1 - 2 dygn. :s
    Jag har inte ändrat mitt beteende när det gäller användandet av telefonen men däremot så körde jag automatisk uppdatering av ett gäng appar i fredags, bl.a. google maps tror jag.

Det konstiga är när jag kollar vad som förbrukat energi säger den att displayen står för 70% - 90%. Känns ju som att det inte riktigt stämmer...

Kanske inte hjälper dig så mycket, men någon annan kanske har lyckats lista ut vad som är galet.

Jag efterlyser också ett mer tillförlitligt program som kan visa vad som förbrukat batteri.

3. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vad som laddar ur batteriet så mycket har jag ingen aning om, även om jag gissar på att något program kan ha gjort något tillfälligt.

För någon dag sedan läste jag en artikel om batterier vilken tog upp det där med att batterimätaren går ner direkt, vilket inte verkar vara något konstigt. Batteriet mår inte bra av att ha 100% laddning hela tiden, så elektroniken gör att att användaren inte ska ta död på batteriet i förtid.

4. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Typ samma här, gick från skolmatsalen till Coop Forum, kanske en sträcka på 150-200 meter, när jag kommit fram hade det dragits 20% batteri! Använder Gingerbread Launcher/Startbild.

5. warzone

warzone Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har efter 2.2 uppdateringen fått exakt samma problem, idag klarade sig telefonen 5 timmar. Ett treminuters samtal, samt 25minuters lyssnande på spotify (offline) var allt den orkade med. Hade varken Wifi, GPS eller annan skit igång....

6. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Detta kan vara värt ett försök om det nu bara visar fel:)
    Jag kan också tipsa om PowerTutor som visar hur mycker batteriet drar för tillfället samt vilka applikationer/hårdvara det är som drar batteri:)
    http://www.appbrain.com/app/powertutor/edu.umich.PowerTutor

7. jolerius

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

jag upptäckte detta först efter den andra uppdateringen till 2.2.. vid första uppdateringen märkte jag ingen skillnad... men nu e det helt katastrof..

fattar inte va d e som e fel.. nåt e det eftersom batteriprocenten dyker så fruktansvärt fort.. om det inte finns nån lösning får jag väl lägga mina förhoppningar till 2.3 om den nu kommer till SGS

8. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Testa att kalibrera batteriet som jag skrev ovan, om man flashar (uppdaterar) när man inte har fullt batteri kan batterimätaren bli knas:)

9. Aloha

Aloha Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Liten update..

Igår på väg hem ifrån jobbet hade jag låtit batteriet ladda till 50%. Kommer på tåget och telefonen går fruktansvärt långsamt och är varm (40+ grader). Till slut så går det inte att göra någonting så jag får göra en tvingad omstart. Efter omstart är batteriet ner på 8%(!) och jag får varningar om att batterinivån är låg. Detta är alltså knappt 20 min efter att jag gått ifrån jobbet och jag har inte använt mobilen något.
    Startar om mobilen igen, genom menyn, och när den startar har jag helt plötsligt 32% batteri. Precis samma fenomen som TS råkade ut för.

Telefonen är för övrigt riktigt seg men när jag kollar vad som tar processorkraft med "systempanel" hittar jag inget anmärkningsvärt. kswapd0 ligger högst. När jag sedan kommer hem, ca 30 - 40 min efter att jag lämna jobbet, är batteriet nästan slut igen. Så jag stänger av telefonen och stoppar den i laddaren och genomför en "kalibrering" enligt ovan.

Idag är telefonen konstigt nog betydligt rappare och svalare. Det har gått ca 7 timmar sen jag plocka ur den ur laddaren och batterinivån är på 66%. Stor skillnad mot tidigare även om den inte riktigt har återhämtat sig än. :)

Ska testa PowerTutor nu också och se om man kan få ut något utav det. Tack för tipsen.

10. muggen

muggen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mitt batteri är nog oxo skadat eller dyligt, laddade det fullt i förmiddags. Tog den ur laddaren och åkte till jobbet. Där den låg i min fick med gps, wifi avstängt. Mellan 10 och 15 så har den laddat ur 60% Och när jag slutligen går hem för dagen klockan 18 så är mitt batteri på 11%. Ska man verkligen behöva leva med en sån bedrövlig batteritid?
    Jag loggade in och kollade facebook vid lunch men annars rörde jag den inte ens.

Börjar verkligen ångra mitt telefonval :(

11. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Nej det ska man inte, min ligger på 70% efter 13h 30min.
    Nån skum widget eller app som ligger och tjuvar?

12. soulseller

soulseller Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det här är ju skumt Som fan, jag har också upplevt betydligt försämrad batteritid och segare telfon sedan nån gång i helgen. Det enda jag kan komma på att jag har gjort annorlunda är att jag uppdaterat ett antal appar. Kan det vara nya versionen av google maps som spökar? Jag ska försöka göra en batterikalibrering enl ovan och se om det hjälper först.

13. jolerius

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

jag har installerat power tutot men inte hittat nån bov i dramat. Mobilen fortsätter att sluka batteri. Den slukar lika mycke, om inte mer, batteri nu som den gjorde med 2.1 när man körde internetdelning på den. Men det är avstängt det har jag dubbelkollat flera gånger. Men fattar inte vad det är med den nya 2.2 som gör att batteriet töms så fort? Någon som har någon bra lösning. Ska testa jag me att kalibrera batteriet imorgon.

14. muggen

muggen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nej asså, jag hittar inget som ligger o drar. Jag använder beautiful widgets för tid och väder men det ska väl ändå inte sluka så mkt. Så fort jag tar ur laddaren så går den direkt ner på 99%

15. Sorkas

Sorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan lägga till ännu en liten incident till samlingen:

Härom dagen såg jag att batteriet var nere på 6%, när jag kom hem från en dryg halvtimmes promenad hade telefonen dött, så jag stoppade i laddaren, väntade på att telefonen reagerade efter några sekunder och startade, batteriet visade då 70%, en dryg halvtimme senare var det fullt (normalt tar det min telefon ca 2 timmar att ladda sig full (är så lång tid normal förresten?)).

16. Ajjtwr

Ajjtwr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ladda mobilen fullt, ladda ur, ladda fullt, wipe battery stats,ladda ur sen ha mobilen avstängd o ladda till hundra % sen ska batteriet ditt må bra :)

17. Aloha

Aloha Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag trodde ju att min telefon var på bättringsvägen. Men tyvärr så på kvällen när jag gick från jobbet hände ungefär samma sak igen. Telefonen blev seg, varm (40+ grader) och batteriet började tömmas i snabb takt! I systempanel kan man se batterikapaciteten som en graf över tid. Där är kurvan flack och fin under hela dagen trots några samtal m.m. Sen på kvällen så övergår den plötsligt till att bli en skidbacke. :( Det enda jag gjorde innan det hände var att jag laddade telefonen lite med en USB kabel.

I PowerTutor har jag en medelförbrukning på 400+ mW till och från. De enda processerna som jag lyckats identifiera som energibovar är Kernel och System. Enligt PowerTutor står System för över 40%, om man inte räknar in skärmens förbrukning. Vet inte hur man ska tolka det?

18. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    mitt batteri visade full laddning igår när jag lade mig och idag när jag kom upp vid 10 var telefonen avstängd, jag blev förvånad och skulle starta den det gick i nån minut innan den dog.. Den är på laddning nu, undrar dock vad som käkat upp allt batteri

19. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Fan vad drygt :ehm: Min ligger nog på 100% typ 30min eller nåt iaf.
    Nej det ska det inte, jag har också nån vädergrej som uppdateras, googlekontakter och kalendersync och push hotmail.

(nya maps och market också så det verkar inte göra nån skillnad för mig iaf)

20. Sorkas

Sorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste fylla på med en sak till. Jag tittade på telefonen när jag gick hem från julklappshandling: 37%
    När jag kom hem efter ca 10 min var den avstängd, jag startade den och batteriet visade då 1%.