Är slutet för Sony nära?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av daltemyr, 26 jun 2025.

1. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det verkar inte gå att köpa en ny Sony Xperia-telefon från någon av det större butikkedjorna eller teleoperatörerna längre. Från Telia har jag fått höra att Sony numera endast säljer sina telefoner själva via sin webbsajt, där en Xperia 1 VII kostar 16399 Kr, vilket är 2000 Kr mer än en iPhone 16 Pro t.ex. Det går alltså inte längre att köpa en telefon av någon av teleoperatörerna och få ned priset genom att binda sitt abonnemang. Bland betalmetoderna finns visserligen Klarna där man kan betala direkt eller dela upp kostnaden på ett antal månader räntefritt.
    Det höga priset, det begränsade tillgången på återförsäljare och avsaknaden av samarbete med teleoperatörer tror i alla fall jag gör att det endast ett fåtal inbitna entusiaster som är tänkbara köpare.
    Vill man verkligen ha en ny Sony-telefon så får man nog skynda sig, för snart finns de inte mera.

2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det ser rätt dystert ut. Visst, det finns punkter de sticker ut på, men dessa motiverar inte riktigt prislappen, och det är säkert svårt att gå lägre i pris med deras förhållandevis små volymer.

De kunde ha haft kameran som sin nisch, men misslyckades på den punkten. I stället marknadsför de telefonen som ett komplement till deras systemkameror snarare än något som kan "konkurrera" med dem, och det är ju en på tok för liten nisch. Visst, de försökte med Sony Xperia Pro, men det var ingen helhjärtad satsning (de utnyttjade aldrig entumssensorn fullt ut).

"Playstation-varumärket" har de inte heller riktigt lyckats utnyttja. De kunde förmodligen ha lyckats med en "Sony Portable" som kör Android, men vågade precis som med kamerorna inte tillåta någon internkonkurrens. De försök som gjordes var tafatta och saknade någon nämnvärd backning från Playstation.

Om man aldrig vågar satsa på något helhjärtat, så bär det sällan frukt, och det är nog Sonys största problem.

Last edited: 27 jun 2025
    thexps, Kristy och flipp gillar detta.
  4. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Lite trist ändå. Tyckte kombinationen Sony/Ericsson var lyckat. Kändes som att Svenskarna inom bolaget förstod konsumentmarknaden bättre.
    Sony har misslyckats med det mesta datorer, surfplattor, smartklockor. Deras TV division går knackigt också.

Är väl i princip bara på spelkonsoler de har lyckats med på senare år.

mortuus gillar detta.
  5. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, bland konsumentelektronik är det väl kameror och spelkonsoler samt möjligtvis hörlurar, men det andra har inte gått något vidare. De försökte även med surfplattor utöver smartklockor och det gick inte heller hem, även om de hade riktigt bra paneler för sin tid.

Marknadsföringen har varit så konstig med. Xperia-telefonerna med 21:9 försökte de marknadsföra som "Bravia-enheter" man kunde se film i "bioformat" på. Det är liksom ingen som kommer betrakta en telefon som en "minibiograf" oavsett aspect ratio o_O

Det är helt klart tråkigt eftersom potentialen alltid funnits där, men de lyckas bara aldrig komma till kritan.

Kristy och flipp gillar detta.
  6. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det är en trist utveckling. Vid sidan av kameror (även om konkurrensen har blivit mycket hård i toppsegmenten, vid sidan av internkonkurrensen) kan de även lyfta fram, men det har de väl också gjort, ljud (med sin historik Walkman etc. och övriga produkter), de är trots allt i princip enda kvarvarande tillverkaren med 3,5 mm i mellan- (som inte finns kvar) och premiumsegment (vid sidan av kanske Asus, men där kan vi ju snacka om okänt mobilmärke för stora grupper).

Det är lite slående psykologi i mycket av sådant här; vid sidan av sådant som pris etc. vill folk (där de större volymerna finns) ha många valmöjligheter (för det "känns bra"), men inte för många, eller för diffusa, ändå slutar det med något strömlinjeformat jämviktsläge, där Samsung & Pixel påminner om varandra, och på andra sidan stängslet Apple.

Ett tag var de lite efter med att erbjuda längre support (OS resp. säk.uppd.), men tror inte det påverkade så många; däremot tog de ett litet kliv åt sidan av övriga när de ändrade skärmformat, vilket kanske påverkade en del känsliga själar bland folk i allmänhet, och introducerade i princip tre steg Xperia 1, 5 och 10, där sistnämnda kanske var något lite för dyr, även om kanske var i paritet med enklare Samsung, och hade någon mer finess, alt. högre kvalitet på enstaka komponent jfr. med, säg, motsvarande Motorola.

De säljer tydligen dåligt på hemmaplan med.
    Instämmer t 100 %.

Johnh3 gillar detta.
  7. Ninni

Ninni Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Ja, det blir ingen mer Xperia för mig nu när det inte går att få avbetalning och bättre pris via teleoperatörerna. Tänkte då på Pixel....men då finns inte 512 minne hos operatörerna. Jag vill inte ha mindre minne än 512.
    Så det blir ingen telefon för mig.
    Har Xperia 1V (med minneskort!)
    Jo, det klart, det finns iPhone och Samsung....som jag absolut inte vill ha! Tror nästan att jag hellre då köper en dator och en "knapptelefon" istället.

bernard gillar detta.
  8. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60
    SONY gör bra produkter såsom TV som ofta hyllas för sin kvalité. Problemet är att SONY har en för hög prissättning på sina produkter. Vill man exempelvis ha en bra kvalitets TV från SONY så måste man langa upp minst 25 - 35 000 kr samtidigt som LGs eller Samsungs topp TV går att köpa för mindre än 20 000 kr när det är rea/kampanj. SONY har tyvärr inga sådana TV kampanjer hos Elgiganten eller POWER vilket gör att de säljer inte lika många TVn som sina konkurrenter även om SONY flaggskepps TV slår det mesta på marknaden.

Kommande SONY Bravia 10 kommer enligt Digital Trends har en skärmkvalité som inte har beskådats tidigare i TV branschen. Problemet ligger inte i att de gör dåliga produkter utan problemet ligger i att de avskräcker den större massan att köpa deras produkter med sina priser.

Samma sak är det med mobilavdelningen där de sätter ett för högt pris och hjälper andra mobiltillverkare med sina topp sensorer samtidigt som de själva behåller de sämre kamerasensorerna för sig själva.

Att SONY lämnade USA marknaden var ett stort misstag från deras sida och att höja priset till över 16 000 kr för deras senaste flagship SONY XPERIA 1 VII gör heller inte att konsumenterna kommer vallfärda för att köpa en SONY mobil.

Istället för att inkludera hörlurar och då förra årets exemplar så kunde SONY sänka priset till runt 12 000 kr, vilket XPERIA 1 VII bör ligga runt.

Det som räddar SONY till skillnaden mot LG när det kommer till mobilavdelningen är att SONY är nummer 1 i världen när det kommer till kamerasensorer för mobiler vilket gör att de inte känner någon panik eller vilja att satsa fullhjärtat på sina mobiler. Utan de gör likt Iphone små justeringar utan att ha en lika stor kundkrets som Apple där de kan förbättra sina Iphones då och då tillskillnad mot SONY som ser sin marknadsandel sjunka år för år.

Android007, Kristy, ratscore och 3 andra gillar detta.
  9. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
  10. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ajdå, förhoppningsvis är det mjukvarurelaterat, men att de pausar försäljningen tyder ju på att det kan finnas en möjlighet att det rör hårdvaran. Det är rätt ovanligt att man pausar försäljningen annars (enda jag kan minnas just nu är Note 7, som ju sedermera stoppades).

Om det är ett hårdvaruproblem kan det ha att göra med att deras nya tillverkningspartner har tabbat det. De verkar ju ha lagt ut mer och mer på entreprenad.

11. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Skulle bli rätt nöjd om Sony lanserade en billig model som skulle kunna ha varit Sony Nexus telefon, minus Sony licenser man betalar som man inte vill ha när man låser upp den. snapdragon kan inte vara den dyraste delen av telefonen, det är mer Sony mediaformat och trademarket system som kostar pengar.

12. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Tycker ändå Sony Xperia VII har det jag gillar. Ingen 21:9 display längre etc..Mycket bättre mjukvarusupport. Med alla geopolitiska spänningar undrar man om det inte hade varit läge att expandera till USA, med tanke på att ev, OnePlus svartlistas.

Men med besluten som är tagna som att inte finnas på Elgiganten eller via telefonoperatörer m.m..I övriga Europa samma sak.
    Det kanske har gått så långt nu så det är mer eller mindre kört.

Kristy och kupster gillar detta.
  13. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Elgiganten har en del Sony TV men i min mindre buktik ingen alls igår. Gillar Sonys lite återhållsamma färger. On line som gäller. Kameror kan dom med råge men om dessa säljer vet jag inte.

Kristy gillar detta.
  14. Tripod

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Xperia 1 VII, och tidigare, är ju en riktigt fin mobil på papperet, vad som ingår, och även om det är tycke å smak: utseende (personligen hade jag inga problem med att de introducerade 21:9 i Xperia-serien, dock utan daglig egen användning). Men det är seriöst mycket pengar, ca 8000 kr mer än en standard S25 12/256, även om just de två rör sig på lite olika nivåer i premiumsegmentet.

Det är rejält trist att de inte lanserar mer, och bredare; att de lämnade Nordamerika var väl ett tecken, vissa nordiska länder ett annat, och så då försäljningskanaler, som nämnts tidigare. Det är ju aldrig en kul resa att gå från att ha varit en av de stora, och sedan bli ett nisch-märke, kanske mindre än Nothing och dylikt. Nu har de, som alla förstår, gjort det svårare till och med för entusiaster kring märket. Och andra, som kan tänka sig nischade produkter är ofta lite mer opportunistiska, mindre märkestrogna, de hoppar på någon "Kina-mobil" eller annat för kul funktioner, de blir lite svårfångade.

I det lägre segmentet var Xperia 10 ibland lite svår att "sälja in", enklare chip, Snapdragon 695, 6 etc. wifi 5 etc. som ofta motsvarade billigare erbjudanden från andra märken (Motorola brukar ju lägga en bombmatta av snarlika alternativ), så i den änden av segmentet kokade det ofta ned till att Xperia 10 kanske erbjöd ngt bättre IP-klass & skärmskydd, och kanske lite stadigare OS-support. Men till ett högre pris. Då straffar man ut sig.

15. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL
    Sony mobila enhet möjligen men företaget ser ut gå stabilt om man kollar företaget finanser, med en växande ekonomi i bolaget, förutom om man kollar på typ kvartal rapporterna, mellan mars i år och mars i fjol som var den senaste, men det har ju lite med vad som händer i världsomläget just nu. Men i övrigt ser det stabilt ut.

https://www.sony.com/en/SonyInfo/IR/library/presen/er/pdf/24q4_sony.pdf

16. ratscore

ratscore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    264

MINA ENHETER

Verkar ha att göra med (och begränsat till) något japanskt betalsystem för mobiler - Sony suspends Xperia 1 VII sales in Japan over weird shutdown issues

bernard gillar detta.
  17. Tripod

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det här är ju en rejält tråkig utveckling.
    Rapport: Sony kommer lämna europeiska smartphonemarknaden

Hade Sony haft mobiler i lägre prisklasser hade det varit mer eller mindre solklara val. Har haft, som många, Sony tidigare, och skulle i, den lite breda, prisklassen 3000-8000 kr, om det var aktuellt i stunden, lätt välja Sony över t.ex. mellanmjölkiga Samsung. Sony har hållit kvar vid micro-SD och 3,5 mm-hörlursuttag, bara för att ta något enkelt påtagligt; de har ibland haft lite egen design på egna appar och gränssnitt men egentligen ganska troget Android, utan direkt erfarenhet genom ägande dock inte så "eget" som Samsung. Vad blir liksom kvar, ja Pixel är ju än mer "egen", eller varit, med låst startskärm med sökfunktionen etc. Då blir det Motorola plus Samsung, lite nischtelefoner, och Kina-mobiler. Inte så aktuellt. Trist.

jnsson gillar detta.
  18. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Tråkigt men man har anat den här utgången redan för några år sedan:
    Sony Mobile Communications i Lund upphör

De var passiva ägare och drog ned hela tiden. Modellutbudet minskade stadigt också.
    I teorin borde de ha alla möjligheter att vara en av de stora i och med att Sony tillverkar kameror, sensorer och ljudprodukter. Men teori och utförandet i praktiken är olika saker.

19. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  20. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Kan det vara så att de inte fyller på mobiler i webshopen längre, efter den första batchen? Out of stock även i England, Tyskland och Frankrike. Om man vill sälja är det direkt efter lanseringen då produkten har som störst exponering och intresse.