Äter Tasker mitt batteri?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av lassekongo, 6 aug 2011.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Hej på er swedroidare!

Jag har ganska nyligen börjat använda den fantastiska appen Tasker. Dock verkar jag ha ett problem: Tasker äter mitt batteri.
    Jag laddade min mobil innan jag gick och lade mig i natt. Strax före 01.00 var min Galaxy S fulladdad och jag satte den på vibration och flygplansläge innan jag drog ut laddaren.
    Kl 05.37 vakande jag och bestämde mig för att kolla hur mycket klockan var. Jag blev ganska förvånad när jag såg att batterinivån nu befann sig på 86%. Detta alltså trots att telefonen varit på ljudlös, i flygplansläge och med skärmen avstängd. Jag kollade vad som hade förbrukat allt batteri och Tasker såg ut att ha något med saken att göra. Jag stängde därför av Tasker.
    Kl 08.05 vaknade jag igen och den här gången hade jag 83% kvar, d.v.s. endast 3% mindre.
    Min slutsats är alltså att Tasker äter mitt batteri. Jag vill ju gärna fortsätta använda det, så hur löst jag problemen?

Mina profiler i Tasker:
    * 4 st som startar auto-sync i 5 minuter var tredje timme mellan 12.00 och 21.05. Dessa fyra har jag nu sammanfogat till en, efter detta batteriproblem.
    * 1 st som kollat om jag befinner mig nära mitt hem genom att kolla masterna i närheten. Om jag är hemma och startar en av fyra appar så startas wifi.
    * 1 st som startar gpsen om en av elva appar startas. Har nu tagit bort den.
    * 1 st som gör att skärmen inte stängs av om jag startar maps.
    * 1 st som gör att skärmen stängs efter 2 min om jag startar Opera Mobile.

Jag tog alltså bort den som kollade elva appar. Tänkte att det kanske tar lite batteri. Tror ni det löser mina problem eller vad tycker ni jag ska göra?

Edit: Skulle någon moderator kunna tänka sig att flytta den här tråden? Jag är lite ny här och fattade inte förrän nu att jag kanske skrev det här på fel ställe..?

Last edited: 6 aug 2011
  2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Flyttar till Frågor och support.

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Tasker är riktigt bra skriven och bör inte göra detta i normalfallet.

Om Tasker var högt i listan så verkar det ju onekligen så. Tänk dock på att procent alltid kan vara lite lurigt. Minns en kille här på Swedroid som var försvivlad över att hans nya telefons skärm tagit 98% av energin. Vad han inte tänkte på var att telefonen bara varit igång nån minut och inte förbrukat speciellt mycket totalt. Dock var andelen (procent) "skräm-energi" stor.

Låter vettigt med bara en.

Android har ju inbyggt stöd för att koppla upp på WiFi om sådant finns tillgängligt och köra på 3G i annat fall. Du bör därför inte behöva denna enl. mig. Tänk också på att WiFi tar riktigt mycket energi. Sover du hemma så kan detta vara boven!

GPS:en är inte igång om den inte behövs även om den är aktiverad i inställningarna. Du kan lugnt lämna GPS:en på och den kommer inte dyka upp i energiförbrukningsstatistiken om du inte använder den (läs: använder appar som använder GPS)

Inget konstigt.

För att summera: Jag tycker inte du verkar ha överdrivet mycket profiler i Tasker (dock några lite onödiga enl. mig). Om jag var du skulle jag:
    1) Starta om för att säkerställa att Tasker inte fastnat i något state den inte borde
    2) Köra några dagar till och se om problemet kvarstår
    3) Om problemet kvarstår, inaktivera alla profiler utom en och kör några dagar. Har du inget problem så aktiverar du en till och kör några dagar... Fortsätt så tills problemen uppstår igen. Den senast aktiverade profilen är boven!

Välkommen till Swedroid!

4. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Att den byter till wifi gäller väl bara om wifi faktiskt är på, borde sluka mer batteri om den söker Router hela tiden. Det du kan göra är en profil som aktiverar wifi när du startar någon av apparna och stänger av det om den inte hittar en router att koppla upp mot.

Att kolla efter masterna tror jag är vad som drar mest energi, i alla fall för mig drar wifi inte mycket alls om telefonen inte används

Sent from my HTC Desire HD

5. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har i grunden alltid wifi avstängt. Min profil slår på wifi först när jag startar en av applikationerna som jag vill använda wifi med, t.ex. Opera.

Att det är det där med masterna har jag också funderat på. Men att kolla master hela tiden gör ju telefonen ändå. Det enda Tasker gör är att kolla om masten har rätt namn? Eller?

6. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det beror på vilken lösning du valt i Tasker.
    Om du använder dig av "Context" "Location" och sedan markerat ett område på kartan så drar det en hel del batteri även om du väljer att bara använda mobilmasterna.
    Ett bättre alternativ (om du nu inte redan använder dig av det) är att använda "State - Phone - Cell Near" och sedan skanna vilka master som finns i närheten när du är hemma. Det drar nästan ingen ström alls och är det jag använder mig av.

Tasker: Location Without Tears

7. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tänkte i ungefär samma banor så jag använder cell near. I natt slog jag på flygplansläge och ljudlös som vanligt. Jag somnade med 91% och vaknade med 91%.
    När den drog så mycket batteri hade jag ju inte stängt av telefonen innan jag slog på flygplansläge så därför kanske några program kördes i bakgrunden och drog batteri? Kan det vara så utan att det syns när man kollar batteriinformationen?

8. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Appar i bakgrunden drar inte batteri, borde stå i stor röd text där annonserna är på swedroid.se

Sent from my HTC Desire HD