även andorid vet var du är!

Discussion in 'Allmänt' started by Eos95, Apr 22, 2011.

1. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    http://feber.se/android/art/207714/ven_android_sparar_positionsda/

ingen missade i går när det kom ut att ajphone att dem sparar info om var användarna har varit...

men andorid verkar inte lika illa bland annat att dem "bara" sparar info i 48 timmar
    jag tycker det helt okej vad ska dem ingeltigen göra med den infon? jo anpassa reklam och sen då?
    vad tycker ni?

2. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Den kan samla vafan de vill om mig... So what om de vet vilket spel jag tycker om att spela eller om jag hänger ofta på Nordstan i Göteborg.
    De flesta lägger ändå ut mycket om sig själv på Facebook vilket egentligen är ännu värre eftersom det är mer eller mindre offentligt..

Om det nu är så att de kommer anpassa reklam efter vad de tror passar just mig så tycker jag att det är helt okej, hellre att jag får reklam om ny teknik och sport än om Always senaste binda...

3. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är inte alls förvånad med skillnaden mot apple är att man får upp en stor fet ruta som man måste godkänna.

EDIT: BILD

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Last edited: Apr 22, 2011
  4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Så tydligt kan det inte ha varit. Inte med tanke på hur många som säger "Vaaa?" angående det nu när de sitter med en Apple-produkt i handen.

Skillnad nummer två är väl också att Android sparar de 50 senaste platserna och inte din hela livshistoria.

Sen måste du roota din telefon för att komma åt filerna. Vem som helst kan alltså inte titta på dem.

Så lite skillnad är det allt :)

5. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Han menar nog att skillnaden ligger i att med Android så får man upp en stor ruta med info när som man måste godkänna medan i fallet iPhone så sker det i det dolda.

6. Akillles

MINA ENHETER

Precis så jag menade :)
    skillnaden mot apple ska det va.

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Jaha, då håller jag ju med :)

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Dessutom, i fallet Android jämförs innehållet i databasen med var användaren är vid användning av Google Maps o.d. för snabbare "fix". En slags cachning med andra ord.

Tillägg: Ovanstående verkar även gälla iOS. Hur som, den stora skillnaden är att informationen som en iPhone lagrar inkluderar samtliga positioner som användaren har befunnit sig på sedan iOS 4 släpptes - information som inte skrivs över och som vem som helst som får tillgång till din dator kan komma över (om du inte har valt att kryptera säkerhetskopian).

Last edited: Apr 23, 2011
  9. kanske

kanske Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

10. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Alltså, när man får sin telefon så trycker man ju bara "nästa, nästa, nästa, nästa, wifilösenord, gmaillösenord, nästa, klocka, nästa." Så att inte konstigt att folk missar det :P

11. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Älskar hur något spån på IDG skrev out of the blue att det "förmodligen skulle fixas i nästa IOS uppdatering" och sen verkar hela svenska befolkningen tagit detta som faktum.

Ontopic: Bryr mig inte överdrivet mycket eftersom jag tillåter google att samla platsdata från mig. All in all så tycker jag att Google verkar ha skött det lite smidigare än Apple, även om jag inte skulle beskylla Apple allt för mycket om det (tro mig, jag har en hel arsenal utav argument mot Apple och det här är inte ett utav de)

Personligen känner jag ganska samma inför Apple och Google/Android som innan, tycker att nyheten har fått lite för mycket expo. En i sig viktig principfråga som blåstes ur proportioner.

12. jedi

MINA ENHETER

M1ntos likes this.
  13. Alto

Alto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

lmao nice one

14. jedi

MINA ENHETER

15. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag inte läst allt om detta i detalj, men tycker riktigt illa om när programvara skickar hem privat information. Det skall finnas tydligt angivet så att man har en chans att välja att inte ta del av applikationen i fråga.

Google har gjort en hel del rätt med Android, men man kan ju knappast känna stor tillit för de när det kommer till att samla på sig data, 48h jo tjena. Därför använder jag mig av droidwall för att blockera allt skit som verkligen inte behöver uppkoppling. Synd att det inte finns funktionalitet inbyggd i android för att neka/tillåta behörigheter till alla processer/appar (helst helt open source), detta, integritets- och säkerhetsbristerna, är i min mening den största bristen med detta operativsystem.

16. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Gör det!

Ja, det skulle det vara om så vore fallet.

Enligt den första länken som angavs i denna tråd, http://feber.se/android/art/207714/ven_android_sparar_positionsda/ sparar Android information om de 50 senaste positionerna lokalt i mobilen. Enligt samma sida lagras dessa positioner i upp till 48 timmar. Att de ligger lokalt lagrade i mobilen innebär dock inte att vilken app som helst kan komma åt dessa data hur som helst, enligt samma sida krävs root-rättighet för att läsa informationen. Men viktigast av allt, detta är alltså ingen information som "skickas hem" till googles servrar, den ligger lokalt i mobilens minne.

För att göra en liknelse: Till min bil har jag en Garmin GPS-navigator. Innan den har fått kontakt med satteliterna kan jag se att den ändå har en teori om var jag befinner mig. Det är ganska tydligt att den gissar att jag befinner mig på den position som jag senast hade navigatorn påslagen. Uppenbarligen har min navigator lokalt i sitt minne sparat den position där jag senast befann mig. Borde jag ha skäl att oroa mig över Garmins storebror-fasoner?

Sedan har vi det andra fenomenet som beskrivs på http://gizmodo.com/#!5794891/do-apple-google-and-microsoft-know-your-every-step-a-handy-chart
    Där handlar det verkligen om data som "skickas hem" till Googles servrar. Dock är detta data som du i så fall en gång själv har godkänt skall skickas och dessa data är dessutom anonymiserade utan avsikt att spåra användare, det handlar "bara" om att knyta wifi-nätverk till geografiska positioner. Sen kan man ju naturligtvis fundera över hur rätt det är att skicka data om wifi-nätverk när inte nätverkets ägare haft någon möjlighet till opt-out.

m v h Henrik

17. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har personligen kollat vad min Desire skickar till google. Har även en ipod touch. Denna visar lägget på kartan enbart med hjälp av wifi routers, har varken GPS eller telefon. Kräver alltså att den har en databas över routers i närheten med deras position. Gatan jag bor vid var tydligen väl inmätt, visade min position med ett fel på max 20 meter, detta då enbart med hjälp av wifi.

Stadens centrum var inte inmätt, endast ett fåtal andra gator inmätta. Gick först med min Desire genom centrum. GPS påslaget och tillstånd att samla platsdata åt google beviljat. Startade om Desiren och anslöt till nätet. Nytt försök med ipoden, nu var centrum inmätt. Desiren hade alltså uppdaterat den databas ipoden använde (anslöt ipoden till nätet för att låta den tanka ner databasen.)

Varje uppgift som skickas är säkert anonym som de säger. Google har dock andra databaser. Vad får man fram om man samkör alla databaser? Hur länge sparas uppgifterna våra telefoner skickar hos google? Problemet är att vi inte vet. Vad är det för lagar som reglerar användningen?

Om man samkör de databaser som finns så har de din identitet, namn, adress och hur du har rört dig som funktion av tiden. Har google sagt något om samkörning?

18. Akillles

MINA ENHETER

19. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Förstår inte hur folk runt om på nätet (alltså inte här) kan blanda ihop saker så in i hvete. Apple samlar in alla data sedan man först satte på sin iOS4-enhet och lagrar den på telefonen. Blir telefonen stulen kan vem som helst med datorkunskap se var telefonen varit --> säkerhetsrisk. Därtill gör Apple precis som alla andra (Google/Microsoft) och samlar in diverse anonym information som snabbare låser telefonen mot tex satelliter --> inte en säkerhetsrisk (även om man kan ha åsikter om det).

Att Android cachar de senaste platserna är inget säkerhetsproblem. Eller ett minimalt sådant, speciellt om man jämför med iOS4 som lagrar allt sedan enheten sattes på. Att man dessutom måste ha root-behörighet för att komma åt filerna är decimerar såklart detta "problem" ännu mer. OM man rootat telefonen och tappat bort den kan alltså någon se de senaste 50 raderna information. Det är ingenting jag ser som ett säkerhets- eller integritetsproblem...

20. hobbs

hobbs Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

På min står det:
    Samlar in anonyma data medan GPS används Kostnad för datatrafik kan tillkomma.

Om inte informationen sparas eller verifieras hur kommer det sig att det skickas data ?
    Slutsatsen jag kommer till är ju att någonstans läggs/verifieras denna information utanför min telefon.

Det som är mest irriterande och som gör att jag på allvar funderar på att byta telefon är att jag inte kan slå på gpsen utan att svara ja på detta.

Vad händer om jag vill använda GPSen i något annat land ?
    hur mkt kommer det att kosta mig ?

Jag kanske vill tagga bilder eller annat med GPS data men jag skiter i om det tar 2 minuter att få en fix på sateliterna.

Att inte få använda en fysisk funktion som man betalat för utan att de får samla in data om en känns mest som bedrägeri.