Affärsanvändare gör er hörda!

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av BusinessDroid, 1 jun 2010.

1. BusinessDroid

BusinessDroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Jag är en typisk affärsanvändare som använder följande funktionalitet (idag på en Nokia E72)

Extremt mycket använt:
    1. Email (Jobbets Exchange server)
    2. Kalender (Jobbets Exchange server)

Övrig användning (daglig men inte kritiskt):
    Spotify premium
    Facebook (klient)
    Web-sidor (handelsbanken, sas.se boka flyg)

Jobbet ber mig välja mellan Iphone 3GS eller Desire.
    Jag har läst massor av reviews om Desire men ingen verkar ha ett business-perspektiv på sitt användande.

Har någon samma bruks-situation som jag (tung användare av exchange mail och kalender)?

Funkar det? Buggar är ju ok när man sitter och facebook-leker men att inte kunna kolla mailen eller att förlora kalender-poster är ju kritiskt och kan skapa massor av problem (missade flyg, förbannade kunder etc).

Skriv gärna era erfarenheter av affärs-användande.

Tack på förhand

Business-droid.

2. erikoskar

erikoskar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder min Desire dagligen med jobbets Exchange server.

Jag har kopplat mailen, kalendern samt alla kontakter direkt från exchange servern, det fungerar utmärkt och jag har aldrig upplevt någon "bugg". Det som skulle kunna vara ett problem är att Desires inbyggda mailklient bara stöder ett Exchange-konto(rätta mig om jag har fel, gör dock inte mig något).

Vad gäller kalendern tycker jag det är oerhört smidigt med de inbyggda "widgets" som gör att det går väldigt snabbt att kolla upp nästa händelse eller hela kalendern.

Rekommenderas starkt av mig som affärs-lur!

3. BusinessDroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack erikoskar,
    Det är precis den information jag behöver. Jag har också bara ett exchange-konto så det är inte ett problem för mig att den inte stöder flera exchange-konton.

4. Cybermarre

Cybermarre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har dock hört att just exchange har varit lite struligt i Android 2.1(Desire Nexus mfl).
    Dock ska mycket vara fixat i FroYo, Android 2.2 som är på gång, iaf för Nexus, det tar nog ett tag till för Desire.

Så om du önskar fläckfri Exchange Idag så är det inte helt klockrent med Desire.
    Vad säger du med handgriplig erfarenhet, kommer inte 2.2 bli mycket bättre med den funktionalitet som kommer finnas där?

Källa:
    http://blog.laptopmag.com/top-7-best-new-features-of-android-2-2

Last edited: 1 jun 2010
  5. larreva

larreva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

syncar mail, kalender, kontakter med exchangen (2003) var 30:e minut. inte haft ett problem. som erikoskar säger så är det riktigt fint med de widgets som finns så du snabbt får överblick på kalender och mail utan att behöva öppna själva appen.

Spotify använder jag inte
    Facebook...finns ju en klient. tycker den suger. man får liksom inte tillgång till allt. jag brukar surfa in på facebook.com/m.facebook.com/touch.facebook.com beroende på vilket humör jag är på :D

websidor i övrigt funkar fint. dock ej provat varken sas eller handelsbanken. så länge inte sidorna kör en jävla massa flash ska det inte vara några problem.

6. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag syncar också mail, kalender och kontakter med vår exchange via ActiveSync och har inte haft några problem. Har inte testat att synca via PC.
    Ang Exchange-stödet så bör man väl tillägga att det är HTC's version av syncningen, om jag har förstått det rätt. Så man använder inte det som finns i Android 2.1. Hur det blir när HTC uppdaterar Desire till 2.2 återstår att se.

7. Ptre

Ptre Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    använder också Exchange fullt ut (mail,kontakter samt kalender) och har inte upplevt några problem. Tycker det funkar bra med access till flera mappar samt möjlighet att administrera "out of office" svar.

8. dampen

dampen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kör också Exchange fullt ut (Mail,Kontakter,Kalender) och det fungerar klanderfritt.

9. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Facebook-klienten suger för att Facebook precis nu i dagarna släppt de verktyg som krävs för att göra en vettig facebook-klient. Så det lär komma bättre nu.

10. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Instämmer med övriga. Kör mail, kontakter och kalender via Exchange och det fungerar väldigt bra.

Enda buggen för mig är att telefonen ibland får för sig att synka trots att telefonen enligt synkinställningarna inte ska göra det. Tex synkar den ibland någon gång nattetid trots att sista synkningen ska köras 21:30.

11. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag har samma problem med att att min mobil piper till på natten.. trots att jag har stängt av funktionen att den INTE ska synca min mail efter 22.. det händer då och då. Lite irriterande.. men man vänjer sig. (kanske så är det nån bugg eller så)

Annars så är Desire bra på att synca min tyska epost leverantör.. precis lika bra som det var i min iPhone.

12. Odium

Odium Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Exchange fungerar bra för min del. Använder telefonen enormt mycket i jobbet och aldrig märkt av några problem.

13. pumpe3

pumpe3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    Har kört iPhone 3G och 3Gs sen dom kom mot jobbet med exchange (e-post, kallender och kontakter), har aldrig varit några problem. Har ett jobb som gör att jag till 98% är ute och rör mig och måste ha tillgång till mailen i luren.
    I övrigt kör jag som du facebook (ganska frekvent), streamar spotify i bilen bla och surfar otroligt mycket från min lur.

Sen i torsdag så har jag blivit med Desire (då HTC ville att vi skulle prova deras lurar) och måste säga att den funkar Okej men inte alls lika användar vänlig som jag upplever iPhonen (det är klart det finns fördelar med båda systemen och dom som vill påpeka dom skillnaderna får gärna göra det).
    Den största nackdelen med Desiren är batteritiden, jag kör inte push då det inte funkar med batteritid och mina krav på samtalstid (på någon lur) men Desiren håller knappt min arbetsdag och detta med i min värld onormalt lite användning. Det går inte heller att skriva lika fort på Desiren som jag kan på iPhonen.
    Men en klar fördel är att den har riktigt GPS (funkar grymt med navigering för mig), skön kalender widget (som inte finns utan JB på iPhone).

14. BusinessDroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stort tack

Tack alla som har svarat,
    Väldigt värdefull information för mig (och förhoppningsvis för andra i samma situation).

Mitt val står nu alltså mellan:

Android:
    + widgets som gör att man kan ha översikt på kalender och mail från home-screens.
    - Battertid
    - Små buggar som troligtvis botas i nästa release av android+sense (oklart när det kommer)

Eller....

Iphone:
    + Genomarbetat gui och mjukvara som sällan buggar ur.
    - Inga widgets, ingen homescreen.
    - Inlåsning i "The apple way or the highway".

För mig är detta ett tufft val att göra då jag har vant mig vid att ha kalender och meddelanden på home-screen:en med mina 3 senaste telefoner men inte tror att jag har tålamod med dålig batteritid.
    Kvalen fortsätter alltså.

Återigen tack för alla informativa och objektiva svar.

15. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Iphone 4 sägs presenteras om en vecka, 7e juni, den skulle jag vänta på om det va möjligt.

Last edited: 1 jun 2010
  16. foffen

foffen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det jag saknar ur ett "affärsperspektiv" till DEsire är Stöd för Lotus notes Push mail, men det har IBM lovat släppa 2010, och stöd för Cisco VPN.

Det jag gillar ur samma perspektiv är att jag får anpassa mitt "kommunikationsverktyg" som jag vill med alla widgets etc, och att om man önskar så kan man skriva appar anpassade till företaget som t.ex. tidsredovisning eller CRM anslutningar.

17. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Handelsbanken funkar fint så länge d loggar in med kortläsare utan sladd eller om du har den gamla inloggningen med användarnamn och skrapkoder.

Om du kör monitortjänsten (realtidsuppdatering av värdepapper) så kommer du dock stöta på patrull men i övrigt så tror jag allt fungerar som det ska.

18. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Exchange fungerar klockrent med nya versionen av sense, däremot fortfarande inte helt okej med FroYo även om det är bättre.

19. Cybermarre

Cybermarre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du har ingen användninga av WIFI teathering då?
    Det finns ju inte till Iphone men finns till Desire redan nu (och till Nexus i 2.2).
    Du kan skapa/simulera ett trådlöst nät med telefonen som laptopar kan ansluta till. Telefonen får data genom 3G som jag förstått det. Dvs du kan surfa med din laptop i princip överallt. - Döp gärna nätet du skapar till "iPhone sux". :cool:

ps Funkar till Nexus 2.1 men då måste man roota.

20. aten

aten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det jag inte tycker om med Desire är att Htc har skruvat sönder exchange, Lotus Notes traveler 8.5.1 (gratis push mail server till Domino/Notes kunder) ska funka med exchange client om jag fattar det rätt. Därför jag köpte Desire som affärs lur.