Affärsplan för en app

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Draquir, 14 maj 2012.

1. Draquir

Draquir Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Vi är några studenter som läser en kurs i entrepenörskap och har som uppgift att ta fram en affärsplan.

Vår ide är att ta fram en slags spel/quiz intrigrerat med youtube. Dock de är väldigt svårt att få fram vad kostnaden kring utvecklande och underhåll skulle kunna bli då många utvecklare inte har fasta priser på sina webbplatser.

Jag har några frågor här som jag skulle vara tacksam på om ni kan besvara eller vet vad man kan hitta svar på dessa.

Vad tror ni utvecklingskostnaden för en sån här app skulle kunna bli och om den blir för hög skulle man kunna låta studenter utveckla den som ett projekt ist för att få ner kostnaden ??

Kostar det något att ha appen upp på google play eller liknande och hur mycket tjänar man på att ha reklam i sin app om man väljer att göra den gratis ??

Tacksam för alla tips och svar :)

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För att beräkna kostnaden för att utveckla appen så behöver ni stycka upp allt i tillräckligt små delar så att de går att tidsuppskatta. När ni gjort det så multiplicerar ni det med pi (3,14) så får ni en bra skattning på hur lång tid det verkligen kommer att ta göra allt (utveckling, testning, buggrättning, allmänt strul och allt annat man inte räknat med).

Tänk på att det mesta tar längre tid än man tror. Det kan lätt gå en vecka på något man tror bara tar en dag.

När jag gör konsultuppdrag så tar jag som lägst 300 kr/h + moms som kompispris, men kör normalt på 600 kr/h + moms. Priset beror på vad det är för typ av jobb jag ska göra och om jag kan återanvända eller lära mig något av det. Ju mer kundspecifikt det är, desto högre pris.

4. SooDroid

SooDroid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Håller med e7andy.. det finns dock många modeller att gå efter när det gäller planering och ta fram kostnader etc, men i verkliga livet finns inte utrymme för dessa utan det blir oftast några timmar förundersökning (upp till en vecka om projektet är stort eller verkar ha många olika delar) med MoSCoW(Must, Should, Could, Won't have), max 1 dag nerdelning av projektet och eventuellt utdelning av uppgifterna om man är flera. Delmöten för att se hur långt man kommit på nuvarande del och eventuella ändringar i planeringsdokument. Men uppskattad tid * pi är ett ganska gemensamt begrepp idag som används vid tidsuppskattning inom utveckling. På vårat företag tar vi 800 kronor i timmer vilket är billigt, företag i Stockholm tar ännu mera.. men vi håller inte bara på med Apputveckling utan Systemutveckling i helhet.

Vet inte om jag hjälpte till här eller om jag bara drog ut på drabbel..

/Morgan

Last edited: 20 jun 2012
  5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ett försök till att göra en skattning utifrån den utveckling jag gjort de senaste månaderna på min egna app + det konsultarbete jag utför dagligen.

168 h/månad
    600 kr/h
    3 utvecklare
    => 168 x 600 x 3 = 302400 kr/månad

En app som ska fungera bra, vara vältestad, se bra ut, vara välpaketerad, ha grafisk profil, ha webbsidor med info och support...tar kanske 3 månader för 3 normalutvecklare att göra.
    3 x 302400 = 907200 kr => 1000000 kr + moms = 1250000 kr

Det drar lätt iväg och blir några miljoner kronor för hyffsat enkla saker. Om man sedan ska in på områden som är helt nya, kräver serverutveckling, hög risk för strul etc. så kan man nog behöva några fler personer och fler månader.
    Räkna med minst 2 utvecklare på varje del (server, klient, webbsidor etc.).
    Lägg gärna till 2 testare också för avlasta utvecklarna och för att få till mer professionell och fokuserad testning. Utvecklare är inte kända för att vara de bästa testarna i världen ;)