AHB overclocking addon till CM7?

Diskussion i 'Blade' startad av spiderweb, 20 mar 2011.

1. spiderweb

spiderweb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Överallt där kallt_kaffe skriver ser jag AHB overclockning, jag undrar om detta på något sätt går att fixa till CM7?

2. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Finns ju en inbyggd överklockning i CM7.

Fast jag är iofs inte helt hundra vad AHB är? Vad gör AHB-addonen till de andra ROMsen? Är det de som gör det möjligt att köra vanliga överklockningsappar i luren sen(typ setcpu)?

3. spiderweb

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Möjligt att jag missuppfattat AHB med något annat, jag har min klockad till 710 så jag kanske inte är i behöv av den isåfall.

4. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    CM7 använder min överklockningskod i sin kernel. När jag testade den (N17 eller var den N19) så noterade jag att de hade AHB överklockning påslaget. Dvs för alla hastigheter över 600MHz så överklockas AHB bussen med 50%. Denna överklockning ökar hastigheten på minnesaccess enligt benchmarks men fungerar inte på alla telefoner (dock verkar det funka för de allra flesta).

Jag tror helt enkelt den som kompilerat den kärnan inte noterat att det finns en #define i acpuclock.c som styr om AHB överklockningen skall aktiveras eller inte.

Gaston gillar detta.
  5. spiderweb

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

kallt_kaffe tror du det någon gång i framtiden kommer gå att kräma ut mer prestanda av bladen, eller har vi kommit till det absolut max vad gäller hårdvara?

6. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det vi har kvar är att försöka klocka GPU:n, dvs öka på 3D-prestandan. Jag höll på labba med det i 2.1 kärnan men sen kom 2.2 och jag fick annat att pyssla med. Dock är det ingen som lyckats överklocka den på en MSM7227 vad jag vet så det är väl inte ens säkert att det är möjligt.

7. spoty

spoty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Nu när vi ändå har din uppmärksamhet, jag får runt 950 i quadrant med med CM7 romen, vad jag hört på t.ex. flb osv så är stagefright på vilket ger fakesiffror, när jag kollade på bladebuddy om jag hade SF på så var dom på noll, hur kommer det sig att jag fortfarande fick så högt?

8. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Gingerbread är väl bättre optimerad. Dessutom brukar ju CyanogenMod innehålla en drös egna optimeringar. Det finns dock vissa tricks i den linuxkärna som den använder till CM7 som jag håller på att kika lite på. Tror dock att den största prestandaökningen beror på att Gingerbread är snabbare än Froyo.