AIK mobil

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Herrn, 21 okt 2013.

1. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Minsta totalkostnaden är 398kr/månad om du vill ha 60GB data. Abonnemanget i sig har en grundkostnad på 99kr varje månad, datapaketet är sedan ett du lägger till utöver det som ingår i abonnemanget. Dessutom tillkommer samtal du ringer osv.

Maximala kostnaden som de marknadsförsig att ha, är på 299kr/månad. Så maxkostnaden lär bli 598kr/månad. 077, 075 och betalnummer tillkommer som avgifter utöver detta. :)

Last edited: 21 okt 2013
  3. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Månadsavgift 99
    Trafik för under 200 kr
    -Röstsamtal 0,69 kr /min
    -Startavgift för alla samtal 0,99 kr /min (gäller ej samtal mellan AIK Mobil användare inom Sverige)
    -SMS 0,99 kr /sms
    -MMS 1,99 kr /mms
    Då betalar du bara för just den trafiken.

Med 60 GB så blir månadsavgiften alltså frånn 398 till 598 kr/mån.
    1 månads uppsägningstid.

Det är bara 40 och 60 GB-alternativen som ger tillgång till 4G-nätet.

Edit: Beställde idag. Telenor-abonnemanget går ut i maj.

4. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
  5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tråkigt med en sådan förändring, var ju ett bra alternativ för de som vill ha mycket data!

6. AIK-micke

AIK-micke Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    AIK Mobil
    Telefon:
    Xperia Z3

MINA ENHETER

Operatör:
    AIK Mobil
    Telefon:
    Xperia Z3
    Telefon 2:
    Xperia Play
    Telefon 3:
    Sony Ericsson W880i
    Övrigt:
    Chromebook
    Hur ska man göra när man vill att nån admin/mod ska lägga till nya operatörer på sidan?

Har haft AIK Mobil i cirka 2 veckor snart.

7. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har funderat på att gå över till AIK Mobil men undrar om någon på forumet kan berätta lite om hur det upplever sitt abbonemang, kundtjänst osv?

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Vad tycker du är tilltalande med AIK Mobil? :)

9. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är ett sätt för mig att stödja klubben på ytterligare ett sätt. Genom avgiften och genom att bli en abonnemangskund.

Det är först nu jag har möjligheten att utforska detta på ett tillfredsställande sätt. När jag kommer hem ikväll tänkte jag sätta mig och gå igenom samtalstaxorna. Dataplanerna är jag med på och det minsta alternativet motsvara faktiskt min användning väldigt bra.

Utan dator är det lite svårare att få en uppfattning om hur samtalstaxorna fungerar men det kan jag ge mig in på ikväll.

// mobilt

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Det är ju en grundkostnad på 99kr/månad (148kr/månad med 2GB surf). När du ringer kostar det 0,99kr/samtal + 0,69kr/minut. Varje sms kostar 0,99kr.

Maxtaxan ligger på 299kr/månad + surfpaket, vilket gör att du inte kan komma över den kostnaden förutsatt att du inte ringer mer än 3000 minuter eller skickar fler än 3000 sms respektive 3000 mms.

Så det skulle ju kunna bli prisvärt om du inte ringer mycket alls. Här är lite exempel på vad det kan kosta:
    Baskostnad: 99kr
    2GB Surf: 49kr (3Mbit/s)
    20 samtal: 19,8kr
    5min/samtal: 69kr
    25 SMS: 17,25kr
    2MMS: 3,98kr
    Totalt: 258kr/månad.
    Alternativ: Hallon stor
    Ett bra alternativ kan ju annars vara hallon liten + 1GB extra data, vilket landar på 138kr/månad. Då har du ju obegränsat med sms och mms, 1,5GB data samt 60 samtal. Då kan du ju sedan skänka 50kr/månad till AIK separat (sammanlagt 188kr). För ringer du inte fler än 60 samtal är det svårt att slå.

60 samtal med ett snitt på 2 minuter med 2GB surf landar ju på 290kr hos AIK Mobil - alltså nästan som maxtaxan. Då har du också endast en datahastighet på 3Mbit/s i 3G-nätet. Om du ringer fler än 60 samtal/månad kan det ju också bli mer prisvärt med hallon stor + 50kr/månad till AIK för 299kr/månad - då med 5GB surf i upp till 32Mbit/s istället för 2GB surf i upp till 3Mbit/s för sammanlagt 348kr/månad om du når maxtaxan.

11. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tack för en utomordentlig jämförelse och förslag!

Vad gäller hastigheten på data, använder jag bara web+tapatalk om jag inte är på wifi. Jag sitter aldrig med näsan i telefonen utan lyssnar helst på radio eller musik om jag färdas kommunalt. Ibland svarar jag på jobbmailen om det inte kan vänta till jag är på wifi.

Jag ringer någonstans mellan 20-60 samtal i månaden skulle jag tro. Ibland går det en vecka utan att jag har något utgående. Mitt användande är alltså minimalt om man jämför med många andra.

Min tanke är att om jag blir kund på AIK Mobil så stödjer jag klubben med mer än bara 50kr i månaden. Jag blir också en kund med allt vad det innebär för verksamheten.

Är det Tre:s nät som AIK Mobil använder sig av?

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Radio och musik lär inte krångla på 3Mbit/s, så det lär ju inte vara något problem för dig då egentligen. Ditt användande är ju ganska litet som du säger, det verkar ju som att det ändå är datatrafiken du använder mest.

AIK Mobil kommer att ge dig en instabil kostnad från månad till månad - vissa kanske du når maxtaket på 299kr + 49kr och andra hamnar du kanske på 200+49 eller så. Hallon ger dig ju en bättre koll på kostnaderna, då med hallon liten + extra data - vill du ha 3,5GB landar det ju på 188kr/månad och om du inte ringer mer än 60 samtal är det ju samma kostnad varje månad.

När du blir kund hos AIK Mobil, blir du egentligen kund hos Add Logo Telecom AB. Alltså är det inte AIK som är operatören i sig, utan de har ett avtal med en MVNO om att få sälja deras abonnemang i sitt namn. Så det enda stödet AIK får från dig, är egentligen 50kr/månad via mobilabonnemanget - vilket du borde kunna skänka på annat sätt ändå.

AIK Mobil använder sig av Telenors 2G och 3G-nät. Så om du har 3 idag kommer du att ha sämre 3G-täckning med AIK Mobil - men lite större samtalstäckning i norr.

13. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag lyssnar alltså på radio över FM och musik från minneskortet. Så där går ingen data alls! Det är bara nyhetssidor och Tapatalk som drar data. Och självklart när appar synkar med jämna mellanrum. T.ex. Epostklienten och eventuella hangouts.

Jag tycker att Telenor fungerar tillfredsställande för mina behov här i sthlm medan Tre är väldigt dåligt ute på landsbygd och särskilt uppe i mellan- och nordsverige. Annars har jag alltid varit nöjd med Tre men att behöva ta med ett kontantkort när man ska ut i naturen blir ett extra moment jag gärna kan slippa. Men, jag har aldrig testat Telenor långt in i landet så om de är bättre där kan jag inte svara på. Har dock vänner som ofta kan surfa medan jag inte ens kan ringa..

Tack för att du redde ut vem som äger kunddtatabasen. Då har du helt rätt i att abonnemanget i sig är rätt så menlöst!

// mobilt

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Aah, då använder du ju inte så mycket data. Då kan det ju räcka med ett mindre abonnemang också.

Telenor har endast 3G på 2100MHz, utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona byggs detta nät ut tillsammans med 3 (detta byggs ut av 3GIS AB). Det vill säga att i hela Sverige utan vid ovan nämnda städer så har 3 minst lika bra 3G-täckning som Telenor. 3 bygger utöver detta nät ut 3G själva på 900MHz, samma frekvens som de andra operatörerna använder till 2G-näten, vilket ger motsvarande 3G-täckning som de andra operatörerna har 2G-täckning. Det problem du beskriver löses alltså med den nya frekvensen. De vänner du har haft har troligtvis haft 4G-telefoner, alternativt surfat på 2G-nätet (vilket är väldigt långsamt). Sammantaget har ju 3 ett större 3G-nät än vad Telenor har.

Operatörerna använder följande 3G-nät i Sverige:
    3: 3GIS + eget
    Tele2: SUNAB (Tele2s och Telias gemensamma)
    Telenor: 3GIS
    Telia: SUNAB + eget

Var i landet brukar du vara, så kan jag kolla upp hur det ser ut med utbyggnaden för 3 i området. Du kan PMa postnummer eller adresser t.ex.

Precis. Fördelen var tidigare när de hade ett riktigt stort datapaket till ett grymt pris. Men nu är det ju tyvärr lite sämre. Då är det ju bättre att skaffa något annat och sedan sätta in pengar till AIK manuellt.

15. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag vet inte var jag kommer att besöka men hela kusten norrut fungerar bra. Inte så konstigt med tanke på att det är där folk bor i störst utsträckning. Och jag kan nog inte heller dra en lista på platser jag besökt då jag har varit på platser mellan Ystad och Kiruna. Det enda jag vet med säkerhet just nu är att jag ska till Nikkaloukta och möjligvis Kvikkjokk samt trakterna kring Sälen nästa vår och sommar.

Om du sitter på några bra länkar för planerad utbyggnad vore det grymt om du kunde länka dem!

// mobilt

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

I Kvikkjokk eller Nikkaloukta fungerar varken Telenor eller 3, alls. I och runt Sälen borde det fungera ungefär lika bra. Möjligtvis att Telenor har bättre samtalstäckning där.

Den bästa länken för utbyggnad hos 3 är deras täckningskarta, men där visas endast den utbyggnad som är närmast i tiden. Inför skidsäsongen i vår kommer man att bygga ut näten mer i semesterområden. Nu inför hösten bygger man mest ut i områden där många bor. :)

indika gillar detta.
  17. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Ska du så högt som till Nikkaloukta och Kvickjokk så är det Telia som gäller. De är helt överlägsna däruppe.

18. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jo precis och det som är minst lika viktigt är ju att man kan ha täckning när man färdas mellan olika orter och jag håller med om att Telia är bäst i Sverige på att leverera mottagning så man kan ringa och ta emot samtal.

Synd att AIK Mobil inte har en egen kunddatabas och samarbetar med en annan operatör. Då hade jag gärna gått över till något av deras abonnemang.

// mobilt

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om 1GB räcker för dig kan du ju alltid kolla på Halebop, då 169kr/månad. Personligen skulle jag inte rekommendera det eftersom deras 3G-nät lämnar mycket att önska och att man snabbt kan bli övertryckt på 2G-nätet om man förlorar 4G-täckning. Men för dina behov kanske det kan funka ändå?

Annars kan man ju alltid köra t.ex. Hallon som vanligt kort och sedan när man ska bort köra med ett kontantkort och vidarekoppla samtalen till det tillfälliga numret.

20. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja kanske, jag har aldrig 4g påslagen då jag inte har behov av hastigheten och gärna undviker att telefonerna hoppar mellan näten helt i onödan.

Jag får kanske ta och skriva ett brev till gnaget och påpeka att de ska samarbeta med en annan operatör istället :)