Ainol Novo 7 Elf II & Aurora II

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Vispen74, 22 jul 2012.

1. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Ainol Novo 7 Elf II eller Aurora II

Någon som köpt och kan lämna recension?

2. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Är även på väg en "Aurora" med 1280x800 upplösning som heter "Burning"... Båda dessa du nämner verkar ju få bra omdömen på utländska sidor...

//D

3. Vispen74

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

4. debbox

debbox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag fick hem min Aurora 2 precis idag. Rätt nöjd av första timman med den. Jag blev lite rädd att den skulle vara kass efter att ha läst runt på forum (problem med wifi och skärmen). Men än så länge har den funkat utmärkt. Om en recension önskas kan jag fixa en, men hade gärna fått lite frågot och punkter som kan vara intressanta att ta upp :)

5. Vispen74

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

• Byggkvalité?
    • Lagg/snabb/trög?
    • Batteritid?
    • Funkar de flesta appar från Play?
    • färger/skärpa?

Skönt att höra att det inte vart några av de problem du nämner!

6. debbox

debbox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag åter kommer om någon dag med en lite utförlig recension då det är svårt att avgöra batteriet efter en dag.

Men några snabba ord:
    Byggkvalité: Känns bra, knarrar inte, men gjord av plast och inte alu eller glas. Skärmen är nog inte allt för reptålig. Men det följer med skärmskydd.

Snabbhet:
    Överlag rätt respnsiv, men hemsidor med mycket flash kan få den att lagga lite. Men sen finns det 3 cpu-lägen (power saving/normal/performance). Jag har bara kört på normal än så länge. När jag surfade runt på forum var det inga problem.

Batteri: återkommer

Play store:
    Appar jag provat och som funkar är: Connectbot, TrackChecker, Wifi Analyzer, Skype, AndFTP, Dropbox, ES File Explorer, XDA, Smart Keyboard Pro.

Skärm:
    Färgerna funkar bra, kollat lite testbilder och den visar nästan så som testarna vill att det ska bli. Kollade lite 720p.hdtv.x264.mkv, funkade utan problem, bra skärpa och flyt i bilden.

Mer utförligt test kommer om ett tag :)

Vispen74 gillar detta.
  7. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Hur är skärmen? Gör det någon märkbar skillnad med 1280x800 tro(flame/burning)?

8. debbox

debbox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Upplösningen gör nog störst skillnad när man kollar på stora mängder text kan jag tänka mig. Men film eller slösurf tror jag inte att man käner av det. Det är ändå en rätt liten skärm.

9. bodilsson

bodilsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ainol Novo 7 Elf ll

Köpte en Ainol Novo 7 Elf ll. Fick dock inte veta att det inte ingick någon AC-laddare. Har nu haft plattan på laddning via Adapter och USB i 96 timmar och batteriet är fyllt till 74%....
    Har själlv hittat och köpt en AC Charger eftersom Tablet-Kungen säger sig inte känna till att det finns... På kinesiska sidor kan man dock läsa att AC Chargern är en "free gift".
    Väntar nu med spänning på att få min laddare, funkar det inte är den här surf-plattan totalt värdelös!

10. debbox

debbox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Köpte du via tabletkungen?

Jag fick med en ac-laddare fast för us, men ingick en us>eu-adapter i mitt paket.

11. aliveathome

aliveathome Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte nätadapter från Clas Ohlson

Jag köpte min Elf 2 från Simply Electronics (http://electronics.simplyelectronics.net/search?w=ainol novo7 elf ii)
    och där ingick bara originaladaptern med engelsk omvandlare.

Min första tanke var att hitta en svensk omvandlare men efter att ha läst att den medföljande originaladaptern var av tveksam kvalitet (http://www.slatedroid.com/topic/34471-charger/) åkte jag till Clas Ohlson och köpte en istället (Art. nr 36-4219 http://www.clasohlson.com/se/Batterieliminator-20-W/Pr364219000)

12. bjwe

bjwe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej alla!

Tänkte bara säga att jag har lagt upp en unboxing och en recension av Ainol Aurora II hos tabletrepublic. Länkar nedan. Dock är dom på engelska men det borde inte vara nått problem? :)

http://tabletrepublic.com/forum/android-tablet-reviews/novo-7-aurora-ii-unboxing-partybob-2301.html

http://tabletrepublic.com/forum/android-tablet-reviews/novo-7-aurora-ii-review-partybob-2326.html

Har ni några frågor som ej besvaras i dessa kan ni gärna fråga. Jag har fortfarande plattan hemma så jag kan köra tester på den om så önskas.

13. aliveathome

aliveathome Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För den som vill montera Elf 2 i bilen kan jag meddela för intresserade att hållaren med art nr 511317 från Brodit passar perfekt. Den är egentligen till Kindle Fire men Elf 2 är nästan identiskt lika stor.

14. ignotech

ignotech Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

AC adapter ingår alltid till ELF2. Bara att dom kommer separat. Dummaste jag hört att inte skicka med laddare. Alla nya plattor, Elf 2, Auroa 2, Cube U30GT m.m. kommer i smala kartonger med laddare separat.

15. Kviske

Kviske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har stora problem med att plattan blir överhettad. Efter en timme i kylen :-) funkar den 5-10 min, sen lägger den av. Har testat att installera ett par olika rommar som enligt spec ska lösa överhettningen men utan resultat.

Någon som har ett bra tips på vad jag kan göra?

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

16. debbox

debbox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kör just nu med 0717 FLSuperstore och har inga problem med överhettning.

Vad gör du när den blir överhettad? Jag har spelat angry birds och raging thunder utan problem, i minst 2 timmar.

17. tobbek

tobbek Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Beställde 2st elf ii från gadget greats precis.. 1601SEK för 2 stycken om det inte tillkommer massa avgifter sen.. bra pris :) Hoppas den är värd pengarna bara.. var inte på att köpa Marquant från jula för 999:- men antar att den här är lite bättre? :) Tog gratis frakt så tar väl 10-18 dagar innan man får den.. bara att hålla tummarna nu.. är ni som har elf ii nöjda?

18. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

För priset är jag mycket nöjd med min elf 2a måste jag säga!

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

tobbek gillar detta.
  19. tobbek

tobbek Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Låter bra, har du testat att koppla den till tv via hdmi? Och spelat upp någon film eller så?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

20. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Nej. Inte kopplat den mot ngn tv ännu.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2