Problem: Akut hjälp, något gick väldigt fel.

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av TheLolligator, 16 maj 2013.

1. TheLolligator

TheLolligator Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej Swedroid!

Jag testade att flasha Ubuntu, för att det verkade intressant! Och det funkade ju som det skulle. Men morgonen därpå vaknade jag upp till att det stod en text där det stod att mitt lagringsutrymme var slut.

Nu har jag lyckats att frigöra 2.9 GB, men det står fortfarande att jag har använt 11 GB, trots att jag har systemåterställt mobilen, jag har även testat att flasha olika roms. Sen har jag även gått genom lagringen och tagit bort de mesta mappar som fanns.

Men när jag går in "Lagring" så står det;
    Bilder: 302 mb
    Hämtningar: 1,35 gb
    Appar: 126 mb
    Misc: 638 mb
    Cache lagrad data: 3,12 mb
    Ljud och musik: 112 mb
    Och allt detta är ju inte ens nära på att ta upp 11 GB.

Så vad är det som har hänt egentligen?
    Alla hjälp uppskattas! Tack på förhand! :)

2. Frisell

Frisell Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243

MINA ENHETER

Låter som du har gjort 2 systempartitioner tycker jag, fast jag är inte så haj iofs. Har du kollat i roten med nån filhanterare med root access?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. TheLolligator

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för svaret! Men jag är själv inte så kunnig på Android, så vet inte riktigt vad du sa betyder exakt! Men jag har en filhanterare med root access, men vad exakt är det man ska leta efter?

4. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Hur gjorde du när du flashade Android igen? Min teori är att telefonen partioneras om en aning när man flashar Ubuntu. Om man flashar stock, vilket resulterar i att alla filer - inklusive all media osv - raderas, partitioneras den tillbaka till det den var tidigare. Det är dock endast en teori så jag har ingen aning om den stämmer.

Jag flashade Ubuntu på min Nexus 7 och flashade sedan stock via fastboot när jag skulle återgå till Android. Jag lät den starta upp och kolla så att allt funkade och sedan flashade jag en rom i recovery. Jag har i alla fall inte haft några problem hittills.

5. Frisell

Frisell Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243

MINA ENHETER

6. TheLolligator

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om det nu blev ett fel med partioneringen, finns det något sätt man skulle kunna återställa det på? Så det borde gå att bara flasha stock? Men försvinner min root då? Och var i sånna fall skulle jag kunna hitta en "Stock-rom"?

Ber om ursäkt om jag ställer frågor som svaren är väldigt självklara på, har inte dunderkoll! :)

7. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Ja, root försvinner när du flashar stock inklusive all eventuell media och liknande som kan tänkas finnas lagrad på telefonen. Google lägger ut stockromar här: https://developers.google.com/android/nexus/images Se till att ta rätt Galaxy Nexus bara.

Ställ frågor du :) Man måste ju få fråga för att lära sig! Svaren är inte självklara. Det är ju som sagt bara en teori så jag har ingen aning om det stämmer.

8. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det kanske skulle fungera att starta upp telefonen i recovery läge och sedan välja att formatera alla partitioner istället för att nöja sig med en wipe, efter formatering bör det vara så enkelt som att flasha in stock eller custom rom för att komma igång igen. Har du prövat att ladda in din backup som de flesta guider uppmanar till att man gör innan man gör stora förändringar eller hoppade du över det steget?

9. TheLolligator

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tackar för all grym hjälp jag har fått från er på Swedroid! Grymt! Problemet har nu löst sig. Formaterade minnet. Nu verkar allt fungera som det ska!

Tack!

10. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Härligt! :) Hur formaterade du minnet? Gjorde du det i recovery eller via fastboot? Och vilket minne är det vi talar om? :o