(Akut) Sd-kort: oväntat problem

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Desiro, 25 jan 2011.

1. Desiro

Desiro Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

jag har en htc desire och har haft den i 3-4 månader nu.
    idag inträffade ett problem, när jag tog upp mobilen från fickan står det att SD kortet är monterad som skrivskyddad och "oväntat problem med sd-kortet, tryck för...."
    Jag har försökt att starta om telefonen, ta ut sd kortet och sätta in det igen men inget verkar funka.
    Har läst lite andra trådar här men inget gav en direkt bra vägledning, då jag inte är datageniet.
    Om man nu skall formantera, hur gör man och vad händer med mina filer?

Tack på förhand!

2. Tobbis

Tobbis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag fick också detta problemet ett tag, varje gång jag startade spotify så ploppade det upp att minneskortet var skrivskyddat. Jag löste det tillslut genom att formatera om minneskortet genom datorn och sen dess har det aldrig krånglat igen.

Formatera kan du göra genom datorn, Koppla in telefonen och välj diskenhete, sedan högerklickar du bara på minneskortet i filhanteraren i datorn och väljer formatera. Alla dina filer kommer att försvinna så ta en backup på allting innan. Koppla sedan ur telefonen ur datorn så skapar telefonen de standardmappar och liknande som ska ligga där. Tänk också på att appar som ligger på sd kortet kommer att försvinna.

Last edited: 25 jan 2011
  3. Desiro

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Tobbis!

Hur gör man en backup på filerna?
    Min dator tycks inte finna diskenheten när jag ansluter den till luren, någon som vet varför?

Tack igen

4. Desiro

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fortfarande samma problem, någon som kan bidra med hjälp?

5. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    I telefonen ,Testa att gå till inställningar och program och där utveckling, tryck på utveckling och i den menyn bocka i USB-felsökning. Backa ut och testa om luren hittas av datorn nu?

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Kan vara bättre att ta ur kortet ur telefonen och sätta i en ren kortläsare i datorn.

Swedroider gillar detta.
  7. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Ja det gör jag själv alltid, det är mycket lättare.Men frågan är väl om datorn hittar kortet? Gör den inte det så är det inte lätt.Hittar datorn kortet och man kan plocka ur filerna så kan man gå till "den här datorn" syns kortet där så högerklicka på det och välj att reparera filsystemet automatiskt.Bocka i bägga rutorna där tryck OK och vänta tills det är klart.Nu funkar oftast kortet, skicka tillbaka filerna och kolla så de inte är skrivskyddade.
    Kan vara bra att formatera kortet också, sedan kopiera tillbaks filerna som du sparade i en mapp någonstans på datorn.

Last edited: 25 jan 2011
  8. Tobbis

Tobbis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Inte säkert att man har tillgång till en microSD läsare, annars är det klart bästa sättet.

När du kopplar telefonen till datorn, får du då upp fråan "Välj en anslutning" med fyra alternativ varav ett är "Diskenhet" på telefonen? Får du det så ska du välja diskenhet så kommer den upp som en flyttbar disk på datorn (på samma sätt som ett usb-minne) med namn t.ex. "flyttbar disk (E:)" i "Min Dator". Sen går du bara in i den mappen, markerar allt och kopierar och lägger i t.ex. en mapp på skrivbordet på din dator.

När du gjort detta går du tillbaks till "Min Dator", högerklickar på flyttbar disk och väljer formatera, sen klickar du ok. När du gjort detta så kommer kortet att vara tomt och då kan du bara kopiera in alla de filer och mappar som du sparade förut. Sen är det bara till att koppla ur telefonen och hoppas att allt funkar.

Får du inte upp frågan "Välj anslutning" när du kopplar in telefonen första gången så gå till (på telefonen) inställningar -> Anslut till PC -> och se till att "Fråga mig" är ikryssat. Testa sen igen.

Funkar det fortfarande inte så kan du gå in på Inställningar ->Program->utveckling och kryssa för USB-felsökning och testa igen..

Sen kan du alltid testa att gå in i inställningar->SD och telefonminne och klicka på "Montera bort SD-kort". Vänta sedan tills det är bortmonterat och välj sedan montera SD-kort på samma stället. Testa sen igen...

9. Urban explorer

Urban explorer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick detta problem en gång i samband med att telefonen oväntat stängdes av, förmodligen samtidigt som någonting skrevs på minnekortet och detta resulterade i korrupta data. Jag löste det genom att plocka ur minneskortet och stoppa in den i kortläsaren i datorn och därefter körde jag Scandisk på kortet. Felaktigheter hittades och reparerades och därefter funkade kortet som vanligt igen. Man kan åtmindstone testa detta innan man formaterar... :)