Diskussion: Ålandsbanken

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 5 jul 2017.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag undrar om någon här har Ålandsbanken. Är de bra?

Intresserad pga. 0,25% ränta från första kronan. Är idag kund hos Forex Bank, Ikano Bank och Skandiabanken (Forex Bank är min primära bank). Skandiabanken får jag ingen ränta hos (de kräver minst 100k och då är räntan 0,05%). Forex Bank ger 0,10% och Ikano Bank 0,20%.

Räntorna gäller sparkonton vilket är det jag är ute efter.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Räntan på banken är så låg att den knappt motsvarar inflationen (prisökningen på varor och tjänster), men det är klart att 0,25% är bättre än 0,1%.

Övervägt fondsparande? Avanza Zero eller Nordnet Superfonden kanske vore ett bättre alternativ?

Avanza Zero: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero
    Nordnet superfonden: http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0000J24W

Hänvisar till den stora ekonomitråden också: https://swedroid.se/forum/threads/stora-ekonomitraden-sparande-aktiehandel-fonder-etc.136460/

3. Droid55

Droid55 Guest

Är pinsamt dålig på ekonomiska begrepp men det stod lite på sidan som tur var.

Begriper inte riktigt vad fondsparande är heller. Det jag vill spara till nu vill jag använda inom 1 år kanske så det är ingen livsbesparing. Tänker att lika gärna som att ha pengarna på en bank med 0% ränta eller 0,1% så kan pengarna få ligga hos en bank som ger 0,25% istället. Många bäckar små liksom.

4. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu vet jag inget om just Ålandsbanken men man ska vara medveten om att många banker fiskar efter kunder genom att erbjuda bättre ränta under en kortare tid.
    Om man nappar på betet och blir kund i banken brukar det sedan visa sig att efter ett halvår eller ett år så har de sänkt räntan till samma nivå som alla andra.
    De gör så för att de hoppas att folk inte ska orka byta bank när de sänker räntan igen.

Jag har sett den här svängen med SBAB, ICA-banken, Forex och nu senast Collector. De har alla kört med påtagligt bättre ränta än konkurrenterna under en kortare tid för att sedan sänka räntan igen.

Vill du verkligen få lite ränta på dina sparpengar så titta på alternativ som Hoistspar, Marginalen eller SveaDirekt som alla har legat på högre räntor under en lång tid.

bernard gillar detta.
  5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

På ett års sikt är nog fonder bara att rekommendera för den spelsugne. Fler förslag på räntekonton finns hos compricer.

6. Droid55

Droid55 Guest

Jag har haft Forex Bank sedan 2013 och har hela tiden fått ränta för pengarna. Valde inte Forex Bank pga. ränta i första hand men det är något jag har upptäckt senare är mycket uppskattat. Innan hade jag Handelsbanken och att gå från 0 kr till några hundralappar extra om året är inte fy skam. Lägg därtill gratis VISA som jag kan använda överallt mot Handelsbanken egna "Maestro".

Överförde en stor summa från Forex Bank till Ikano Bank eftersom de betalar det dubbla. Tror jag avvaktar med Ålandsbanken dock. Ikano Bank ligger ju nästan lika högt och jag känner mig mer bekväm med dem. Forex Bank är fortfarande min huvudbank så jag har kortpengar och lönen där.

Får kika på Hoistspar, Marginalen och SveaDirekt.

Kollade faktiskt på Compricer när jag upptäckte Ålandsbanken. :)

Last edited by a moderator: 6 jul 2017
  7. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    430
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello