Alarmet startar inte

Diskussion i 'Hero' startad av rudas, 12 november 2009.

1. rudas

rudas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag har stött på ett mycket irriterande fel med HTCs inbyggda Clock/Alarm funktion. Alarmet fungerar inte bra.

Så här kan jag återskapa problemet
    1. Settings->Date/Time -> disable Automatic (dvs disable use network provided values)
    2. Sätt ett alarm.
    3. Låt telefonen gå i sleep (tryck off/on-knappen)
    4. Alarmet går inte av förrän du startar telefonen (trycker off/on-knappen)

Det verkar som om klocka inte uppdateras när telefonen är i "sleep mode".

Är det någon som vet hur jag kan fixa detta?
    Var kan man rapportera buggar på detta?

(Använder en nyligen köpt HTC Hero)

2. rudas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Startade om telefonen, och nu fungerar det.
    Men fortfarande väldigt irriterande.

Är det någon som vet vad felet kan bero på? Så man inte missar ytterligare alarm

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag kan inte reproducera det på min Hero (2.73.405.5). Vilken version har du?

Har du installerat ett av alla korkade program som dödar processer?

4. rudas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har installerat TasKiller men kan inte komma ihåg att jag använde det.

Problemet är löst efter att ha rebootat telefonen, så jag antar att jag får lägga denna "bugg" på is tills jag ser den igen... :)

5. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Mitt larm går inte alltid igång, dessutom ringer det inte alltid i tid.
    Kan diffa på någon minut upp till en timme. Senaste veckorna har det varit ganska konsekvent 5 min efter utsatt tid.

6. nanab

nanab Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem som Json_81. Känns som att telefonen går ner i något viloläge för så fort som man petar på skärmen så går alarmet igång.

7. grus

grus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft samma problem som rudas. Larmet går inte förrän jag slagit på skärmen, man hinner då se att klockan först ligger väldigt fel för att sedan uppdateras och larmet går av.

Får se om en omstart hjälper. Dock känns det inte bra, när det hänt en gång vet man ju aldrig när det händer igen..

8. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    367

MINA ENHETER

Omstart hjälper. Om det bara är tillfälligt har jag dock inte hunnit testa.

9. baa

baa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har haft samma problem och även för mig *verkar* en omstart ha hjälpt men det känns ju inte helt pålitligt...

10. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag har 2 förslag

1. Uppdatera telefonen om du inte har gjort det

2. Avinstallera alla taskkillers, starta om och låt Android hantera processerna.
    Androids processhantering fungerar och om du inte stör den genom att slumpmässigt döda processer så får du en stabilare telefon. Du bör endast döda processer som har hängt sig och det kan du göra med appen Astro.

Jag använder alarmet varje dag och det funkar alltid

11. G4il1

Mottagna gillanden:
    367

MINA ENHETER

Som svar till Skywriter så jag har uppdaterad telefon, Standard Rom. Har iofs taskpanel installerad men den hade inte använts sedan omstart. Hade inte startat om telefonen på 2 veckor ca och märkte att telefonen blev segare och segare och det var då som Larmet slutade fungera för mig.

Har innan dess också vart oförstående till alla som haft problemet då det funkat klockrent för mig så detta kan nog hända vem som helst om man har lite otur och någon process hänger på något sätt.

Och jag antar att det är ASTRO Filemanager du pratar om då appen Astro är en app för att titta på stjärnorna. Det är bra att vara tydlig ;-)

Last edited: 20 november 2009
  12. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Du har inte slagit på funktionen i TaskPanel att den startar automatiskt? :)

Och när din mobil blir seg, vad är det för process(er) som drar mycket cpu då? Kan man se med tex Astro Filemanager eller Robotop.

13. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Tack för förtydligandet:)
    Även om man, pga vädret, nu behöver en app för att se stjärnorna så är det att titta in i Androiden som känns viktigast när den krånglar. ASTRO File Manager är det du ska använda för att hålla koll på apparna.

Taskpanel har väl en autokillfunktion. Det gör att den kan ställa till med oreda i systemet även om du inte aktivt använder den. Då vissa task killers har liknande autofunktioner så råder jag till att avinstallera dom och sedan starta om telefonen för att få ett friskt system.

Android är inte Windows. Android har en inbyggd processhanterare som faktiskt funkar och det finns även en städare som rensar upp efter minnesläckor. När man använder task killers till annat än döda processer som hänger sig stör man systemet som då antingen blir slöare eller instabilt.

14. G4il1

Mottagna gillanden:
    367

MINA ENHETER

Gällande TaskPanel:
    1. Jag har haft programmet installerat och använt det från och till sedan jag köpte telefonen i Augusti.
    2. Japp jag har full koll på hur android hanterar bakground apps. Jag har sett den utmärkta filmen som beskriver det på android devs hemsida.
    3. TaskPanel har funktionerna att starta automatisk, vara en ongoing task och ha Auto-killer igång men ingen av dessa är igång. Jag använder programmet helt manuellt och dödar bara kända processer som jag vet jag inte kommer använda på länge, på samma sätt som man kan göra med ASTRO Filemanager.
    Har gjort så sedan jag köpte telefonen och det är bara en enda gång som problemet med att alarmet inte funkar har uppstått och det då jag som sagt inte ens använt TaskPanel men efter en omstart har allt funkat som vanligt igen.

Visst kan TaskPanel eller liknande program om de är i autoläge antagligen skapa problem men det kan ASTRO Filmanager också om man använder de fel.

Jag tror att detta, i alla fall i mitt fall, kan var en oturlig hängning av någon process vilket inte är helt ovanligt i nya operativsystem.
    Självklart är det dock bra att dessa buggar kommer upp och att android / HTC devs får reda på dem så att de kan fixa till dem till ny revision av operativsystemet