Aldrig mera köper jag lokalt... (lång historia)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Bobby, 3 maj 2010.

1. Bobby

Bobby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Jag bara känner att jag måste dela med mig av denna historia som utspelade sig i en lokal datorbutik (vill inte hänga ut varken personalen eller butiken). Det är så att jag har problem med min laptop, jag skulle växla från windows 7 till xp igen men det blev något fel så nu sitter jag alltså med en laptop som inte har ett OS = oduglig dator. Självklart har jag försökt att åtgärda felet själv med att t ex försöka göra en bootbar usb sticka med xp men det har inte funkat trots upprepade försök.. så när jag som bäst höll på att dra datorn i väggen av ren frustration sa min flickvän att hon vet en butik här i stan som gör service på datorer och är hyffsade (det där hyffsade fick hon senare äta upp). Så vi sätter oss i bilen och åker in till stan, väl inne i butiken förklarar jag mitt problem, varvid konversationen går ungefär såhär.

Jag - Hej, kör ni service på datorer?
    Säljare - Ja det gör vi
    Jag - Ah vad bra, jo.. jag har en dator (visar datorn) utan os.
    Säljare - Jaha..(kollar på datorn), ja du har ju en windows home xp license iallafall
    Jag - Ja.. jag hade tankat ner windows 7 och lagt in innan utan problem men tyckte den blev allt för slö så jag försökte ändra tillbaka men det gick tydligen inte. För nu har jag inget os alls och en bootbar usbsticka funkar inte heller, trots upprepade försök.
    Säljare - Jaha.. (tänker lite) har du försökt att köra med en bootbar skiva då?
    Jag - (Börjar bli smått irriterad) Ser du någon CD/DVD-läsare?
    Säljare - Oj, nej det gör jag inte.
    Jag - Hur som helst, min flickvän rekommenderade er för att ni skulle vara bra och billiga så jag undrar hur mycket ni skulle ta för en service av min dator. Alltså lägga in nytt os.
    Säljare - Jaha.. (funderar länge)
    Jag - (Blir ännu mer irriterad av tystnaden och denna trögtänkta person)
    Säljare - 1500
    Jag - VA!?! 1500? Driver du med mig? Jag har en godkänd license och jag som inte är sådär påläst på datorer fattar ju att ni bara behöver dra hem xp, installera sen skriva in min licensenyckel.
    Säljare - Mhmm.. (tänker iiiiigen....) Men det är många faktorer som spelar in i priset
    Jag - Lyssna nu.. (var jag irriterad innan så kokar jag av ilska nu) jag övervägde min flickväns förslag om att anlita er därför att det vore kul att stödja ett lokalt företag än att åka till kalmar. Du vet lika mycket väl som jag att vi oskarshamnare åker till kalmar på helgerna, hellre än att gå här hemma i stan och försöka hitta en t-shirt. Du kan inte missat alla skriverier om detta
    Säljare - Nej, (tänker ännu en gång...) men jag kan bara beklaga och önska dig lycka till om du väljer att åka till kalmar och lägga in din dator där. Kostar ju en del att åka.. nästan billigare isåfall och låta oss fixa det.
    Jag - Du.. (överhettad) jag åker tamejfan hellre till kalmar och lämnar in datorn samtidigt som vi får en underbar shoppingdag än att lämna in min dator till er som är sämst på service och saltar priset till nivåer som jag vet inte vad..
    Jag - (tar tag i flickvännen) kom nu så går vi
    Säljare - (precis när jag öppnar dörren säger han) Du vill inte tänka över erbjudandet iallafall?

Så nu sitter jag fortfarande här med en laptop som inte funkar och undrar hur många bitar den kan gå i om den träffar den asfalterade gatan från 4:e våningen.

2. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För det första, tycker jag du överreagerar en aaaaaning. Det är ditt fel att din dator inte fungerar och inte försäljarens. Jag håller med om att 1500;- är överpris så det bara smäller om det, men varför inte bara gå ut ur butiken och hålla käften istället för att stå jag skrika på snubben? Du har enbart dig själv att skylla.

För det andra, filma gjärna om du kastar ut datorn från 4e våningen [​IMG]

3. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jobbigt, om du kan ladda ner xp själv är det ju bara att köpa en extern cd-rom för typ 300kr och göra det själv.

Om du inte kan ladda ner det så brukar man kunna ringa supporten på datorn och be om en ny skiva.(Gjorde detta själv på min netbook när jag såklart tog bort restore partitionen :P)

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.382
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är det för dator och vad är det som inte fungerar med din bootbara USB-sticka och hur har du gjort den bootbar, något speciell guide som du följt? Är stickan bootbar i andra datorer? Jag tror nog att vi kan hjälpa dig att lösa problemet på egen hand.

Det är ofta många som har problem med att göra bootbara USB-stickor med XP, det är ju långt från lika simpelt som att göra en bootar Windows 7-sticka. Du hittar en testversion av W7 här om du vill prova med verktyget ovan och se om det funkar att återgå till W7 i alla fall.

Prisförslaget om femtonhundra var rent ocker, en tredjedel av den summan hade varit rimligt. Själv tycker jag att det är fullt förståeligt att man blir arg när någon så uppenbart försöker dra en vid näsan.

5. Bobby

Bobby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Håller med dig delvis där.. visst är det mitt fel att datorn är det skicket den är i men en försäljare måste kunna ta lite skit ibland även om jag kanske överreagerade lite väl mycket. Men om jag slänger ut den kanske jag kan slänga upp en film på händelsen, varför inte?

Matenrou, funkar det även om man blåst hela datorn på allt innehåll? Jag vet inte om jag gjort det men jag vill bara gardera mig.

Bernard, jag har en minilaptop, acer a150? Jag har prövat en j*vla massa guider på nätet, programmen som jag använt har varit hp's egna för att göra stickan bootbar, wintoflash, petousb med mera. Jag har kunnat boota stickan MEN får ALLTID hal.dll error och när jag googlat på det och gjort som de har sagt så har allt gått åt helvete.. jag kan inte åtgärda felet. Hur många gånger jag än kör igenom guiderna så slutar det ALLTID på hal.dll error.

En annan konstig sak som jag sett är att jag bara ser C:/ partionen på 3,5 gb, resten av de ca 155 gb:en är borta på något mystiskt vis. Så jag vet inte om jag kan återställa datorn till win7 då det kräver mer än 3,5 gb uttryme.

6. aethis

aethis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

skulle kunna vara så att imagen du skriver in på stickan kan vara skadad. jag hade det problemet och fick ändå köra en del av w7 installationen. tog ett par försök innan jag fattade vad som var fel :P

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag tycker inte 1500 är överdrivet mycket med tanke på att det mer eller mindre rör sig om en konsulttjänst. Det är ju antagligen ungefär timmes jobb det handlar om.

Tala gärna om ifall du hittar nån annan firma som gör jobbet billigare.

8. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Alina systems i Uppsala tar 695kr för en ominstallation, dock med lite förbehåll:

"Ominstallation av OS
    Installationsmedia och licensnyckel samt drivrutiner skall finnas med i originalutförande. Ominstallation av äldre datorer med w95, w98, NT, 2000 och Millenium kan utföras mot timtaxa. 695 kr"

Så visst finns det billigare ställen.

9. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja men där ingår ju inte att rota fram installationsmedia och antagligen gäller det att burken har inbyggd CD/DVD-läsare också. Och som sagt var, drivrutiner är ofta mycket jobb att rota fram.

10. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    I just detta fall så har Acer alla drivrutiner på sin hemsida så det är inget större problem att hämta hem dem, Acer har ju även en service-telefon, 020 - 25 25 00 om man fortfarande har garanti, 0900-1006610 om man inte har garanti och det kostar då 13 kr/min.

I sak håller jag dock med dig, ska man leta reda på installationsmedia, drivrutiner etc så drar nog kostnaden iväg.

Last edited: 3 maj 2010
  11. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Precis. Annars är det ju bara att stoppa i en skiva och boota om i princip. Och det behöver man ju knappast hjälp av en databutik för? Så om en kund kommer till butiken kan man ju misstänka att det är nåt problem med installationen... och då vill man kanske inte sätta ett för lågt pris eftersom det är risk att det blir strul.

12. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Finns det ingen Swedroidare i närheten som skulle kunna hjälpa dig? Hade du bott här i närheten hade jag gjort ett försök.

13. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag rekommenderar att du drar ner en ny image-fil av Windows XP från nätet (helt lagligt i och med att du äger en licens).

Sedan skapa en bootbar version av den till USB-sticka.

Ett par guider du kan testa med, om du nu inte redan testat dom.. :)

http://wintoflash.com/home/en/ (egentligen en app för att sköta det hela)
    http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera-windows-xp-med-ett-usb-minne

Kolla även i BIOS för datorn om du kan ändra "first boot device" (eller liknande) till removable device i stället för hard drive eller liknande. Alternativt att du kan trycka t.ex. F12 under uppstarten för Boot menu och där kan välja att starta från USB.

Eller så följer du denna guide till punkt och pricka som gäller för Acer A150. Ingår att stänga av något i BIOS, trycka F12 vid boot och säkerligen en del annat roligt kan jag tänka mig.. De nämner även hal.dll error :)

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=38&t=8151

Last edited: 4 maj 2010
  14. Bobby

Bobby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Jag var påväg att gå bakåt i webbläsaren när jag såg "eller så följer du denna guide..". I och med att jag testat de två övre guiderna men också den guiden du nämnare... dock!! är undantaget att stänga av d2d recovery vilket jag ej testat. Sen nämner han också att ta bort usbminnet och boota om.. inte heller testat. Så jag ska testa denna guide ikväll och se om den funkar.. Tack Kosmiq!

bjoli, inte vad jag vet. Bara min flickvän men du vet tjejer.. behöver knappast förklara varför.

OBS! Ni behöver inte låsa denna än, måste ju fixa felet först :-)

15. deppan

deppan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Irriterad? För att han försöker hjälpa dig / diagnostisera problemet? Hur kan du bli irriterad över en vänlig fråga? Har du damp? Visst att han inte såg att du inte hade någon dvd, det var ju inte precis så att han gav dig ett knytnävsslag i ansiktet? Alla kan göra misstag.

Hur kommer du fram till att de är sämst på service?
    Du säger själv att du försökt på flera sätt, försäljaren kan mycket väl utgå att det är något problem / något som ställer till det och föreslår således ett högre pris än för en vanlig installation. Om det inte varit några problem med datorn hade du ju kunnat fixa det själv? Dessutom brukar det nästan alltid vara bökigt att hitta rätt drivrutiner oavsett modell/märke.

Om priset inte passar dig, vänd på klacken, håll tyst och gå därifrån. Jag håller med om att det var dyrt, men ditt beteende är helt uppåt väggarna.

Det är folk som du som gör att det suger att jobba i butik.

Last edited: 4 maj 2010
  16. Bobby

Bobby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Jag anser om man jobbar i en datorbutik ska man kunna se om det finns en CD/DVD-läsare eller inte.. det var inte så att han kollade på den med ena ögat en millisekund, nej han vred och hade sig med den och han hittade ju faktiskt lappen med licensen. Fråga mig inte varför han vred och hade sig med den, jag är inte så datorkunnig.

Angående att dem är sämst på service baserar jag på bland annat att på den icke existerande kunskap som denne person innehåller och att han inte går efter "kunden har alltid rätt", det om något fick jag lära mig i skolan att det är regel nr 1.

Det är folk som du som gör hindrar utvecklingen i samhället. Vad tjänar det att hålla tyst? Var ärlig och säg vad du tycker istället. All kritik är bra kritik.

Jag kan hålla med om att jag kanske gick lite över gränsen och detta utspel är inget som brukar återkomma vid butiksbesök av olika slag. Jag var bara så jävla förbannad på min dator och när han (säljaren) var så dryg och när det kom till priset så brast det. Hur som helst, är detta ingen butik jag går till igen. Det blir att sätta sig i bilen och köra 8 mil eller ta det via nätet.

17. njb

njb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

IT är ett av de få yrkena man förväntas göra allting gratis. Med motivationen liknande denna: ja men du vet ju redan hur man gör, varför ska jag då söka reda på informationen?

Svaret på detta är busenkelt! Jag har skaffat mig denna information och erfarenhet under flera år/decennier. Varför ska då du komma och trivalisera detta, om det nu är så enkelt och snabbt fixat, gör det då själv. (vilket du bevisligen försökt men inte klarat av)

Priset du fick över disk kan jag hålla med om var ganska högt. Men å andra sidan så tog han nog i överkant för att inte lova ett för billigt pris och sedan stöta på en massa problem som kan dyka upp, drivrutiner etc.

IT är fortfarande svårt för folk att begripa att det är tjänst/yrke, liknade allt från en hantverkare t.ex. rörmokare till t.ex. advokat

Mina 5 cent!

18. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Han är nog glad att slippa dryga kunder som du.

Det var väl inte hans fel att du lyckats sabba din dator?

19. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag tror du trots allt gör bäst i att skaffa en slimmad liten usb-dvd läsare. Jag har också en Aspire One Aoa150 och fick problem med trasig restore-partition. I fallet acer så skickar de inte med någon xp-skiva med datorn (eftersom de anser att restore-partitionen skall kunna användas för att rulla tillbaka operativet - vad som händer när själva restore-delen blivit kaputt framgår inte alls......).

Med det sagt, kan du riva ner xp-home och bränna på en cd och jaga fatt en billig cd/dvd läsae så gör det. Det har du säkerligen igen i framtiden om du ska installera andra grejer den vägen.

(kolla även ebay, t.ex liknande detta: http://cgi.ebay.com/USB-2-0-Externa...ge_Internal&hash=item33519b6c57#ht_1607wt_940

Jag köpte själv min därifrån och själva mekanismen i min är en samsung trots att spelaren själv är "no-name").

20. upnorth

upnorth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Standardutförandet är att installera via skiva, en skiva du inte hade med dig. De hade behövt hitta och skapa en iso-installation för usb och börjat testa sig fram precis som du gjort. Jag skulle gissa att med goda förkunskaper hade det tagit mellan 1-2 timmar vilket gör priset helt ok. Med allt färdigt hade de förmodligen klarat det på under 1 timme och för runt 500.

Jag har jobbat för bland annat OnOff och hade förmodligen svarat exakt lika som säljaren i fråga. Du lackade ut för absolut ingenting, och du bör nog be din tjej om ursäkt...

Annars känner jag kosmiq och han brukar ha (någorlunda ^^) koll, lycka till! ;)