All kalenderdata borta efter synkning med Googles kalender

Discussion in 'Frågor och support' started by netza, Sep 26, 2014.

1. netza

netza Baby Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Core Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Core Plus
    Platta:
    Huawei Mediapad 2
    Går en kurs tillsammans med en bekant som häromdagen hade glömt sin mobil hemma och kände sig vilsen utan sin kalender. Jag berättade då om fördelarna med att synka med google så hon kan logga in i en dator och kolla kalendern där om det skulle hända igen.

Så idag skulle jag hjälpa henne. Google-konto hade hon redan inlagt i mobilen osv. Så jag gick in på konton och satte på synkning av kalendern. Men när det var klart fanns ingenting synkat till google och ALLTING hon hade lagt in i sin fullmatade default kalender var borta.

Klickade runt och hennes android-kalender ska visa både telefonens och googles men båda är helt tomma, både kalendern i tfn och via google i datorn. Jag kan förstå att google-kalendern givetvis är tom men var tog all data i hennes gamla vägen?! Den borde väl inte ha påverkats överhuvudtaget? Google-synkningen ska väl bara skapa en ny kalender?

Laddade hem en annan kalender-app för att lättare kunna skifta mellan kalendrarna men nej, kalendern som är default är tom.

Hon fick starta om telefonen men det hjälpte inte.

Hon är oerhört beroende utav kalendern då hon tydligen har minnesproblem. Känns jättehemskt att ha åsamkat henne detta då jag har haft 4 Androider och aldrig haft problem med synkning, det ska ju bara ske automatiskt. Även när jag själv gick från default-kalendern till google flöt det bara på.

Jag har googlat runt och detta problem verkar sträcka sig så långt som till 2011! Lyckligtvis för de flesta dyker datan iaf upp i kalendern i datorn och då fanns det lösningar men för de där all datan bara försvinner från alla enheter har jag ännu inte hittat någon lösning.

Under kalendern i programhanteraren finns data kvar så den verkar inte raderad så sett, så datan måste ju ligga kvar i telefonen någonstans? Men hur kommer man åt den? Kan man återställa? Kan man säkerhetskopiera datan eller exportera kalendern på något sätt? Jag försökte leta runt i menyerna men hittade inget där på den korta tid vi hade.

Hon har en äldre modell av Sony Xperia, Android 2.x tror jag. Har sony något program man kan säkerhetskopiera med?