Alla apps, sms och inställningar borta efter uppdatering

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av bulist, 3 aug 2010.

1. bulist

bulist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag uppdaterade min Spica idag (via Kies från v 2.1 till en nyare version) och nu är allt jag själv installerat eller ändrat borta - sparade SMS, apps, samtalslogg, installerade applikationer, bokmärken etc.

Appsen går ju ganska enkelt att återställa, men värre är att deras inställningar också är väck. Var sparas programmens inställningar?

Jag tror inte att att Kies varnade mig för att detta skulle hända eller gav en möjlighet att göra en backup.

Är detta normalt för Android eller är det Samsung som fallerar? Finns det nåt jag kan göra för att undvika att det händer igen?

2. Prompel

Prompel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

3. bulist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar. Jag är hyfsat nördig och kan nog reda ut det med rootandet och allt. Vanliga användare kan bara gråta.

Det är oerhört slarvigt av Samsung och/eller Google. Uppgradering av mjukvara ska inte radera personlig och unik information!

Är det likadant på HTC eller andra tillverkares androider?

4. mekstro

mekstro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

"Uppdatering" i de här fallen brukar betyda att telefonen får en ny rom flashad.
    Då ryker ALLT utom data på minneskortet.
    Det fungerar inte riktigt likadant som på en PC där du uppdaterar en enskild komponent via t.ex. Microsoft Update.

5. Prompel

Prompel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tanken er vel at all viktig informasjon skal være lagret i "the internet cloud", som f.eks. Contacts, Calendar, osv. Android er relativt nytt, så det er ikke alt som er like polert som på en iPhone.

Men Samsung har definitivt gjort en dårlig jobb med support-programmene, som Kies og NPS. Bruk heller Odin.

6. bulist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett surmagat förslag till varningstext från Samsung:

"När du uppdaterar telefonens mjukvara kommer all din personliga information att raderas och vi kan tyvärr inte erbjuda någon backuplösning eftersom Google Android fortfarande är en Alpha-version som ännu inte har full funktionalitet. Vill du fortsätta? JA/NEJ"

7. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Hade du bockat i "back up my data"? Om inte skyll inte på Google Android.