Alla föredrar vi Android, men vad hade du tagit från iOS?

Discussion in 'Allmänt' started by Marooned, Oct 12, 2012.

1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Vi är väl många som är bekanta med iPhone och iOS, vissa kanske t om "gått över" från iPhone till en Android-baserad telefon.

Men vad skulle ni valt för funktioner i iOS om vi hade fått välja fritt och lägga in i Android. Det kan vara både mjukvara och hårdvara.

Tänkte att man kanske kunde få fram någonslags generell "supertelefon" om man tar från båda och blandar.

Vad tror ni?

2. Illbleed

Illbleed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Blev sittande, tänkandes en stund när jag såg den här tråden. Jag har levt med olika iphones sen jag importerade min första 2007 och bytte till en S3:a i augusti.

Tycker det är jäkligt jobbigt att behöva svepa över musikspelaren i låsskärm/eller trycka på ikonen i på hemskärmen för att starta den. Dagens I-landsproblem?

Så..det enda jag kommer på efter 5 års användande att jag saknar är "dubbeltryck" för att öppna musikspelaren. (vilket antagligen går att fixa?)

Last edited: Oct 12, 2012
  3. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Skit i dubbeltryck ;) Skaffa en alternativ låsskärm(jag använder Widgetlocker) och släng upp en musikwidget på låsskärmen så slipper du dubbeltrycket utan då är det bara att byta direkt i widgeten :)

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

4. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det hade varit bättre om man kunnat ändra ljusstyrkan samtidigt som autonivå är på. Alltså att man justerar referensnivån helt enkelt.

Stromma likes this.
  5. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det vore väl i så fall innehållet i appstore, det finns en del appar där jag skulle vilja ha som inte finns till android (och inte ser ut att komma heller). Inte riktigt en funktion men ändå. Sen är ju ökad hastighet och minskad batteriförbrukning alltid trevligt :) . Och att automatiskt vara garanterad uppdateringar, men det finns ju på nexusarna så det är inget större problem.
    Vad gäller hårdvara... rätten att göra rektangulära telefoner vore najs.

6. christianX0

christianX0 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det enda jag egentligen saknar riktigt mycket efter alla år med iPhone är Appstore!

7. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det enda jag saknat har varit "Find My iPhone". Det är riktigt snyggt implementerat.
    Nu har jag hittat Cerberus anti theft som har fler smarta funktioner, men den är inte alls lika polerad som Find My iPhone.

8. start79

start79 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns appar, exempelvis Lux free.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

9. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nu kanske jag tänker helt fel, men borde inte Find My iPhone och liknande applikationer vara något man använder ytterst sällan, exempelvis när telefonen blir stulen när eller om man glömmer den på en parkbänk?

I sådana fall borde väl exakthet i positionen vara viktigare än ett polerat gränssnitt? Eller syftar du kanske på polerat i ett annat avseende?

Jag har aldrig haft tillfälle att använda något av alternativen, så vet inte hur väl de fungerar.

Det enda jag skulle vilja ha från iOS är svep-multitasking. Jag är medveten om att det inte är äkta multitasking, men det är riktigt smidigt att byta mellan två öppna program genom att svepa över skärmen.

Sleepwalk likes this.
  10. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag menar helheten. Just exakthet i positionen är helt suverän på Find My iPhone vilket jag inte uppnått med någon Android-app.

11. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

iPod-appen alla dagar i veckan. Klarar av att sortera ljudfiler enligt kategori. Mer logiskt uppbyggd. För att få samma funktionalitet i Android behöver jag två, ibland tre olika spelare.

12. Fet

Fet Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

I princip allt som går att göra i iOS går att göra i Android också, dock ofta mycket bökigare.

* Enkelheten och det genomtänkta, enhetliga och snygga användargränssnittet.
    * AirPlay är grymt snyggt, för att spela Spotify digital direkt till en eller flera hifi-anläggningar eller spela upp hd-bild från svtplay till tv'n.
    * iClouds backup-lösning - kör automatiska backup'er (på allt) och återställer OTA.
    * Shared Photostream - dela/skicka oförändrade foton till utvalda prenumeranter.
    * Guidad åtkomst - låsa vissa delar av telefonen, t.ex. hårdvaruknapparna och delar av användargränssnittet, prefekt när barnet leker med telefonen/plattan.
    * iMessage - transparent skicka sms/mms gratis till andra iOS och OSX-användare, utan att behöva lägga till användaren.
    * FaceTime - transparent kunna växla mellan telefon och (gratis) video-samtal utan att behöva lägga till användaren

bjarneh likes this.
  13. Stefan-1987

Stefan-1987 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hallå! Jag har aldrig haft en iPhone då jag tycker om att anpassa mycket och därför har jag kört med Android dom senaste åren. När de kommer till hårdvara så skulle jag vilja ha utseendet, glaset fram och bak, dock utan hemknappen. Det har Android lyckats riktigt bra med, softkeys. Mjukvara, det måste nog vara låsskärmen. Tycker det är den snyggaste slidern som finns idagen telefoner.

/ Stefan

14. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Saknar det glasiga från iPhones
    Dagens! :teeth:

15. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Går att göra.

16. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har aldrig haft någon iPhone och heller aldrig själv utvecklat appar för den. Dock har jag sett kod som andra har skrivit för iPhone. Om jag fick välja något från den miljön att ta till Android så vore det dock deras utvecklings-miljö. Att kunna skriva kod (hela program) i C i stället för Java vore ett lyft. Sedan är jag dock glad att Android är lite smidigare när det gäller att få ut sin app på "market" (play/appstore).

Så sent som igår lade jag ned mina planer på att utveckla ytterligare en Android-app därför att utvecklingsmiljön för Android är så omständig och begränsande. Det känns lite som att sitta och trampa på en trehjuling på motorväg och veta att man har 20 mil kvar att trampa innan man är framme. Då önskar man att man hade något bättre än en trehjuling när man blivit bortskämd med bättre fordon i andra miljöer.

Kanske är detta en förklaring till att en del tycker att det finns mera appar för iPhone än Android.

m v h Henrik

17. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

En bättre låsskärm som gör att jag kan välja om jag vill gå direkt från notiferingen till smset, mailet eller liknade. Och nej, man ska inte behöva köpa nån app som ibland buggar ur eller flasha in roms och grejer, det får andra personer som tycker det är roligt, jag använder min telefon till den är ämnad för. Jag vill ha en stock telefon som funkar bra från början.

Och kanske helt enkelt snyggare skrivna appar, finns väldigt få snygga appar med bra fuktioner. Antingen ser dom ut som skit och funkar bra, eller så är dom snygga och funkar dåligt. Dock börjar det komma mer och mer snygga och bra appar.

18. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Notifikationsbubblor på ikonerna, för olästa meddelanden osv.

velonoir and Sebastiank like this.
  19. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    iMessage!

velonoir likes this.
  20. Dakar

Dakar Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Airplay och så är tyvärr en del appar är bättre i appstore än i play, dvs samma appar men har sämre funktionalitet som android app.