Alla kontakter utbytta..

Diskussion i 'Allmänt' startad av PatricF, 23 jun 2010.

1. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tjena,

Av någon anledning så försvann alla mina kontakter och ersattes med min styvfarsas kontakter när jag syncade om med min gmail..

För några månader sedan så hade jag en iPhone och då kopplade jag in den i styvfarsans iMac för att exportera mina kontakter till en fil, och sedan importera i min gmail. Det fungerade hur bra som helst förutom att några veckor senare såg han att hela hans adressbok hade blivit ersatt av min. Jag tänkte inte mer på det mer än att det måste ha varit iTunes eller liknande som syncar automatiskt..

Jag har haft syncning av stort sett sedan dess och nu idag satt jag igång syncningen för jag ville uppdatera alla profilbilder med facebook osv.

När jag stog på systemet och skulle köpa dricka till midsommar så fattades jag tydligen 200kr (pinsamt) och tänkte ringa till morsan eller någon och fråga om dom var nära en dator och kunde föra över från mitt sparkonto.
    Svettig och stressad som jag är försöker leta upp ett nummer att ringa men märker att adressboken ser heelt konstig ut, massa namn jag aldrig sett förut osv.

Skiter i det och plockar bort lite dricka bara.
    På hem vägen sitter jag och tänker på vad som kan vara felet och det enda jag kom på var att det måste vara min styvfarsas kontaktlista som har blivit syncad med min gmail av någon anledning.

Jag drar hem och kollar igenom hans iMac och jo visst, det är hans adressbok jag har i telefonen. Jag kollar igenom inställningar och hittar att man kan synca med sitt google konto, men den var avbockad så den syncade ju inte. Men Ändå har den syncat alla hans kontakter till Min gmail!?

Alla mina kontakter är borta, drygt 200st och det går inte gå tillbaka eller liknande heller..

Anledningen till att det hände nu var att jag har alltid haft syncningen av så det kan ha hänt när som helst att mina kontakter försvann och ersattes av gubbens..

Är det någon som vet om man kan fråga google att återställa min adressbok på min gmail eller få tillbaka det på annat vis?
    Får fan panik nu..

2. PatricF

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Efter lite "research" på mitt gmail-konto så såg jag att den helt plötsligt har börjat synca "Mina kontakter" och inte "Alla kontakter" som den gjorde innan.
    I Alla kontakter så ligger allting kvar men i Mina kontakter så ligger styvfarsans och mina 3 senaste tillagda..

Hur gör jag för att den ska synca Alla kontakter?

3. PatricF

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Efter lite djupgrävande i inställningarna på telefonen så hittade jag i Adressboken att man kan välja vilka "grupper" man vill visa så jag kryssade i alla och nu fungerar det..

Så jag löste problemet själv igen :P
    Dock undrar jag varför den betedde sig så konstigt? Helt plötsligt bara visar vissa kontakter och syncar med min styvfarsas dator när det inte ens är specifierat!?
    Hel skumt..
    Jag har iaf bytt lösenord nu så om hans iMac vill synca igen så måste man skriva in nytt lösenord..

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Tur att det löste sig!

Av denna historia tycker jag att vi lär oss tre saker:

1) Använd aldrig några inloggningsuppgifter från en dator som du inte litar på.

2) Lita inte på en Mac

3) Om du har några data som du anser vara värdefulla, se då till att du har backup på dessa data.

m v h Henrik