Alla mina problem med Android

Discussion in 'Xperia neo' started by tokani, Aug 24, 2011.

1. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vill skriva av mig lite. Jag har en Sony Ericsson Xperia Neo och har haft den sen slutet av juni 2011. Den är bra men ... Hela tiden är det nåt knas som gör att man blir irriterad. Om det beror på Android (2.3.3), SE ROM (3.0.1.A.0.145), installerade appar eller på hårdvaran har jag ingen aning om.

Igår skulle jag lyssna på FM-radio. Stoppar i lurarna, startar appen och den söker upp kanaler. Ställer in P3 men det kommer inget ljud! Micklar med alla ljudinställningar utan resultat. Väljer även att prova att få ut ljudet genom högtalarna men det är bara tyst. Kanalen är inställd för jag kan trycka på den häftiga knappen för TrackID som hittar låten som spelas fast det inte kommer ljud. Till slut tröttnar jag och stänger av mobilen och startar om. Sen funkar radion! Bra? Näe!

Jag återkommer i denna tråd med fler problem snart.

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Rent krasst borde väl denna tråden höra hemma i Xperia Neo-delen av forumet?
    Jag har t.ex inte det problemet med min Nexus S - då jag inte har nån FM-radio i den...

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill du ha hjälp med något? Dela med dig av erfarenheter? Bara spy galla?

Sent from my Nexus S using Tapatalk

4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Om jag skrev en tråd över alla problem jag har haft med alla telefoner jag ägt..
    Då skulle jag ha haft lika många trådar som detta forum har.

Jag har haft problem med min Nexus S som lösts med en omstart eller prova igen senare.
    Jag har haft problem med mina SE x10/minis etc som lösts på liknande vis.
    Min sambos iPhone som hon har som jobbtelefon har haft problem som lösts som ovan.
    Min iPad jobbet gav mig har visat problem jag löst..

Var vill du komma med tråden?
    Felet du beskrev lagades ganska enkelt. Och det är knappast något vida känt att
    radiomottagaren skulle ställa till problem. Inget generellt. Något temporärt bara.

Ta't lugnt och ha det roligt med luren istället. Blir något fel - prova igen senare eller
    boota om så ska du nog se att din produkt funkar som den ska.
    Återkommer det - prova fräscha till mjukvaran. Återkommer det igen är det troligtvis
    att du har lyckats få en defekt telefon och begär att den lagas. Inga problem.
    Så ser det ut för alla och det är knappast tänkt att luren ska ha ett problem.
    Oavsett märke.

// A

5. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är tacksam om nån ger mig hjälp. Jag vill dela med mig av mina erfarenheter. Jag tror tyvärr att det är många som upplever liknande problem. Jag menar såna problem som är diffusa och svåra att rätta till.

Ovanstående problem med radion t.ex. Jag kontaktade SE support. Det första svaret jag får är att installera om deras mjukvara. När jag påpekar att jag alldeles nyss gjort det så blir svaret att jag skall starta telefonen i säkert läge och se om felet kvarstår. Jag har ju startat om telefonen och fick då radion att fungera men den slutade att fungera igen dagen efter.

Nästa svar är då att jag skall köra ett dygn i säkert läge utan att använda några tredjepartsappar. Övningen syftar till att jag skall försöka hitta om det är något installerat program som gör att radion inte fungerar.

Jag förstår att det är svårt att vara support när det gäller sådana här ärenden men jag undrar om det ska vara så här med telefoner. Man ska acceptera att det inte fungerar. Man ska installera om operativet och sitta en halv dag och återställa alla inställningar etc.

Jaha, man skall tydligen acceptera att man måste starta om sin telefon dagligen.

Jag tycker min telefon är jättebra på många sätt och det är mycket som fungerar men ibland blir jag så trött på det som inte fungerar.

Nej, jag vet inte riktigt vart jag vill komma med tråden. Är det så att man inte får påtala brister i mobilen/android?

6. Moby

Moby Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte om detta är något specifikt problem med Android dock. Du har kanske använt en dator någon gång med windows eller linux eller macOS eller liknande? Ibland blir det konstiga problem som att datorn låser sig eller en skärm inte hittas mm Det löser man med en omstart och om problemen kvarstår får man felsöka eller kanske ominstallera operativsystemet. Såhär fungerar datorsystem. Ibland blir det fel för det är oerhört många processer som pågår hela tiden. Fascineras istället åt att det fungerar så bra som det gör. Jämför med smartphones o datorer för 5 år sen bara... och nästa år funkar det kanske ännu bättre men du får nog vara beredd att starta om dina datorer och mobiler även då!

7. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jorå, jag har använt datorer. Nej det är nog inte specifikt Android men jag tycker inte jag upplevde det så med de iPhone som jag haft tidigare. Och definitivt inte med Linux som jag kör på mina datorer. Och heller inte på Windows numera på jobbet. Det var väl veckor eller månader mellan omstarterna på iPhone, samma med Linux. Min neo startar om sig själv ibland. Det kan man ju tycka är smart :)

Jo, jag fascineras mycket över att dagens smarta telefoner kan så mycket och fungerar bra på många sätt. Men ibland rinner bägaren över tycker jag. Och då undrar man om tillverkarna borde fokusera mer på att det fungerar än att hitta på nya funktioner (som fungerar halvbra).

8. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Oj, nu funkar radion igen utan att jag gjort nåt. Mer än att vänta och prova igen. Glad för att den fungerar, ledsen för att det är instabilt.

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Tycker det låter som du har fått ganska bra support. Vet inte riktigt vad du tycker är irriterande. Man måste ju ge tillverkaren eller operatören en möjlighet att hjälpa dig innan du gnäller kanske är det fel på din telefon och den måste bytas ut eller så har du hittat något fel i deras mjukvara som förhoppningsviss kan fixas i nästa uppdatering. Det finns fel i alla produkter och man ska inte gnälla om man faktiskt får hjälp. Om denna hjälp slutar i inget så kan du gnälla.

10. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte ens fm-radio i min, för att LG glömt ta med mjukvara för det. (men hårdvaran är där). Har inte kännt detta som ett problem. Kan du inte köra SR app istället?

11. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Funkar andra ljud i burken om FM-radion slutar funka?

Telefonen ska iaf inte fela på detta vis så du kan få detta avhjälpt i och med att du har
    garanti på den.

Beträffande stabilitet;

Polarens x10 ligger just nu på 110-120 dagars uptime.
    Jag har klarat runt 60 på min x10, runt 55 på x10 mini samt 49 på min Nexus S.
    Nexus S:en behöver bootas om eftersom ibland lägger radiodelen av, dvs den som
    hanterar GSM/UMTS och samtal.

SE har stabila telefoner. Det är något unikt i ditt fall och värt att inte överseende med.
    Särskilt eftersom du faktiskt använder funktionen.

// A

tokani likes this.
  12. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har taskig 3G-täckning ibland. Men annars är ju SR-appen kanon!
    Tycker det är bra med FM-radio ibland.

13. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, andra ljud fungerar.
    Stabilt! Det var kul att veta att det kan/ska vara stabilt och inte behöva ombootningar. Man blir ju tveksam när man läser att många verkar tycka det är ok att boota om ofta.

Grejen är också den att jag inte har lust att skicka in mobilen och vara utan den i 1-3 veckor. Då vill man ju vara hyfsat säker på att den blir bättre. Tänkte samla ihop lite fler fel som man kan ta på samma gång innan jag reklamerar.

14. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Flyttar till Xperia neo.

15. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

OK, nu går jag igång igen, nästa irriterande problem.
    Telefonen vibrerar inte när jag får SMS. Jo, jag har ställt in på minst 2 ställen att det skall vibrera. Jo, det vibrerar tex när jag drar ner ringvolymen till minsta, så vibratorn är hel. Jo, det vibrerade igår eller om det var i förrgår och jag har inte ändrat inställning för vibration. Ja, det har hänt förut att det inte fungerar, senast för nån vecka sen och på nåt sätt kom det igång igen. Då kontaktade jag supporten och svaret gick ut på att installera om, ta bort appar en efter en för att identifiera om det var nån som störde.

Nu har jag startat om telefonen men det fungerar ändå inte. Förra gången felet inträffade så startade jag om den i säkert läge men det funkade inte där heller. Tyvärr minns jag inte vad det var som gjorde att det började fungera igen. Kanske var det efter att jag installerade om mjukvaran. Har ingen lust att göra det igen eftersom det var hyfsat jobbigt att komma tillbaka med alla appar och inställningar.

16. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

I morse hade telefonen tappat kontakten med sim-kortet eller nåt. Jag var i alla fall tvungen att låsa upp sim-kortet. Telefonen låg på natten bredvid sängen med Gentle Alarm igång. Det är inte första gången det händer, det har inträffat 3-4 gånger vid olika tillfällen.

Varför? Glapp i simkortsläsaren?

17. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Säkert en spontan omstart. Hade det en eller 2 ggr innan update. Tror att det kan ha varit nån app som gjorde det, för det var bara under en eller 2 veckor. Identifierade aldrig vilken app det kan ha varit.

tokani likes this.
  18. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jaha ja det kanske var omstart.

Sent from my MT15i using Tapatalk

19. tokani

tokani Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Svarar i telefonen men jag hör inte den som ringer! Har hänt ett antal gånger, fungerar bra oftast men ibland inte.
    Så här:
    telefonen ringer, jag trycker på svara och håller luren mot örat och svarar, jag hör ingenting! Uppringaren hör mig. Jag har kommit på att när jag märker att det ofungerar kan jag trycka på högtalarknappen så kan jag i alla fall ta emot samtalet och köra högtalarsamtal.

Jag tror även att det ibland händer när det är jag som ringer upp.

Mycket obra!

Edit: jag har provat att starta om, att starta om i säkert läge, det funkar fortfarande inte. Även fel när jag ringer upp. Kopplar jag lurar till så hör jag.

Last edited: Sep 5, 2011
  20. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Läge och gå till stället du köpte den och reklamera?
    Den verkar trasig.