Alla uppdateringar äter upp mig! (Fråga om ROM's)

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av gosa, 21 okt 2010.

1. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Hej Alla!

Efter den senaste uppdateringen av Youtube, där utterligare lite utrymme försvann av min interna lagring (Desire) så började jag undra lite över det där med uppdateringar av de program som ingår "by default" i telefonen.

Vet inte om jag har fattat det här rätt nu, men det verkar som att för var uppdatering så blir det mer och mer som flyttas ut i den del av lagringsytan vi har tillgång till…

Flash – tar i ursprungsversionen inte plats i “vår” del av minnet, men efter uppdatering ryker 12mb
    Gmail – efter uppdatering försvinner närmare 5mb
    Youtube – efter uppdatering försvinner 1,3 mb
    Maps – 9,4mb

Jag som tidigare känt mig rätt nöjd med original-rom från HTC börjar nu undra om det går att koka ihop en ny rom, där gamla versioner byts ut mot nya – för återta värdefullt utrymme…

Går det att få fatt på en original-rom, plocka ur de apk's som är gamla, lägga in de nya och sedan flasha in detta?
    - Eller är det inte så enkelt?

2. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Om du ändå skall roota (för detta är vad som krävs för att ens påbörja vad du tänkt dig)
    så varför måste du isåfall köra kvar med original rom? När du ändå är igång så tanka på
    en riktig rom där du har fullt stöd för app2sd+ så försvinner dina problem spårlöst.

Annars kommer du sitta där igen om någon månad eller så även om alla gamla appar
    är ersatt med nya versioner.

Ser inte riktigt poängen i att köra root och sedan original rom, fast ändå inte eftersom
    du vill ändra på apparna i den.

En custom rom innehåller maps, gmail, youtube.
    Dock får du oftast köra in flash från market.

3. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Rootad är telefonen redan, så där är det inte något problem.

Poängen med root och original rom är väl att jag med root kan installera ett par apps jag normalt inte skulle kunna köra. Att sedan kunna göra en Nandroid backup är ju inte heller fel. Detta samtidigt som jag behåller en telefon som är så nära det som HTC tänkt sig som det bara går att komma.

Annars är skälet till att jag rootade att jag trodde det var just vad som behövdes för att jag skulle kunna byta ut min Orange-brandade Eclair mot en Obrandad Froyo. Orange España har nämligen ännu inte kommit loss med uppdateringen till Froyo. Nu verkar det som att det kanske går att göra RUU-flash ändå utan root bara man har ett gold card, men det var info som jag missade just då.

Utöver det är jag mycket nöjd med Sense - ser inte någon anledning till att byta ut det mot något annat.

Med all respekt - allt jag ville veta var om det låter sig göras, och isåfall om det är något jag kan göra själv utan större besvär. Jag citerar mig själv:

Det är liksom allt. Kan vi inte fokusera på vad jag frågar om istf för vad du anser vara bäst?

Ta det inte personligt nu, för det här är en generell observation men det verkar som att det bara blir svårare och svårare att få svar på sånt man undrar över/vill ha hjälp med utan att samtidigt bli ifrågasatt eller få någon annans egna värderingar istället för ett svar. Jag ser det här och jag ser det på forum i stort sett överallt.

4. Droid_281

Droid_281 Guest

Skulle gärna oxå ha svar på denna frågan då jag är helt enkelt jäkligt nöjd med froyo sense som det är standard. Det är bara denna lilla biten som fattas ;) Har kört rootat förut med olika customs roms samt riktig ap2sd. Det var kul i början men jag tröttna då man ständigt var tvungen att hålla på och uppdatera med nya romar som släpps, fanns alltid nån bugg som var åtgärdad i nästa update vilket ledde till en annan bugg. Orka liksom flasha in ny rom varje vecka och rensa allt i telefonen.

Finns annat här i livet än att sitta fastklistrad me luren i handen dygnet runt.

5. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Du kan byta ut vilka appar du vill bara du har .apk filen av den appen... Det gör du genom att öppna din rom (vilken som helst) med winrar, bläddrar dig till data/app eller system/app och tar bort eller lägger in appar med winrar fönstret öppet. Du kommer få en fråga om du ska uppdatera filen i winrar och då säger så klart ja :P

För att sedan flasha denna så måste Rom Manager vara inställt på att installera osignerade filer. Och du har sedan vilka appar du vill... men ta inte bort massa appar om du inte vet vad det är för något, det kan få din rom att icke fungerar som den ska.

6. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

- Word!

JAg snokade runt lite på XDA, och det närmaste jag verkar komma - hittills - är denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=773997
    Froyo Original med root och Superuser app med bootljudet borttaget.
    - I samma inlägg finns sedan "påbyggnads packs" att köra in, där en av dem är uppdatering av system apps.

7. Boxer124

Boxer124 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En undran!
    Min E-mail säger sig använda 112 MB av minnet i telefonen.
    Vilket ger mig problem med att den hela tiden klagar på minnes brist..
    Jag har satt maxstorlek mail på 5 KB och ingen nerladning av bifogade filer.
    Endast dagens mail lligger med (just nu 5 mail i inkorg och 3 skickade).
    Det hjälper inte om jag tömmer inkorg och skickat den förbrukar ändå 112 MB.
    Om jag startar om hela telefonen säger den fortfarande 112 MB.
    Någon som varit ute för något liknande?
    Eller har några tips om hur jag kommer ifrån detta?

8. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Supertack för ett bra svar!

Följdfrågor:

Funkar detta även på en RUU? Jag lyckades packa upp en nedladdad RUU, och i den ligger något som kallas system.img dit jag antar att mina grejjor ska... men hur kommer jag in i den? Hittade ett program som packar upp denna, men jag kan väl inte bara zippa resultatet, lägga på minneskortet och tro att jag kan flasha in det? Gjorde förvisso detta i 7zip, men winrar är väl inte bättre på att öppna img-filer än 7zip?

Nästa fråga - i apps-mappen ligger dels en .apk samt en .odex - funkar samma odex (exempelvis för gmail) eller var hittar jag motsvarande för den nya versionen?

Jag rootade med Unrevoked... vet inte om Clockworkmod Recovery klarar detta. klarar detta, men den infon ska man väl kunna hitta nånstans...

9. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag vet inte om detta fungerar på en RUU, men jag tror inte det... någon annan kanske vet? Blir inte mobilen orootad om man använder en RUU?

Det du behöver är en rootad froyo htc sense rom (jag antar att det är det du vill ha)... det finns på xda eller modaco. När du laddat ner den så gör du som jag beskrev ovan... tar bort det du inte vill ha och lägger in det du vill ha.

Om du flashar din rom från din recovery så ska det inte vara några problem med osignerade filer vad jag vet. Det gällde bara om du använder Rom Manager.

10. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

"Tappad" root är jag inte så orolig för, med Unrevoked är det mer eller mindre idiot-säkert att roota.

Hursomhelst - det blir nog en rom från länken jag postade tidigare. Där fanns ju t.o.m. ett uppdateringspaket som gör att jag inte behöver ändra i rom-en.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på hur jag ska göra med .odex-filen... får se om jag hittar nån info om det nånstans.

Tack igen!

11. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Självklart tar jag inget personligt och jag kunde tyvärr inte utläsa något från din
    profil att du redan var invigd i konsten att både roota och bygga dina egna roms
    och i stort sett är en guru inom just andriod och egentligen inte behöver någon hjälp,
    men att du redan löst din fundering och bara ville bekräfta det med andra.

Du anser dig se mer och mer ifrågasättandes i detta forum, nåväl. Jag anser mig
    se mer och mer otacksamhet och oförskämda inlägg från folk som man bara försöker
    hjälpa. Visst är det underbart hur ett mynt kan ha två sidor.

Ibland funderar jag ens varför jag bryr mig.

12. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Men du... jag ställer ett par frågor, och istället för att svara på just de frågorna så undrar du varför jag frågar, för att sedan säga åt mig att göra något helt annat...

- Hur många sidor har det myntet?

Om du inte förstår vad jag menar med det, se på Madeli's svar och jämför med hur du svarade. Det ena svaret var rakt och förklarande, det andra ifrågasatte varför jag ville göra just så.

- Gissa vilket av dem som var ditt?

13. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Anser fortfarande att du kunde varit mer Tydlig i ditt första inlägg.
    Jag fick bilden av att du var en av många som läst lite om root och nu undrade
    lite hur det fungerar och om man bara kan kasta in lite hur som helst i så kallade
    roms, nu när du varit nöjd med ORIGINAL HTC Froyo, men tycker att minnet
    tar slut.

Jag är Hemskt ledsen att jag ens försökte bry mig om dig och att jag inte insåg
    hur otroligt grym du faktiskt är på det här med roms och root.
    Vilken tur du hade att Madeli insåg detta, eller rättare sagt, vilket tur hon har
    att hon insåg det så att hon inte behöver ha dig flåsandes i nacken efter en
    ursäkt.

Garanterat sista gången jag ens öppnar den här tråden.
    Ha ett bra liv

14. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Det kanske du har rätt i... man kan alltid vara tydligare.
    Att jag är ett fullfjädrat proffs på android, roms och rootning är det nog aldrig någon som sagt - tvärtom, jag är rätt mycket nybörjare inom området.
    (Vet inte ens hur det gick att läsa något av mina inlägg så fel... du har rätt - jag måste bli ännu tydligare)

Däremot är jag villig att lära, men för att det ska fungera måste jag ställa frågor, och jag hoppas givetvis få svar på just de frågor jag ställer, så att jag om möjligt sedan kan hjälpa näste person tillrätta. Det är oftast så det brukar funka, och det var också så det funkade under de två riktigt intensiva veckorna som jag hängde i Unrevoked's irc-kanal när de testade 3.21rc. Jag började som en nybörjare som nästintill gjorde i byxorna av nervositet innan jag kom till skott med min rootning (krävdes ett par glas vin innanför västen för att det skulle bli riktigt bekvämt). några dagar senare satt jag (vi var givetvis flera) och hjälpte andra - på fem språk - igenom processen med att roota sina telefoner, och många av dessa såg jag sedan hjälpa andra på samma sätt vartefter tiden gick...

Hela denna process lärde mig roota telefoner med hjälp av Unrevoked, och den lärde mig hur man gör för att få in en RUU i den. Nu vill jag lära mig med om hur det funkar med apps och rom's och därför hade jag hoppats på (och fick också - så småningom) bra svar på just mina frågor, inte på att bli ifrågasatt om "varför" jag ville veta mer..
    Trist att du ser det så, det verkar nästan som att det blev lite personligt till slut... Ber om ursäkt för det.

Men du har rätt... vi kan lägga ner nu, för jag fick svar och du blev förnärmad i processen.
    Det kan inte bli rätt jämt. JAg lämnar nog också tråden nu.

- Tack alla för hjälpen!

Last edited: 21 okt 2010
  15. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Men ... nu så lugnar vi ner oss :P Eller det har ni redan gjort kanske ;)

Att jag råkade svara rätt var väl ren tur... tror inte Wolfy menade något illa med sitt svar. Alla svarar så gott man kan och jag vet att Wolfy bara försöker vara hjälpsam! Allt är bara missförstånd från båda sidor :)

Nu har gosa fått svar så denna tråden kan ju låsas :)