Allakartor appen

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av mardah, 4 sept 2009.

1. mardah

mardah Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eftersom det finns en del frågor och kommentarer angående Allakartor appen startar jag en tråd här i forumet.

@foo
    Att välja vilka kartor som visas i startmenyn är en bra idé och något som jag redan planerar att implementera. Bra poäng att kunna ändra så att appen inte använda GPS även om GPS är tillgängligt!

@manny
    Om du har GPS:en avstängt används basstationer och wifi för att bestämma din position. Är GPS:en på är det den som används i första hand.

2. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Sen vore ytterligare en trevlig sak att presentera träffen i mobilens google maps, så man kan få vägbeskrivning och samtidigt se vart man är.

3. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det vore kul att kunna skriva en recension/ladda upp bild när man testat något nytt, spara favoriter och/eller möjlighet att spara bilder och/eller beskrivning.

Vet ej om detta togs upp i kommentarer rörande nyheten.

4. zippz0r

zippz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det skulle ju vara ännu bättre om det även fanns resturanger, mataffärer, bensinstationer etc.

5. frippz

frippz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag misstänker att den här appen inte fungerar på Samsung Galaxy. Jag får bara upp förslag från Stockholm. Någon annan med en Galaxy som kan bekräfta?

6. mardah

mardah Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Möjlighet att skriva recensioner kommer i version 0.7 som är planerad till nästa vecka. I 0.7 ska jag även försöka få med en sökfunktion så man kan ange adress istället för att nuvarande position används.

Restaurangkartan, Pizzakartan och Barkartan är på väg men jag vet inte exakt när det blir, ni kan se vad Ted Valentin har för planer på www.tedvalentin.com.

Fortsätt gärna komma med kommentarer och förslag!

//Martin

7. mardah

mardah Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@frippz

Det låter konstigt, har du GPS- och/eller Nätpositionering aktiv? Testa gärna att stänga av GPS:en och använd endast nätpositionering. Om det inte fungerar gör tvärtom.

Om appen inte kan bestämma nuvarande position blir det mitt i Stockholm som används.

Visas rätt position i Google Maps?

Last edited: 5 sept 2009
  8. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Well, jag vet faktiskt inte. Jag har inte lyckats få upp några alternativ för programmet. Finns det en meny om man trycker på meny-knappen?

9. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Han menade troligen i telefonens inställningar under Security & Location. :)

Låter utmärkt att fler typer av kartor är på väg. :)

10. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, doh! :D Japp, jag har båda påslagna. Ska testa att slå av GPS:en.

11. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Vore ju inte fel om vi kunde få EN databas med alla POIar i Sverige. Detta kan kanske vara början på detta?

12. egodeus

egodeus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Grymt!!!

Som, möjligen, sagts tidigare. Ett sätt att använda google's api och få "directions" från där man är till stället man vill till vore helt underbart!

13. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu testade jag att slå av GPS på min Galaxy och då fungerade appen mycket bättre. Jag sitter hemma i Kville och får upp förslag riktigt nära. Dock blir det knas när jag slår på GPS:en igen. Då får jag förslag som är 1,2 km bort och som visar sig vara t.ex Motala. :D

Rättelse: Nu får jag helt plötsligt upp korrekta förslag igen. Måste vara SBS på min ände. :D

Uppdatering: Det verkar som att jag får lite knasiga resultat så fort min Wifi slås på. Frågan är om det har nåt samband, eller om det bara är jag som får för mig saker här...

Last edited: 6 sept 2009
  14. mardah

mardah Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@frippz

Kul att du fick lite bättre resultat utan GPS. Kan det vara så att din senaste GPS position inte är uppdaterad? Har du mobiltäckning när GPS:en är av och Wifi på?

15. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mja, jag ser GPS ikonen mellan varven, så antingen är det Allakartor som använder den, eller min väderwidget, så jag vill hoppas att positionen ska vara korrekt.

Lite synd är det att behöva stänga av GPS:en bara för att Allakartor ska fungera. :(

16. wgren

wgren Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem - när GPS är på så envisas den att tro att jag sitter ungefär på Götgatspuckeln på Söder - några kilometer sydost om min verkliga position på Kungsholmen. Men när jag slår av GPS funkar det fin-fint.

Tack för en riktigt bra app för övrigt, när dom små skönhetsfläckarna är raderade kommer den vara super. :)

17. mardah

mardah Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för all feedback. Jag ska försöka hitta en smart lösning så att bästa tillgängliga positionen används i första hand.

18. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Säg gärna till om du hittar en bra lösning, i sthlm traveling så kollar jag vilken som senast uppdaterades gpsen eller network från lastKnownLocation och tar den.

I ditt fall kanske du kan börja med att göra så här samtidigt som du väntar på att gpsen drar igång och uppdaterar med en senare och mer precis position?

Så här löste jag det, lite stökigt däromkring men iaf.

http://github.com/johannilsson/sthl...rtist/sthlmtraveling/SearchActivity.java#L215

19. mardah

mardah Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@johannilsson

Ja det är inte helt enkelt att lösa, senaste positionen är inte alltid den bästa osv. Testade att alltid börja med network och sedan uppdatera positionen när jag fick GPS fix. Denna lösning var jag inte helt nöjd med. Om jag kombinerar det med att titta på vilken som är senast uppdaterad kanske det blir bättre.

20. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER