Fråga: Allmän fråga om reklamation med liten men uppenbar spricka + specifik fråga om man kan limma själv

Diskussion i 'Allmänt' startad av aetl, 21 maj 2024.

1. aetl

aetl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Oneplus Nord 2 5G, inköpt juni 2022 på Elgiganten. Hela framdelen med skärmen har i stort släppt från resten av telefonen. En snabb googling på "oneplus nord screen loose" antyder att jag inte är ensam om detta.

Har varit normalt varsam med den i nästan två år, tappat den enstaka gånger men det har inte märkts mer än att det är ett 2 mm skråma och ett par hårfina sprickor. Det här uppstod för typ ett år sen. Har inte märkt något problem förrän igår. Inget annat problem med mobilen, fortfarande utmärkt batteritid etc.

Jag förväntar mig helt att Elgiganten kommer säga "du har tappat den så det är ditt fel, skickar vi den på reparation får du stå för kostnaden". Det gjorde de när jag hade kameraproblem med tidigare mobil. "Dom kommer inte godkänna det", dom varande Asus i det tidigare fallet.

Allmän fråga: Finns det något bra argument mot detta, t.ex. avgörande i ARN eller domstol som säger att butiken inte summariskt kan hävda att alla fel på varor med t.ex. en liten spricka beror på kundens oaktsamhet?

Specifik fråga: kan man limma fast skärmskrället själv? Isf vilket slags lim bör man använda? Annat att tänka på?

IMG_0032.jpg IMG_0030.jpg

2. Kent

Kent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 114
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Platta:
    Ipad air M1
    Platta 2:
    Ipad 10.5 pro
    Iom. du har tappat den och det finns synliga skador är det nog kört. Dessutom borde du ha kontaktat Elgiganten inom skälig tid när felet uppstod (två månader räknas som skälig tid). Summa summarum: Elgiganten kommer troligen neka reklamationen vilket är helt enligt konsumentköplagen.

Edit: Missuppfattade att skärmen lossnade igår, men iom. det finns fysiska skador på mobilen lär Elgiganten som sagt neka.

Laga själv: Det går, det enklaste är att leta upp en how to-video och följa den. Vissa använder sig av lim, men det korrekta är att köpa riktig tejp som passar just din mobil. Väljer du att limma kan du använda ex. E8000-lim från Fyndiq.

Länk till Ifixits guide.

"Annat att tänka på?" Akta kablarna

aetl och NiklasO gillar detta.
  3. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Liknade hände på min Pixel 7.
    Jag superlimade dit skiten, funkar klockrent.

aetl gillar detta.
  4. aetl

aetl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack båda!

5. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

kolla men oneplus själva. inte eltrabanten. hjälpte flera sony z3c ägare att få garanti direkt från sony när eltrabanten vägrade garanti.

aetl gillar detta.
  6. aetl

aetl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag chattade med Oneplus, de hänvisade till en extern webbplats Care1 service. Bedömer de att garantin inte täcker problemet tar de 450 kronor för påbörjad felsökning. Det sannolika utfallet blir väl då att jag får betala 450 kronor för "ingenting" alternativt okänd summa för reparation. Vilket rimligtvis inte är värt det för en två år gammal mellanprismodell.

Sannolikt bättre att ta alltihop på shit happens-kontot och köpa nytt. Eller limma ihop den efter bästa förmåga och se hur länge det håller.

I vilket fall, tack för input, allihop!