Allmän info om procedurerna för att få root access i wikin!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av r0bber, 16 september 2009.

1. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har än så länge bara sneglat på att roota min Magic, har väl inte känt något riktigt behov av att göra det heller. Det här helt enkelt för krånligt och för många steg som jag inte känner att man får någon bra koll på i guiderna.

Guiderna verkar bra, men som sagt, det är verkligen "root for dummies" där och jag tycker mig inte få någon riktig uppfattning vad de olika stegen är bra för och vilka som behövs, utan bara hur man gör.

Jag skulle därför gärna se en artikel med allmän info. Det behöver inte vara några djupa förklaringar, utan ganska enkelt funkar bra. Typ vilka steg man kan göra, och vad varje steg är bra för etc.

Det finns ju dessutom många olika sätt att göra, så lite om vad som är bra/dåligt med resp metod kunde också vara bra kanske.

För egen del så går det bra att ta "diskussionene" i den här tråden, men jag tror att det nog kan finnas fler som också kan tänka sig att få en lite mer översiktlig bild av vad det handlar om. Man kan ju kanske börja här, och sen när det finns stoff till en wiki-artikel kanske skapa den då.

2. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Om du läser ordlistan så tycker iallafall jag att det finns en allmän info om root där.

3. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Läste du något annat än min rubrik nu?

Jag kanske har uttryckt mig lite luddigt, men jag utgick från att om man funderar på att roota sin telefon så vet man iaf ungefär vad själva effekten av det blir.

Det är alltså själva proceduren jag vill att det ska finnas en mer övergripande info för, utan att det ska vara en steg för steg-angivelse.

4. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag tycker du ska testa att följa steg 1 - 5 i guiden så får du rätt bra uppfattning om vad som händer utan att ändra något i telefonen.
    Men jag håller ändå med om att det vore trevligt med en egen guide i Wikin.

5. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jo, jag har läst där flera gånger, och jag har läst andra guider också. Jag tycker ändå att det finns endel frågetecken då det kommer bud om att man kan göra si eller så osv... Jag är övertygad om att om/när jag vill roota min telefon så kommer det att gå alldeles utmärkt att följa nån guide så och man får kanske en extra förståelse för vad som händer när och hur när man väl gör det. Men jag är ju inte ens säker på att jag vill roota min telefon, men jag vill ändå veta vad man kan göra.

Som jag har föstått det så är uttrycket roota mer än att bara få root access. Med root access byter man ofta rom, spl och så. Det jag vill ha är liksom vilka olika nivåer man behöver gå igenom för att uppnå vad, och t.ex. det här med att byta SPL råder det delade meningar om om man behöver byta den eller ej, men jag vill veta varför man vill byta den osv...

Jag vill väl även att delar som hur man customiserar rom:ar finns med också. Alltså egentligen allt matnyttigt vad gäller hela konceptet med att roota, utan att det för den sakens skull ska vara en how-to