Allmänfråga om mobiler med inbyggt batteri

Diskussion i 'Allmänt' startad av DarkWizard, 25 sept 2015.

1. DarkWizard

DarkWizard Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har alltid haft mobiler med löstagbart batteri eftersom jag tycker att det är en smidig lösning. T.ex. att jag kan plocka ut batteriet om mobilen låser sig helt. Men nu när även Samsung börjat med att ha inbyggt batteri i sina toppmodeller så ser det ut som jag får köpa en mobil med inbyggt batteri. Det jag funderar över är, finns det då någon slags resetfunktion som ger en motsvarande funktion till att plocka ut batteriet på mobiler med inbyggda ditton?

2. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Moderkorten i telefonerna brukar stödja att man håller in power-knappen tills dess telefonen stänger av.

3. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Som indika säger, fast jag har varit med om att min HTC M8 faktiskt inte löst detta mer än en gång...vid dessa tillfällen har telefonen varit svart och knappen intryck i över minuten utan resultat....oftast har det då gått en minut eller två till innan telefonen själv bootar om. När den gjort så har jag varje gång fått ett meddelande i displayen efter omstart att den kraschat och att HTC vill ha in loggarna på omstarten. Så det verkar ligga i någon watchdog att boota om ibland då även hard reset (långtryck på power) slutar fungera.

indika gillar detta.
  4. yeppeyump

yeppeyump Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Appropå inbyggt batteri...

Personligen är jag inte glad i inbyggt batteri. Går just nu i valet och kvalet om jag ska avboka Nexus 6P, och köpa den "bästa" med löstagbart batteri istället (LG G4?).

Jag kanske lever kvar i gammalt tänk, men det känns verkligen krångligt och onödigt dyrt att skicka in en enhet för batteribyte (ja, man kanske kan göra det själv i vissa modeller, men om det ska utföras av en auktoriserad verkstad...)? Batteri är ju trots allt en förbrukningsvara...

Jag brukar byta mobil efter dryga året år (ibland lite längre), och kapaciteten är märkbart sämre mot slutet, om jag inte redan bytt batteri.

Hur resonerar ni andra?

5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 289

MINA ENHETER

Håller på många sätt med dig. Känns alltid bra att kunna byta batteri om det finns behov för det men min erfarenhet av batterier är att man inte behöver byte dom som förr. Tog hand om en Iphone 4S via jobbet då den hade gjort sitt. Nollställd den och uppdaterade den och den fungerade hur bra som helst. Den var lätt över 2 år och inga problem med batteriet. Har även märkt detta på andra "gamla" enheter jag använt så min erfarenhet är att batterierna idag är väldigt mycket bättre än dom har varit.

yeppeyump gillar detta.