Diskussion: Allmänna tråden om P20/P20 Pro

Diskussion i 'P20-serien' startad av Fredriks, 5 apr 2018.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Tänkte vi kunde ha en sån här tråd där alla frågor och intryck är välkomna. Kanske det bidrar till ett mindre antal trådar


    Jag har allfall beställt en P20 Pro och är så sugen på att få hem den.


    För mig som uppskattar hemknappen på framsidan verkar den vara perfekt

    Har sett att någon/ några redan fått sina

    Hur upplever ni den?

    Kan man ändra placeringen på tillbaka knappen? Vill gärna ha den på hö sid och inte vä
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    På Mate 10 Pro kan du välja på detta:
     

    Bifogade filer:

    Fredriks gillar detta.
  3. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Har dessa två stöd för ARcore?
     
  4. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 266
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  5. Curlev

    Curlev Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har en P20 och på den kan du ändra plats på tillbaka-knappen så jag är säker på att det går även på PRO.
     
    Fredriks gillar detta.
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Kom igen nu ni som redan fått telefoner, dela med er av era intryck [emoji1]
     
    MatsGF och kissidor gillar detta.
  7. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Jag har lekt lite med frugans P20 nu. Generellt så är jag inte jätteimponerad, men det är ju inte Pro-modellen och det har inte använts så länge. Till det priset som telefonen landar på så är det ett jättebra köp, men om man är ute efter någon form av wow-känsla så vet jag inte vad som skulle ge det i den här telefonen. Det med att kameran känner av vad det är den fotograferar funkar utmärkt, däremot blir bilderna väldigt tillgjorda och ser väldigt redigerade ut i färger och så. Ogillar man det kan man ju köra utan auto och då framträder en väldigt bra kamera enligt mitt tycke. Jag är ingen kameraexpert men har ögon att se med och det jag ser är bra bilder, helt enkelt.

    Telefonen är rapp och skön i handen och jag tycker att den är riktigt snygg. Synd att fingeravtrycksläsarwen sitter fram och inte bak. Att den finns är bra, men generallt hade det varit snyggare om skärmen gick längre ner fram och man hade läsaren bak. Högst subjektivt tyckande, dock.
    Det är bra att man kan ta bort navigationsknapparna om man vill och köra med läsaren. Det jag inte klurat ut är dock hur man hoppar mellan de två senast använda apparna (dubbeltryck på fyrkanten annars). Sen kunde man ju med fingeravtrycksläsaren bak på tex Honor 8 dels använda den till att bläddra bilder, dra ner menyn uppifrån, programmera start av tre olika appar med den och lite annat kul. Det går inte med den lösningen som Huawei har nu.

    Notchen går att dölja enkelt och då syns den inte alls. Jag tycker det är snyggare så medan ägaren till telefonen vill att notchen ska synas. Hon tycker det är snyggare och att man då faktiskt ser att det är en ny modell...

    Tycker inte skillnaden mellan P10 och P20 är jättestor än så länge och jämför jag med den känsla jag hade första gången jag fick den Honor 8an jag använde tidigare så är det inte någon Wow-känsla nu.

    Oreo har jag inte haft tidigare och inte heller Emui 8 men utan att ha satt mig in i telefonen tillräckligt så ser jag knappt några skillnader vid begränsad användning. Vet iofs inte vad jag ska leta efter...

    Min fru har varit Iphone:are sen dagen vi träffades och hennes intryck sen än igår är att telefonen är snabb och snygg och Emui gör övergången ganska enkel. Det är en telefon som är väldigt billig i förhållande till prestanda, utrymme och kamera men det är samtidigt inte så att hon känner att hon till 100% kommer behålla den.

    Frågan är om jag vill ha den eller om det är bättre att vänta på något annat.
     
    MrC och Fredriks gillar detta.
  8. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Känns som man bör slå till på pro modellen för att få den där wow effekten, bättre batteri , kamera display och mer ramminne, men samtidigt kostar den 2000 kr mer,
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    För mig ligger nog wow effekten i att man gjort en telefon med fingeravtrycksläsaren fram och i övrigt en snygg design och att man stoppat i ett 4000 batteri ger också lite wow för mig. Det är nog dom sakerna som väckt ett ha begär i mig. Hade en S8+ och när S9 kom kände jag ingenting, ingen vill ha känsla alls faktiskt. Har inte haft någon wow känsla på några nya telefoner på ett tag nu. Uppbytet från S7e till S8 och sen S8+ var inte heller någon wow för mig, kanske hade det varit det om man valt att ha fingeravtrycksläsaren fram då det är viktigt för mig.

    Har beställt en Pro och hoppas den är så wow som förhandskänslan av den är [emoji1]
     
    Cash gillar detta.
  10. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Kanske är det så att wow-et kommer med Pro. Batteriet på P20n är helt okej hittils, mem inte så att jag häpnar. Nu blir det ju en hel del fipplande och testande och att man gör en massa saker med telefonen som man nog inte gör vardagligen, i alla fall inte så intensivt som nu, så batteriet får jobba ganska hårt. Laddade lite för en stund sen och då kom första riktiga tecknet på att det är en ny generation - det gick inte många minuter från 10% till 80%...borde tagit tid ;)

    En diskussion som inte hör hemma här kanske är den om 18:9 och notchen (första telefonen här hemma med dessa två "egenskaper"). Det är mycket smidigare att läsa på en 18:9 då det ryms betydligt mer på skärmen (jämförde med H8an som ligger i lådan och telefonerna är väldigt nära varandra vad gäller mått - men P20 är ju nästan bara skärm), men vad är egentligen poängen utöver det? Många appar och sidor är inte anpassade till detta format och varenda klipp jag sett hittils är antingen kapat på sidorna eller så får man en konstig zoom som känns tråkig.

    Vad gäller sorgebarnet notchen så undrar jag om ni som har haft en telefon med detta ett tag hunnit vänja er? Fastän det går att mörka på Huaweien och göra sidorna av notchen svarta så finns det tillfällen då den funktionen försvinner (gissar att appstöd saknas då?). För mig som inte hunnit använda en telefon med notch någon längre tid upplevs den som otroligt störande. Ävemän frugan som till en början tyckte det var snyggt bla bla bla har hunnit bli less på dess existens. Känner spontant att det är något man struntar i efter ett tag, men är det så? Det är ju egentligen ofattbart hur notchen fått fäste bland både producenter och konsumenter.

    Nog från mig nu. Blir mkt babbel känner jag...
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Just notchen är något jag varit skeptisk emot men eftersom den gick att aktivera/avaktivera kände jag att det inte kommer bli ett problem. Vi får väl hoppas apparna får ett bra stöd för det också, har man avaktiverat det vill man ju inte att det ska aktiveras i vissa appar
     
  12. Curlev

    Curlev Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Precis. Jag körde notch i en dag för att känna mig för men jag tyckte den var störande. Blev mycket bättre när man dolde den!
     
    Fredriks gillar detta.
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag tänkte jag skulle ge den en chans när jag väl har telefonen men är väldigt glad att den är valbar o inte som på Iphone X där man måste vänja sig vid den.
     
  14. Curlev

    Curlev Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Håller med. Jag hade nog aldrig köpt den om inte valet att dölja den hade funnits. Fast de är klart, kör man tillräckligt länge med den så kanske man vänjer sig. Synd bara att det är så fult :)
     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Samma här men jag tror man vänjer sig. Ingen jag känner med Iphone X verkar störa sig på den (eller så mörkar dom [emoji1])
     
  16. Curlev

    Curlev Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nog har dom säkert vant sig vid den, men den blir ju tyvärr inte snyggare för det :P
     
    Fredriks gillar detta.
  17. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Dom mörkar:cool:

    Jag gillar det inte alls. Utan notch och ordentlig vana på formatet så kommer detta va en bra lur. Den är snabb och hänger verkligen med hela tiden. Helt oväsentligt egentligen vad reviews av experter säger, man måste ju testa ett tag. Den har saker jag personligen tycker man kan ordna på andra vis, men d e ja d.
     
  18. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Har haft min i en dag nu och är överlag nöjd. Har mest gått till att installera appar och ställa in alla inställningar efter eget tycke. Har inte använt den så jättemycket då jag fortfarande väntar på skal och skärmskydd. Men kollat runt och testat lite funktioner iallafall.

    Dock 2 saker jag ej listat ut ännu.

    1). Vart ställer man in om man vill ha det som P10, dvs att man kan styra från hem-knappen (fingerläsare) på framsidan och slippa ikonerna längst ner på skärmen. Hittar inte den inställningen, om den nu finns.

    2). Om man nu vill dölja notchen, var gör man det någonstans ifrån? Verkar inte hitta vart.

    Annars är jag helnöjd än så länge.
     
  19. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har en iPhone X och trodde man skulle störa sig på den men den har inte varit något bekymmer alls då iOS utvecklarna har varit duktiga och uppdaterat sina appar för den.

    Tror jag kommer störa mig mer på den då jag får min P20 PRO då det inte alls lär vara samma utvecklarsupport så appar och sånt anpassas speciellt då det på Androidlurar blir en massa olika storlekar på notchen
     
  20. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    1 ( kanske, jag kör med P20 lite) -system-systemnavigering

    2- Visning-Flärp
     
    Mr-F gillar detta.