Diskussion: Allmänna tråden om Soundbars

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Fredriks, 25 dec 2025 kl 23:17.

Taggar:
  1. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 341

MINA ENHETER

Startar denna då jag precis gett mig in på området. Tänkte att den kan vara en bra plats att diskutera/dela med sig av egna erfarenheter

Började med att jag köpte en ny tv (inte fått den ännu), en Samsung S95F. Tänkte på samma gång pensionera min 20 år gamla ljudanläggning och skala ner antalet prylar i tv skåpet.

Började resan med en JBL bar 800 mk2. Riktigt bra ljud och framförallt basen, stor rackare på 10”. Löstagbara bakre högtalare som sitter på soundbaren när dom inte används och har inbyggda batterier som ska hålla ca 10 Tim. Smart lösning om man inte vill ha permanenta bak högtalare. Var dock inte heeeelt nöjd med ljudet och då framförallt dialog, upplevde att bakhögtalarna när dom var placerade på soundbaren skapade sämre dialog. Blev ett distat ljud på något sätt. Då jag hade öppet köp 30 dagar från JBL tänkte jag att jag köper en Soundbar från Samsung via NON (90 dagars öppet köp).

Ljudet från Samsung (Q935D) var bättre för mitt användande. Bättre dialog framförallt och även mycket fler inställningsmöjligheter via SmartThings app. Inte riktigt lika bra bas som JBL med räcker till för att det ska vibrera rejält i golv o möbler.

Har dock fått lite blodad tand. Trodde inte en soundbar kunde låta så här bra och funderar nu på vad jag skulle få i ljud om jag gick upp ytterligare en nivå, till en Samsung Q995F. Är den värd det dubbla i lite till… den har en ny typ av bas som inte riktigt alla verkar vara nöjda med och personligen gillar jag vad. Vissa säger att D modellerna har bättre bas än F

Vad tror ni, är det värt det dubbla för att få 11.1.4 i stället för 9.1.4 ?