Allmänt gällande Linux-stöd

Diskussion i 'Allmänt' startad av peppo, 16 sept 2009.

  1. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Tja!

    Ska införskaffa en Android-telefon nån gång oktober-december, och funderar lite löst hur bra telefonen fungerar i Linux. Misstänker att det går finfint, men vill vara säker.

    Musiköverföring: dyker enheten upp som en standard USB-musikspelare? vanlig mass storage, m.a.o.

    App-installation: krävs nåt särskilt för detta, är det olika på olika telefoner eller gäller samma tillvägagångssätt för alla vanliga Android-enheter?

    Finns det möjlighet att uppdatera ROM:en offline (dvs inte over-the-air) i Linux?

    Tacksam för all information
     
  2. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Musiköverföring: ja du kan montera minneskortet som en USB-diskenhet, däremot inte interna minnet. Interna applikationer misster få access till minneskortet under tiden.

    Annars kan du accessa telefonen i "debug" mode och köra ett kommando för att läsa eller skriva filer. Inte alls lika smidigt men iaf.

    App-installation: Om du installerar tex. Astro file manager så kan du ladda ner apk:er i interna webläsaren, pusha filerna med ADB (se ovan om debug mode) eller installera från minneskort, osv osv. Finns också en inställning om att tillåta icke-market apps. Så mao. inga problem där, och inget av detta kräver root eller liknande.

    ROM:en offline, ja visst finns möjligheten. Finns ju för det första "tredjeparts" ROM:ar såsom cyanogen, men tror även tex. HTCs uppdaterade romar finns för offline-installation, dock endast i windows (rättamig om jag har fel här).
     
  3. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Låter ju ärligt talat krångligt och jobbigt. Suck.
     
  4. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kör med linux och det är inte alls så krånligt.

    Du behöver inte pusha appar med adb. I flesta fall laddar du ner apparna ifrån android market eller om apk'n (installationsfilen) finns upplagd på en url räcker det att surfa in på adressen så får du upp fråga om du vill installera appen (Kräver AppsInstaller). Alternativt så för du över apk'n till minneskortet och kan installera den genom AppsInstaller.

    Vad det gäller överföring av musik och bilder är det bara att plugga in usb kabeln så dyker minneskortet upp som en enhet.

    ROM uppdatering på min HTC lur har jag inte gjort själv för detta kräver windows om jag har förstått det rätt, vilket är rätt drygt.
     
  5. jokrsolutions

    jokrsolutions Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är inte så krångligt, tror du kommer tycka att det är väldigt smidigt :D

    Musiköverföring: Finns Afile - du skickar över filerna med wifi (med hjälp av webläsaren) - liknar ftp
    http://www.cyrket.com/package/mobi.bbase.discoverpro

    App-installation: Har du väl installerat "Barcode scanner" kommer du troligtvis använda denna för att installera 99% av alla app.
    Bara ta kort på QR-koden sedan installeras programmet nästan av sig självt ;)
    http://www.cyrket.com/package/com.google.zxing.client.android
     
  6. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det är inte krångligare än någon annan mobil?

    Behöver inte adb pusha heller? bara lägg apk filerna på minnes kortet när du kopplar i den ska väl fungera med?

    Så det är nog lättare än många andra, sätt i sladden för över filer, klart.
     
  7. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kommentar på en halvgammal tråd men iaf. Angående ROM-uppgradering så krävs det bara att man installerar bootloadern i mobilen som förmodligen kräver windows. Det görs dock bara en gång. Sen är det bara att lägga in alla nya ROM-filer på minneskortet och boota upp med Cyanogens bootloader och välja att installera ROM-filen direkt från minneskortet. Så på sin höjd behöver man windows en gång för att få in bootloadern om ingen smart linuxfilur fixat så man kan göra adb-kommandona och så även från linux.
     
  8. maba

    maba Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Dessa "smarta linuxfilurer" skulle väl isåfall vara Google själva då Android SDK'n (och alla tillhörande tools, däribland t ex. adb) finns till Linux.

    Jag har kört Linux i elva år nu och har inte ens behövt använda Windows för att lägga in ny ROM på telefonen, så jag är nöjd. :D
     
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tänkte iofs om de officiella uppdateringarna från HTC, som så vitt jag vet inte går att göra rakt av från Linux, rätta mig om jag har fel där.
     
  10. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det borde gå att lägga in de tycker jag då det finns .img-filer att ta ut typ.
     
  11. maba

    maba Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Nej, deras officiellt korkade sätt att officiellt uppdatera till deras officiella uppdateringar fungerar inte i Linux.

    Förstår inte varför de inte enablear OTA-uppdateringar. Det är inte direkt rocket science.

    Men å andra sidan om man installerar officiella uppdateringar riskerar man att mista möjligheten att kunna få root-behörighet, vilket man som Linuxanvändare och ägare till telefonen självklart inte vill vara utan.