Allt-i-ett dator

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 14 jan 2014.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag är lite sugen på en allt-i-ett dator men känner att jag har noll koll på utbudet. Tänker en allt-i-ett dator med pekskärm och Windows 8. Priset är viktigt, ju billigare desto bättre. Maskinen ska bara klara av grundläggande saker (surf, MS Office, underhållning). Inga spel eller avancerad bild- eller videoredigering. Trådlöst tangentbord och mus ska medfölja. Skärmstorleken spelar ingen roll, alla är ju 20-tum och uppåt verkar det som.

Nu när jag har kikat runt ett tag fastnade jag för HP Envy 20. Skärmen är som en jättestor surfplatta eftersom den har batteri inbyggt i skärmen (lätt att flytta) och den går att fälla ihop så den kan ligga platt på ett bord. Som en surfplatta. Påminner lite om HP Slate 21 fast med Android istället för Windows (ganska olika specifikationer dock).

Jag är egentligen inget fan av HP efter både en laptop och skrivare-skanner från HP (får dock erkänna att laptopen inte blivit hanterad på bästa sätt). Båda har krånglat och inte alls levt upp till våra förväntningar. Fast HP fortsätter sälja, är billiga och det finns folk som gillar HP (utöver skolorna). Så vad har du för erfarenhet av HP? Har du kanske en HP Envy 20? Smått irriterande att datorn jag fastnar för är en HP igen.

Finns det någon motsvarighet av annat märke?

2. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Utan att ha kollat på HP, men har du kollat ifall en Microsoft surface skulle vara något för dig?

Sent from my HTC One using Tapatalk

3. Droid55

Droid55 Guest

Jag tänkte faktiskt nämna att jag även har kikat på Surface. Anledningen till att jag lutar mer åt allt-i-ett dator istället för Surface beror på att jag inte riktigt behöver så mycket portabilitet. Jag har laptops nu men de är typ alltid hemma. Min första laptop var visserligen både stor och tung så den var aldrig ute mer än 2-3 ggr under de 4 år jag haft den. Nu har jag visserligen en mindre och lättare laptop men jag befarar att även den kommer stanna hemma för det mesta. Så jag börjar ifrågasätta mitt behov av laptop och jag saknar en vanlig mus och tangentbord. Den enda portabilitet jag uppskattar är egentligen att kunna flytta mellan rummen och HP Envy 20 är portabel nog att flytta mellan rum. I gengäld får jag en större skärm.

Surface 2 är visserligen billigare än HP Envy 20 (och jag får MS Office på köpet) men jag skulle nog uppskatta full version av Windows 8. Då snackar vi helt plötsligt Surface Pro 2 och då snacka vi samma prisklass som HP Envy 20. Sen streamar jag mycket och trots att jag har både HDTV, HDMI-kabel och HDMI-port på mina laptops så är det faktiskt sällan jag gör det. Allt för ofta nöjer jag mig med titta på datorn. Då är det ett plus i kanten att skärmen är lite större.

4. Droid55

Droid55 Guest

Hittade en likadan dator av annat märke: Sony Vaio Tap 20

Sony var tydligen först ut med denna typ av dator. Finns två modeller (vet inte vad som skiljer dem åt förutom processorn). Helt klart intressant.

5. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Det är bara att SVJ2022M1E har en nyare generation... i3-3227U- är ifrån Q2 2013 och i3-3217U är ifrån Q1 2012

6. Droid55

Droid55 Guest

Bra att veta. Det verkar inte vara någon annan skillnad på dem än processorn? 1,90GHz istället för 1,80GHz.

Kan ändå tycka att både HP Envy 20 och Sony Vaio Tap 20 har fattigt med uttag. Jag hade gärna sett HDMI alternativ DisplayPort även om jag många gånger nöjer mig med titta på datorskärmen.